اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

در گفت‌وگو با امیر موسوی عنوان شد

دلایل عقب‌نشینی غرب از تسلیح مخالفان سوریه/طرح روحانی درباره سوریه به زودی اعلام می‌شود

یک کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه به نظر می‌رسد غرب با نظر روسیه درباره سوریه هماهنگ شده است، گفت: گروه‌های درگیر در سوریه به سمت ژنو 2 در حرکتند.

دلایل عقب‌نشینی غرب از تسلیح مخالفان سوریه/طرح روحانی درباره سوریه به زودی اعلام می‌شود

«امیر موسوی» کارشناس خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست‌خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص اعلام خبر قطع کمک تسلیحاتی انگلیس و فرانسه به مخاطبان سوری گفت: مهمترین دلیل این امر پیشروی ارتش سوریه با همکاری ملت این کشور است. گروه‌های دفاع ملی که مدتی پیش تشکیل شده و امروز از مرز 120 هزار نفر عبور می‌کند، به ارتش این کشور کمک کرده و پیشروی‌های اخیر با همکاری‌های آن صورت گرفته است.

وی نکته دوم را در این دانست که بسیاری از سلاح‌هایی که از طرف کشورهای غربی و عربی به سوریه وارد می‌شود از سوی برخی گروه‌های معارض به حزب‌الله و ارتش سوریه فروخته می‌شود که همین موضوع باعث قدرت‌گیری آنها شده است.

این کارشناس خاورمیانه ادامه داد: حزب‌الله و ارتش سوریه شبکه‌هایی ایجاد کردند که توسط این کانال‌ها سلاح‌های اهدایی غرب و کشورهای عربی به دست آنها می‌افتد و همین موضوع بی‌عرضه‌گی تشکیلات مخالفان حکومت سوریه را برای غرب مسجل کرد.

موسوی سومین نکته را تندروی‌های القاعده مستقر در سوریه خواند که باعث نارضایتی مردم شده و خاطرنشان کرد: ‌این تشکیلات با سلاح‌هایی که در اختیار می‌گیرند، می‌توانند در آینده خطراتی را برای غرب به همراه داشته باشد.

وی درگیری دو خط قطری و سعودی درباره سوریه را نیز یکی از این دلایل خواند و افزود: این درگیری با پیروزی عربستان پایان یافته و قطر از عرصه سیاسی سوریه خارج شد.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه به نظر می‌رسد غرب با نظر روسیه درباره سوریه هماهنگ شده، افزود: گروه‌های درگیر در سوریه به سمت ژنو 2 در حرکتند و تصور می‌کنم که آمریکا و اتحادیه اروپا نیز به این نتیجه رسیده‌اند که باید به این سمت حرکت کنند.

موسوی با اشاره به ناتوانی مخالفان سوری در سرنگونی حکومت سوریه و عدم توانایی آنها در نگهداری مناطق تصرف شده، خاطر نشان کرد: حتی در مناطقی که تحت تسلط این مخالفان است، مردم در اثر نارضایتی دست به اعتراض و قیام زدند که اعتراض مردمی در منطقه الرقه یکی از این موارد است.

وی عدم فروپاشی حکومت سوریه و نبود انشقاق بین ارتش و دولت این کشور را از دیگر دلایل عقب‌نشینی غرب خواند و یادآور شد: دیپلمات‌ها و نیروهای نظامی سوریه پس از دو سال دچار ریزش نشده‌اند. همچنین سیستم اداری سوریه نیز فرونپاشید، حتی در مناطقی که تحت تسلط شورشیان بود کارمندان همچنان به کار خود ادامه داده و حقوق خود را نیز به صورت عادی و معمول دریافت می‌کردند.

این کارشناس مسائل استراتژیک مجموعه این عوامل را نشانگر پابرجایی حکومت سوریه خواند و یادآور شد: با گذشت دو سال نظر مردم نیز نسبت به حکومت مثبت‌تر شده زیرا به دلیل برخورد‌های تند و خشن تروریست‌ها در تصمیمات خود نسبت به حکومت تجدید‌نظر کردند.

موسوی هشدار رئیس‌جمهور روسیه در نشست جی 20 را نیز مزید بر علت خواند که گفته بود آیا ما می‌خواهیم با کسانی که گوشت بدن سربازان را می‌خورند وارد مذاکره شویم؟

وی با ذکر این نکته که ترکیه، عربستان، قطر و مصر با مخالفان سوریه متحد بودند و به آنها کمک می‌کردند، اظهار داشت: به مرور سه کشور ترکیه، قطر و مصر دچار مشکلات داخلی شدند و مایل به دخالت در امور سوریه نشدند و تنها عربستان باقی مانده و بیش از یک ماه زمان ندارد زیرا شرایط در این کشور نیز به سمت عدم مداخله در امور سوریه پیش می‌رود.

این کارشناس مسائل استراتژیک گفت: امروز عقاب‌های عربستان همچون سعود‌الفیصل و بندر‌بن سلطان با کبوترهای سعودی یعنی ملک عبدالله و فرزندان وی که مایل به تندروی در سیاست‌خارجی نیستند، دچار درگیری هستند.

موسوی با اشاره به کناره‌گیری قطر از تحولات سوریه گفت: وقتی شیخ تمیم قدرت را به دست گرفت بلافاصله نخست‌وزیر و فرمانده ارتش را برکنار و کسانی را بر سرکار گماشت که با دخالت در امور سوریه موافق نبوده‌اند.

وی شرایط منطقه‌ای را به سود دولت سوریه خواند که زمینه‌سازی برای کنفرانسی تمام عیار به نام ژنو 2 را دنبال می‌کند و افزود: تغییر موضع انگلیس مبنی بر مشارکت جمهوری اسلامی در نشست ژنو 2 با این پیش شرط که ایران مفاد ژنو 1 را بپذیرد نیز قابل توجه است. زیرا ایران از قبل با نشست ژنو 1 مشکلی نداشته و اعلام کرده بود که توافقات سوری ـ سوری را محترم می‌شمارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه به فرصت غربی‌ها به سعودی‌ها برای تأثیرگذاری در تحولات سوریه تا زمان عید فطر اشاره کرد و اظهار داشت: بر همین اساس سعودی‌ها به تروریست‌های القاعده و ارتش آزاد با هم کمک می‌کنند تا بتوانند شرایط را تغییر دهند.

موسوی ادامه داد: اگر تا آن زمان در عرصه میدانی سوریه تغییراتی ایجاد شد وارد نشست ژنو 2 خواهیم شد و اگر چنین اتفاقی رخ نداد، شاید در عربستان نیز شاهد تغییراتی باشیم که منشأ آن سوریه خواهد بود.

وی هیچ راه‌حلی را در ژنو 2 مورد قبول سوریه، ایران، روسیه و چین ندانست، مگر اینکه مورد توافق دو طرف درگیر در سوریه باشد و خاطر نشان کرد: سفر معاون نخست‌وزیر سوریه به روسیه نیز در همین راستا خواهد بود که تدارکاتی برای راه‌حل سیاسی جدید دیده شود.

این کارشناس مسائل استراتژیک به دست بالای حکومت سوریه و ارتش این کشور در تمامی عرصه‌های میدانی اشاره کرد و گفت: ارتش در مرزهای جنوبی، شرقی و همچنین دمشق و حلب به صورت فعال وارد عملیات شده و با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد.

موسوی به نگرانی سعودی‌ها از روی کار آمدن روحانی و همکاری کشورهای غربی با وی اشاره کرد و اظهار داشت: سعودی‌ها نگرانند که در منطقه منزوی شوند، لذا شرایط منطقه‌ای پس از عید فطر کاملاً تغییر خواهد کرد.

وی به پیشنهاد روحانی با توافق مقام معظم رهبری در مورد سوریه اشاره کرد که در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد و خاطرنشان کرد: همه این موارد برای دشمنان سوریه نگران‌کننده است.

این کارشناس مسائل راهبردی با ذکر این نکته که گروه‌هایی در عربستان وجود دارند که نمی‌خواهند هیچ نزدیکی بین ایران و حکومت سعودی باشد، گفت: سفر بندر بن سلطان به اروپا در همین راستا قابل ارزیابی می‌باشد، اما در مجموع شرایط به سود حامیان مخالفین سوریه نیست.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول