اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

«اسنودن» احتمالاً درخواست شهروندی روسیه را مطرح کند

رئیس دفتر سازمان حقوق بشر عفو بین‌الملل اعلام کرد که «ادوارد اسنودن» احتمالاً به منظور ترک روسیه به مقصد آمریکای لاتین، درخواست شهروندی روسیه را مطرح کند.

«اسنودن» احتمالاً درخواست شهروندی روسیه را مطرح کند

به گزارش فارس به نقل از شبکه «اینترفکس»، «سرگئی نیکیتین» رئیس دفتر سازمان حقوق بشر عفو بین‌الملل روسیه اعلام کرد که «ادوارد اسنودن» می‌تواند به منظور ترک روسیه به سوی آمریکای لاتین، درخواست کسب شهروندی روسیه را به دست آورد.

وی تصریح کرد: تمام آنچه که اسنودن گفته، به من این احساس را می‌دهد که او درخواست کسب شهروندی روسیه را مطرح خواهد کرد. این یکی از راه‌های حفاظت از این فرد است زیرا اسنودن گفته است که در صدد است در آمریکای لاتین مستقر شود.

نیکیتین و چندین نفر از فعالان حقوق بشر در 12 جولای (21 تیرماه) با اسنودن در ترانزیت فرودگاه مسکو دیدار کردند و نیکیتین گفت: اگر او یک گذرنامه روسی دریافت کند، احساس امنیت بیشتری خواهد کرد اما موضوع شهروندی مسئله‌ای نیست که ما به خودی خود به آن توجه کرده باشیم. آنچه که ما به آن اهمیت می‌دهیم جلوگیری از استرداد اسنودن و تضمین پناهندگی برای اوست.

اسنودن، مأمور سابق «سیا» و پیمانکار سازمان امنیت ملی آمریکا در ماه مه 2013 به «هنگ‌کنگ» گریخت و سپس اطلاعات محرمانه‌ای را درباره برنامه جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا در خصوص استراق سمع از تماس‌های تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان آمریکایی و شهروندان کشورهای دیگر فاش کرد.

این مسئله خشم آمریکا را برانگیخت و اسنودن مجبور شد به ترانزیت فرودگاه «شرمیتیوف» روسیه فرار کند از 23 ژوئن (2 تیرماه) تاکنون در آنجا به سر می‌برد.

اسنودن نمی‌تواند به خارج از مسکو سفر کند زیرا گذرنامه آمریکایی وی باطل شده است. این مأمور سابق سیا درخواست پناهندگی موقت در روسیه را از طریق سرویس مهاجرت فدرال در 16 ژوئیه (25) تیرماه مطرح کرد و بررسی درخواست او احتمالاً 3 ماه به طول بیانجامد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول