اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

پس از اظهارات جنجالی در مورد لزوم فدرالی کردن افغانستان

«سرتاج عزیز» برای جلب رضایت کرزی به کابل می‌رود

پس از اظهار نظر جنجالی مشاور نخست وزیر پاکستان در خصوص فدرالی کردن افغانستان، وی در سفری غیر‌منتظره تصمیم گرفت به کابل سفر و با وزیر امور خارجه همچنین رئیس‌جمهور افغانستان ملاقات کند.

«سرتاج عزیز» برای جلب رضایت کرزی به کابل می‌رود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، «سرتاج عزیز» مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بین‌الملل در سفری غیر‌منتظره تصمیم گرفته به کابل سفر و با وزیر امور خارجه همچنین رئیس‌جمهور افغانستان ملاقات کند.

دولت پاکستان به طور رسمی اعلام کرده که هدف از این سفر برقراری امنیت در منطقه و رفع کدورت‌ها با افغانستان است اما واقعیت این است که وی سعی دارد با دلجویی از کرزی وی را برای پیروی از سیاست پاکستان برای به نتیجه رسیدن مذاکرات قطر همراه سازد.

در همین رابطه، روزنامه امت پاکستان در مقاله‌ای تحلیلی آورده است، دولت کرزی از اهمیت دادن به طالبان در مذاکرات قطر ناراضی است و تصور می‌کند علت این امر نقش پاکستان در این مذاکرات می‌باشد.

کرزی تصور می‌کند نقش پاکستان در برقراری ارتباط آمریکایی‌ها با طالبان باعث کمرنگ شدن نقش دولت افغانستان در مذاکرات قطر شده است به همین علت متحدان کرزی این موضوع را یک توهین بزرگ به دولت وی تصور می‌کنند.

به گفته کرزی پاکستان باعث شد که به افغانستان اهمیتی داده نشود و آمریکایی‌ها با اعتراف به نقش سازنده اسلام‌آباد در مذاکرات قطر کاری کرد که نه تنها مواضع دولت افغانستان تضعیف شد بلکه در حال حاضر تصور می‌شود که دولت آینده افغانستان با مشاوره پاکستان تشکیل می‌شود.

چون پاکستان بهتر از دولت افغانستان می‌تواند با طالبان ارتباط برقرار کند بنابراین بهتر از دولت کرزی می‌تواند افغانستان را اداره کند. برجسته بودن نقش پاکستان در آینده سیاسی افغانستان موقعیت کرزی را به خطر انداخته است. کرزی برای جبران شکست خود پاکستان را به بهانه‌های مختلف از جمله تلاش برای تقسیم کشورش متهم کرد. آمریکا انتظار دارد پاکستان بتواند با اتحاد شمال و دولت کرزی کنار بیاید تا دولت افغانستان مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات قطر نشود و در آینده که آمریکایی‌ها در افغانستان حضور ندارند بتوان از طریق پاکستان اوضاع افغانستان را کنترل کرد.

یک طرف سناریوی استفاده از پاکستان برای کنترل افغانستان به انگلیس بر می‌گردد. ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس در سفر به پاکستان ملاقات مفصلی با سرتاج عزیز داشت وی در این ملاقات‌ها از عزیز خواست هر طور شده کرزی را مجاب کند که از مذاکرات قطر حمایت کند.

قرار بود سرتاج عزیز امروز وارد کابل شود اما به علت آماده نبودن کرزی برای استقبال از وی قرار شد این سفر به فردا یکشنبه موکول شود. سرتاج عزیز در سفر خود به افغانستان با رهبران اتحاد شمال ملاقات و تلاش خواهد کرد یک پل ارتباطی بین آنان و طالبان برقرار کند.

عزیز سعی خواهد کرد به اتحاد شمال ثابت کند پاکستان طالبان را به آنان ترجیح نمی‌دهد و هر دو از اهمیت یکسانی برای پاکستان برخوردارند.

جنگ در افغانستان به پاکستان ثابت کرده که فقط به پشتوانه طالبان نمی‌تواند سیاست خود را پیش ببرد و باید با سایر گروه‌های افغان از جمله اتحاد شمال به توافق برسد. تمام سیاستگذاران پاکستان از جمله سازمان اطلاعات و دولت برای ارتباط برقرار کردن با گروه‌های افغان با هم به توافق رسیده‌اند.

از دست دادن فرصت همراه کردن گروه‌های افغان نه تنها به معنای از دست دادن آنان است بلکه ممکن است این گروه‌ها با پیوستن به دشمن برای پاکستان ایجاد دردسر کنند.

اختلاف گروه‌های افغان با یکدیگر به خود آنان مربوط است اما پاکستان باید با همه آنها در ارتباط باشد و بتواند به موقع از این دوستی استفاده کند.

سفر سرتاج عزیز به افغانستان با هماهنگی کامل دولت، ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان انجام می‌شود و عزیز این توانایی را دارد که انتظارات همه را برآورده کند.

مشاور نخست وزیر پاکستان سعی دارد به سران افغان ثابت کند که هیچ یک از گروه‌های افغان به طور کامل از پاکستان حمایت نمی‌کنند علاوه بر آن پاکستان برای تمامیت ارضی افغانستان اهمیت زیادی قائل است و تلاش می‌کند با برقراری صلح در این کشور از آسیب‌های جنگ افغانستان به کشورش جلوگیری کند.

بر خلاف گذشته ارتش و دولت پاکستان سعی دارند در امور بین‌المللی با هم هماهنگ باشند تا دشمنان پاکستان نتوانند با سوء استفاده از اختلاف آنان به اسلام‌آباد آسیب برسانند.

سفر این مقام پاکستانی به کابل در حالی است که حدود 2 هفته پیش، سرتاج عزیز در ملاقات با «عمر داوود زئی» سفیر کابل در اسلام‌آباد ابراز داشت: تنها راه حل مشکلات افغانستان تشکیل دولت فدرالی در این کشور است.

وی افزود: بهتر است با تشکیل دولت فدرالی بخش‌هایی از افغانستان به طالبان سپرده شود و بخشی از ولایت‌ها به طور کامل در اختیار دولت افغانستان باشد.

در همان حال، «ارشاد احمدی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان با اعتراض شدید به پیشنهاد پاکستان عنوان کرد: به نظر می‌رسد اسلام‌آباد با پیشنهاد دولت فدرالی به دنبال این است که منافعی را که نتوانسته در میدان جنگ به آنها برسد از طریق مذاکره بدست آورد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول