اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قرار مهربانی یادمان نرود/اهدای خون را در این ماه مبارک فراموش نکنیم

در ماه رمضان قرار مهربانی یادمان نرود، زیرا بیماران زیادی امروز نیازمند اهدای خون شما هستند.

قرار مهربانی یادمان نرود/اهدای خون را در این ماه مبارک فراموش نکنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، در ماه رمضان روزه‌دارن با انجام هر کاری ثوابی را دریافت می‌کنند که حتی نفس کشیدن و خوابیدن فرد روزه‌دار هم عبادت محسوب می‌شود.

اما در ماه رمضان، ماهی که بهترین فرصت برای پر کردن توشه آخرت است و کمک به نیازمندان در این ماه بسیار سفارش شده است، اهدای خون را نیز نباید فراموش کنیم.

بیماران زیادی نیازمند به خون هستند که اهدا کنندگان مستمر خون این بیماران را هیچگاه تنها نمی‌گذارند حتی در ماه رمضان هم به کمک آنها می‌شتابند.

اهدای خون، اهدای زندگی برای افراد نیازمند به این ماده حیاتی است و ممکن است، بیماران نیازمند بدون این ماده نتوانند به زندگی خود ادامه دهند.

اما در ماه رمضان روزه‌داران به دلیل روزه‌داری کمتر به اهدا خون می‌پردازند که همزمان شدن ماه رمضان با هوای گرم تابستان این کار را برای اهدا کنندگان با مشکل روبرو کرده است.

اهدای خون نباید هیچگاه کم شود، زیرا نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است و در خصوص مدت نگهداری فرآورده‌های خونی، محدودیت‌هایی وجود دارد و امکان ذخیره‌سازی قبل از فرا رسیدن چنین روزهایی وجود ندارد.

بیماران هموفیلی و تالاسمی وابسته به دریافت مداوم خون و فرآورده‌های خونی هستند که سایر مصرف‌کنندگان خون شامل بیماران دیالیزی، بیماران نیازمند جراحی، نوزادان مبتلا به عوارض ناشی از ناسازگاری خون، بیماران پیوند اعضا، مصدومان سوانح مختلف از جمله سوختگی‌های شدید و تصادفات رانندگی و مبتلایان به‌ انواع سرطان‌ها به‌ویژه در مرحله شیمی درمانی نیازمندان به خون و فرآورده‌های آن هستند.

در روزهای معمولی اهدا کنندگان در هر ساعتی برای اهدای خون می‌توانند به پایگاه‌های در نظر گرفته شده مراجعه کنند، اما در ماه رمضان بسیاری از اهداکنندگان بعد از صرف افطاری خون اهدا می‌کنند، تا بعد از اهدای خون دچار ضعف و بی‌حالی نشوند.

رئیس سازمان انتقال خون بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بروجرد گفت: اهدای خون در ماه رمضان قبل از افطار برای کسانی که به لحاظ جسمی ضعیف هستند توصیه نمی‌شود، اما یک یا دو ساعت پس از افطار اهدای خون برای فرد روزه‌‌دار نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه برای سلامت و تنظیم سوخت و ساز بدن او نیز مفید خواهد بود.

غلامرضا حامدی اضافه کرد: در بین اهداکنندگان در ایام ماه مبارک رمضان این مشکل وجود دارد که تصور می‌کنند با اهدای خون، روزه آنان باطل می‌شود، ولی طبق نظر مراجع برای نجات انسان، اهدای خون روزه را باطل نمی‌کند.

وی بیان کرد: یکی از ابهامات دیگر روزه‌داران این است که اهدای خون باعث ضعف آنها می‌شود که افراد باید از روز قبل و در بین فواصل افطار تا سحر، نوشیدنی‌های شیرین بنوشند تا در زمان اهدای خون دچار ضعف نشوند.

حامدی اظهار داشت: اهدا کنندگان با خوردن مایعات فراوان و شیرین پس از افطاری می‌توانند به اهدای خون بپردازند و هیچ خطر و ضرری برای آنها به وجود نمی‌آید. در شب‌های قدر مراجعه کنندگان برای اهدای خون بسیار زیاد است، اما در هفته‌های ابتدایی ماه رمضان، مراجعه کنندگان برای اهدای خون کم هستند.

رئیس سازمان انتقال خون بروجرد یادآور شد: در بروجرد همه روزه از ساعت هشت صبح کار خونگیری آغاز می‌شود و تا 12 شب ادامه دارد و روزه‌داران می‌توانند برای اهدای خون بعد از افطار مراجعه کنند.

وی عنوان کرد: روزه‌دارانی که سحری می‌خورند نیز می‌توانند حتی در ساعات اولیه صبح برای خونگیری مراجعه کنند و یا اگر دچار بی‌حالی هستند، بعد از افطار به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

حامدی خاطر نشان کرد: در ماه رمضان سال گذشته یک هزار و 130 واحد خون توسط اهدا کنندگان خون در بروجرد اهدا شد.در بروجرد دو پایگاه انتقال خون برای خونگیری در ماه رمضان آماده هستند.

به گزارش خبرنگار فارس در بروجرد، در این ماه که انجام هر کاری اجر و پاداش مضاعف دارد، اهدای خون به نیازمندان را فراموش نکنیم، چرا که آنها منتظر این ماده حیاتی هستند.

گزارش مرجان سلیمانی

انتهای پیام/2304/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول