اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

خودداری سفیر مصر در آنکارا از حضور در ضیافت شام حزب «عدالت و توسعه»

در پی انتقاد دوباره اردوغان از دخالت ارتش مصر در تحولات سیاسی اخیر این کشور، سفیر مصر در آنکارا از حضور در ضیافت افطار حزب عدالت و توسعه خودداری کرد.

خودداری سفیر مصر در آنکارا از حضور در ضیافت شام حزب «عدالت و توسعه»

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «حریت»، «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه در ضیافت افطاری که برای سفرای کشورهای مختلف در ترکیه و به همت حزب عدالت و توسعه در استانبول برگزار شده بود بار دیگر از دخالت نظامیان مصر در امور سیاسی این کشور انتقاد کرد.

اردوغان در این مراسم با اشاره به تحولات مصر گفت: ما در ترکیه از گروه و یا نهاد خاصی حمایت نمی‌کنیم بلکه از سیاست حمایت از ارزش‌ها و اصول بین المللی حمایت می‌کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه ما تاوان زیادی برای رسیدن به دموکراسی پرداخت کرده‌ایم، نمی‌خواهیم که برادرانمان در مصر نیز این تاوان را بپردازند و اگر کودتا منجر به سقوط معارضان مرسی هم می‌شد، ما موضعمان در انتقاد از کودتا تغییر نمی‌کرد.

وی همچنین تأکید کرد که ترکیه در امور داخلی مصر دخالت نمی‌کند و در توضیح خودداری از دیدار با «محمد البرادعی» معاون رئیس جمهور مصر در امور بین الملل گفت: او تا چند هفته پیش تأکید می‌کرد که مخالف کودتای نظامی است اما بعد از اینکه با به دست گرفتن پست‌های حکومتی اغوا شد تلاش می‌کند که با ما تماس بگیرد، اما ما به او می‌گویم که این مسئله را فراموش کند.

در همین راستا «عبدالرحمان صلاح» سفیر مصر در ترکیه در اعتراض به اظهارات ضد مصری اردوغان از حضور در ضیافت افطار حزب عدالت و توسعه خودداری کرد.

این در حالی است که همه سفرایی که به این ضیافت دعوت شده بودند در مراسم حضور پیدا کرده بودند و تنها سفرای «سوریه» و «اسرائیل» به این مراسم دعوت نشده بودند.

در همین راستا و در ادامه اظهارات مسئولان ترکیه در انتقاد از دخالت ارتش در امور سیاسی مصر و حمایت از «محمد مرسی» رئیس جمهور برکنار شده این کشور، جریان‌های مدنی در اسکندریه خواستار تحریم کالای ترکیه مانند کالاهای اسرائیلی و آمریکایی شدند.

19 موسسه حقوق بشری مصر نیز خواستار اخراج سفیر ترکیه از قاهره و قطع روابط دیپلماتیک با این کشور شدند.

«محمد عبدالنعیم» رئیس اتحادیه نهادهای حقوق بشری مصر تأکید کرد که این اتحادیه خواستار موضع جدی حکومت در قبال اظهارات مقامات ارشد ترکیه است و همچنین تا زمانی که اردوغان به صورت رسمی از مردم این کشور عذر خواهی نکند، قاهره باید روابط دیپلماتیک خود با آنکارا را قطع کند.

نخست وزیر ترکیه در پی برکناری مرسی بارها از نقش ارتش در تحولات سیاسی اخیر مصر انتقاد کرده و این اقدام را کودتا خواند و تأکید کرد که تنها مرسی را به عنوان رئیس جمهور قانونی مصر به رسمیت می‌شناسد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول