اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

مهمترین اخبار افغانستان در 24 ساعت گذشته

کرزی طالبان را به کشتن فقرا متهم کرد

متهم کردن طالبان به کشتن فقرا از سوی کرزی، گرایش روزافزون زنان به مواد مخدر در افغانستان و مخالفت جامعه مدنی افغانستان با طرح جدید وزارت تحصیلات عالی این کشور بخشی از مهمترین اخبار افغانستان را تشکیل می‌دهد.

کرزی طالبان را به کشتن فقرا متهم کرد

به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه یک تلویزیون افغانستان خبر داد که در پی تیرباران هشت تن از کارگران افغان در روز پنجشنبه توسط طالبان در استان لوگر، حامد کرزی این عمل طالبان را کشتن فقرا و دشمنی آشکار با اسلام عنوان کرد.

بر اساس گزارش وزارت کشور افغانستان، شبه‌نظامیان طالبان صبح روز پنجشنبه ماشین حامل هشت تن از کارگران را که به سوی محل کار در یک پایگاه نظامی موسوم به «شنگ» در نزدیک فرمانداری «خوشی» استان لوگر در حرکت بود، متوقف کرده و تمامی سرنشینان آن را تیرباران کردند.

حامد کرزی کشتار بی‌رحمانه کارگران فقیر روزه‌دار را که به خاطر نفقه خانواده خود برای کار می‌رفتند، محکوم کرده و آن را فقیرکشی و دشمنی آشکار با اسلام دانست.

رئیس جمهور افغانستان این اقدام را عملی ناجوانمردانه دانست و گفت که طالبان با کشتار مردم بی‌گناه در ماه مبارک رمضان که ماه توبه و بخشش است، بجز قهر و غضب الهی در دنیا و عذاب شدید در آخرت چیزی دیگری را به دست نخواهند آورد.

جلسه اقتصادی دولت به سرپرستی کرزی برگزار شد

تلویزیون ملی افغانستان اعلام کرد که جلسه شورای عالی اقتصادی افغانستان به سرپرستی حامد کرزی روز پنجشنبه در کاخ ریاست جمهوری افغانستان برگزار شد.

برطبق دستور کار این جلسه، وزرای دارایی و تجارت طرح خود را مبنی بر ترغیب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در افغانستان مطرح و خاطر نشان کردند که این طرح در جلسه مورخ 10/4/92 شورای وزیران مورد تایید قرار گرفته است.

آنان تصریح کردند که این طرح برای سال‌های 2013 و 2014 در نظر گرفته شده و اهداف عمده آن فراهم کردن تسهیلات مشخص برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، جذب سرمایه‌گذاری، جلوگیری از فرار سرمایه، ایجاد فرصت‌های شغلی، ایجاد فضای اعتماد و کاهش نگرانی شهروندان از آینده است.

وزرای دارایی و تجارت گفتند که این طرح در پنج بخش عمده از جمله صنعت، ساختمان، کشاورزی، توسعه، صادرات و معادن طرح‌ریزی شده است.

آنان با توضیح جزئیات این طرح اظهار داشتند که معافیت‌های مالیاتی و محصولات گمرکی سرمایه‌گذاران خصوصی، توزیع زمین با شرایط آسان در شهرک‌های صنعتی جهت سرمایه‌گذاری، اعطای وام‌های طولانی‌مدت، صدور ویزای کثیر‌المدت برای تجار و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و ایجاد سیستم قضایی-تجاری برای حل منازعات تجاری بخشی از این طرح می‌باشند.

کشته شدن 17 شبه‌نظامی در استان قندهار

تلویزیون «قندهار» اعلام کرد که «رحمت‌الله اطرافی» رئیس بخش امنیت فرماندهی پلیس استان قندهار روز پنجشنبه در جلسه هفتگی خود گفت که نیروهای امنیتی استان قندهار توانستند در هفته گذشته 17 مخالف دولت را در این استان از پای درآورده و 10 تن دیگر را دستگیر کنند.

وی اظهار داشت: در این عملیات‌ها که در مناطق مختلف استان قندهار راه‌اندازی شده بود، تعدادی سلاح و مهمات نیز به دست نیروهای امنیتی افتاد.

گرایش روزافزون زنان به مواد مخدر در افغانستان

تلویزیون «طلوع نیوز» گزارش داد که مسئولان یکی از مراکز درمان معتادان در افغانستان عنوان کردند که در حال حاضر بیش از 120 هزار زن و60 هزار کودک و نوجوان در افغانستان معتاد هستند.

آنان ضمن هشدار به افزایش روزافزون معتادان زن و کودک در افغانستان، تصریح کردند که مراکز درمان معتادان، فقط توانایی درمان چهار درصد از معتادان کشور را دارند.

در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر در افغانستان معتاد هستند که بسیاری از آنان در کابل حضور دارند.

از سوی دیگر، استفاده از سرنگ‌های مشترک در میان معتادان تزریقی، بیماری ایدز را نیز در افغانستان افزایش داده است.

مخالفت جامعه مدنی افغانستان با طرح جدید وزارت تحصیلات عالی

شبکه یک تلویزیون افغانستان گزارش داد که طرح جدید وزارت تحصیلات عالی افغانستان در خصوص سهمیه‌بندی کنکور با مخالفت جامعه مدنی این کشور روبرو شد.

وزارت تحصیلات عالی افغانستان پیش از این گفته بود که این طرح با مشورت نهادهای جامعه مدنی تدوین شده است.

با این وجود، فعالان جامعه مدنی افغانستان روز پنجشنبه در یک نشست خبری با رد ادعای وزارت تحصیلات عالی، بیان داشتند که هیچ عضوی از مجموعه نهادهای جامعه مدنی و حقوق بشر در جلسات مشورتی این وزارت شرکت نکرده است.

آنان تصریح کردند که طرح تازه وزارت تحصیلات عالی خلاف اصول حقوق بشری و حق شهروندی بوده و باعث خواهد شد تا رقابت آزاد و شایسته‌سالاری از نظام آموزشی رخت بربندد.

درگیری بین 2 گروه مسلح غیرقانونی در پروان

شبکه یک تلویزیون افغانستان اعلام کرد که در درگیری بین 2 گروه مسلح غیرقانونی در منطقه «پل متک» از توابع شهر «چاریکار» مرکز استان پروان، تعدادی کشته و زخمی شدند.

«روشنا خالد» سخنگوی استاندار پروان اعلام کرد که این درگیری تاکنون (ظهر ‌روز جمعه) ادامه دارد.

دستگیری 4 تروریست از جمله یک تبعه پاکستانی در پکتیا

شبکه یک تلویزیون افغانستان خبر داد که اداره امنیت ملی افغانستان با انتشار بیانیه‌ای از دستگیری چهار تروریست از جمله یک تبعه پاکستانی در استان پکتیا خبر داد.

در این بیانیه تصریح شده است: این افراد که در شهر «پیشاور» پاکستان آموزش نظامی دیده بودند، در بسیاری از فعالیت‌های تروریستی در استان پکتیا دست داشتند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول