اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از روزه‌داری مردم بردخون گزارش می‌دهد

روزه‌داری در تابستان داغ / رسوم فراموش شده در ماه رمضان

ماه رمضان در نقاط مختلف کشور رسم و رسوم خاصی دارد و مردم مومن و خداجوی ایران اسلامی هر کدام به شیوه و رسم خود این ماه را سپری می‌کنند.

روزه‌داری در تابستان داغ / رسوم فراموش شده در ماه رمضان

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، روزه‌داری در فصل تابستان حال و هوای خاص خود را دارد و مردم نقاط گرمسیر به شیوه‌ها و رسوم مختلفی ماه رمضان را طی می‌کنند، با این حال مردم بردخون نیز از این قاعده مستثنی نبوده و آداب و رسوم خاص خود را در فصل تابستان دارند.

روزه‌داری در تابستان‌های گرم و سوزان بردخون

سال‌های گذشته به دلیل نبود امکانات امروزی در بردخون، روزه گرفتن طی ایام تابستان بسیار مشکل بود، زیرا مردم وسایلی مانند کولر برای استراحت نداشتند.

مردم به دلیل نداشتن برق ظهرهای تابستان خود را در حوض پر آب می‌انداختند، البته اگر حوضی داشتند و گرنه زیر درخت گز یا کناری می‌خوابیدند یا پارچه‌ای را خیس می‌کردند و بر روی سر و صورت خود می‌انداختند و هنگام عصر هندوانه‌ای را در آب حوض می‌انداختند تا خنک شود، زیرا آن زمان یخچال یا فریزری نبود.

مردم بردخون برای رهایی از گرمای تابستان با دلو آب از چاه می‌کشیدند و بر روی خود می‌ریختند تا بتوانند گرمای طاقت‌فرسای تابستان را تحمل کنند.

قدیمی‌ها می‌گویند در سال‌های 1365 و قبل از آن مردم از خاورها تکه یخی می‌خریدند و در کلمن آب می‌انداختند تا برای افطاری آب خنک داشته باشند.

ولی اکنون در هر خانه‌ای دو یا سه کولر وجود دارد و خانه‌ای را پیدا نمی‌کنیم که کولر گازی نداشته باشد و حتی تصور نداشتن امکانات امروزی برای آنها محال ممکن است.

تا چند سال پیش به علت نبود یخچال، آب را در ظرف سفالی و کوزه‌ای با نام محلی «منکل» ذخیره می‌کردند و البته عجب مزه‌ای داشت.

خلاصه وقت اذان شور و شوقی در مردم پیدا می‌شد و بچه‌ها روی سِنکُچه‌ها یا درب حیاط می‌ایستادند تا صدای اذان را بشنوند و افطار را میل کنند و بعد برای شرکت در جلسه تلاوت قرآن یا مقابله به حسینیه و مساجد می‌رفتند که حالا رسم شده در منازل بعضی اشخاص نیز چنین مجالسی برگزار می‌شود که البته به دلیل پخش سریال‌های تلویزیونی جمعیت مجالس قرآن خوانی کاسته شده است که این خود جای بسی تأمل و افسوس دارد.

رسوم قدیمی ماه رمضان در بردخون

رسم بسیار خوبی که قبلا وجود داشت و اکنون در بسیاری از شهرها و روستاهای منطقه به فراموشی سپرده شده، مناجات‌خوانی است و مردم بدون اینکه احتیاجی به تنظیم موبایل یا ساعت باشد با صدای دلنشین مناجات‌خوان‌ها بیدار می‌شدند، زیرا بیشتر مردم روی لوکه‌ها و تخت‌ها می‌خوابیدند که مدتی است با وجود کولرها فراموش شده‌اند.

در گذشته رسم‌های زیبایی بین مردم بود که متأسفانه به دلیل بی‌توجهی و بی‌علاقگی جوانان امروزی از بین رفته که باید تلاش کنیم تا مانع از فراموشی آنها شویم.

آداب عید سعید فظر در بردخون

اما چند روز مانده به عید سعید فطر مغازه‌ها از مردان و زنان و کودکان که برای خرید لباس و کفش نو می‌آمدند، پر می‌شد که متأسفانه این رسم نیز در حال فراموشی است و مردم در شلوغی و مشغولیات امروزی به این کار فکر نمی‌کنند.

روز عید نیز مردم بعد از شنیدن ندای «ایها المسلمون الصلاه الصلاه» لباس‌های نوی خود را پوشیده و به مسجد محل می‌رفتند، همه با هم دوستانه و برادرانه روبوسی می‌کردند و عید را به یکدیگر تبریک می‌گفتند و بعد از خواندن نماز مردم گروه گروه به منازل کسانی می‌رفتند که در آن سال عزیزی را از دست داده بودند که خوشبختانه این رسم هنوز نیز رایج است.

----------------------------------------

گزارش: نامجو زحمتکش – بردخون

----------------------------------------

انتهای پیام/66003/ب40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول