اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دستاوردهای گروه کوهنوردی آرش

‌از صعود به قله‌های معروف ایران تا صعود به قلل خارجی

سرپرست گروه کوهنوردی آرش، دستاوردهای این گروه را تشریح کرد.

‌از صعود به قله‌های معروف ایران تا صعود به قلل خارجی

‌به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، گروه کوهنوردی آرش فعالیت خود را در روز 27 خرداد سال 57 در شهرستان سنندج آغاز کرد. این گروه نخستین صعود خود را در همان زمان به قله شاهو انجام داد و پس از 10 سال فعالیت کوهنوردی در سال 67 توسط فدراسیون کوهنوردی به عنوان سی‌امین گروه رسمی کوهنوردی به رسمیت شناخته شد.

با حسن مولودی، سرپرست این گروه در مورد اهداف و فعالیت‌های این گروه مصاحبه‌ای انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

فارس: تفکر و اساس پیدایش گروه آرش بر چه مبنایی استوار بود؟

پیدایش هر تشکل و گروهی نیاز به مقدمات و وجود تفکراتی دارد که این تفکرات در ذهن افراد آن گروه یا تشکل شکل می‌گیرد و جرقه و تفکر اصلی آن ناشی از خواسته‌ها و نیازهای ذهنی و روحی و روانی یک یا تعدادی از افراد شکل‌دهنده آن گروه است.

فارس: اهداف تشکیل این گروه چه مواردی بود؟

با توجه به موقعیت جغرافیایی استان کردستان و وجود گروه آبیدر در کنار شهرستان سنندج، کودکان این خطه از همان اوایل نوجوانی و جوانی با کوهپیمایی و کوهنوردی آشنا می‌شوند و به آن علاقه خاصی پیدا می‌کنند، بنابراین گروه آرش سنندج با هدف اشاعه و ترویج ورزش کوهنوردی و انجام فعالیت جوانان در این رشته ورزشی به صورت اصولی و با استفاده از تکنیک‌ها و آموخته‌های خاصی در این رشته، فعالیت‌های ورزشی خود را کانالیزه کرد.

فارس: قطعاً هر گروهی دارای کمیته‌هایی است در گروه آرش چه کمیته‌هایی برای پیشبرد امور وجود دارد؟

کمیته کوهپیمایی، فنی، مالی، انتشارات و تبلیغات، غارنوردی، بانوان و امداد و نجات کمیته‌هایی هستند که در گروه آرش به این منظور تدوین و طراحی شده و مشغول به انجام کارند.

فارس: برخی دستاوردهای گروه آرش در صعود به قلل را نام ببرید.

انجام صعود به قلل مشهور ایران در فصول مختلف سال به ویژه برای نخستین‌بار، صعودهای زمستانی گروه در سطح استان به قلل دماوند، سبلان، اشترانکوه، چهل نابالغان و یال کبود، زردکوه، دنا، چهل چشمه، پراو، توچال، شاهو، علم کوه، تفتان و شیرکوه صورت گرفت.

فارس: در زمینه صعودهای خارجی چه توفیقاتی داشته‌اید؟

صعود به قله ارادت در کشور ترکیه در سال 83 با حضور 15 نفر از اعضای گروه مهم‌ترین برنامه ما بوده است.

فارس: دیگر فعالیت‌های کمیته‌های این گروه شامل چه مواردی بوده است؟

شرکت در بیش از 12 برنامه سراسری و کشوری، گشایش مسیر در دیواره‌های بیستون، برنجان، پل خواب کرج، دیواره قله ئه‌والان، مسیر دول کرو، مسیرهای صلوات آباد، علوم پزشکی، سنگ سیاه، صعود دیواره علم‌کوه از مسیر هاری رست، گرده آلمان‌ها بیش از 5 بار، عبور از یخچال شمالی سبلان، یخچال شمالی شاهو، یخچال حسن در خط‌ ‌الرآس فنی شاهو برای نخستین‌بار در ایران از مهم‌ترین این برنامه‌ها بوده است.

فارس: در زمینه کسب مدارک کوهنوردی برای مربیان چطور؟

در این خصوص می‌توانم از کسب مدرک برای 6 نفر مربی سنگنوردی، کوهپیمایی، یخ و برف، کسب مدرک برای 30 کارآموز و پیشرفته سنگنوردی، کوهپیمایی و یخ و برف، امداد و نجات، کلاس‌های کمک‌های اولیه و غارنوردی، شرکت در بیش از 30 سمینار کشوری توسط فدراسیون و هیئت‌های سایر استان‌ها را به عنوان برنامه‌های مهم نام ببرم.

فارس: در بعد اقدامات بین‌المللی چه کارهایی انجام داده‌اید؟

شرکت در کلاس‌های غارنوردی در سطح کشور و فرستادن افراد به کلاس غارنوردی جهانی در کشور لبنان و کسب مدرک غارنوردی توسط یکی از اعضای گروه، ارتباط و شرکت در برنامه‌های مشترک با بیش از 70 گروه و هیئت کوهنوردی در سراسر ایران، تهیه هشت شماره گاهنامه بهمن توسط گروه و ارسال انتشارات فوق برای سایر گروه‌های کشورها، تهیه تقویم فصلی در طول فعالیت گروه به تعداد 1290 تقویم برنامه اقدام به تأسیس دفتر گروه به صورت مستقل و دارای شخصیت حقوقی خاص خود در یکی از خیابان‌های مرکزی شهر، تهیه ملزومات مورد نیاز گروه به مقدار کافی، جذب بیش از 70 نفر عضو در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان و بزرگسالان از اهم این اقدامات است.

فارس: در خصوص غارنوردی به صورت ویژه چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟

در این زمینه در برنامه‌های غارنوردی، غارشناسی و تهیه نقشه تعدادی از غارهای استان کردستان و استان‌های همجوار برای نخستین‌بار فعالیت داشتیم، ضمن آنکه در تأسیس شعبه انجمن غارنوردان و غار شناسان ایران شعبه کردستان همکاری داشته‌ایم.

آموزش بیش از300 نفر در امر رشته کوهنوردی در سطح استان، شرکت در اکسپیدیشن‌های غارنوردی در سطح ایران، حضور در 50 برنامه غارنوردی، اکتشاف و شناسایی تعدادی از غارهای استان و نقشه برداری از آن و همچنین بازدید و پیمایش در طول سال از عمیق‌ترین غار ایران یعنی پراو شرکت داشتیم.

فارس: به عنوان سؤال آخر چه صحبتی در مورد سیروان احمدی که عازم صعودهای هفت هزار متری از سنندج شده، دارید؟

ما به صعود موفقیت‌آمیز وی بسیار امیدواریم و اگر این اتفاق بیفتد نقطه عطف بزرگی در تاریخ کوهنوردی استان شکل می‌گیرد و البته باید مسئولان در این راستا توجه بیش از پیش به کوهنوردی داشته باشند.

================

گفت‌و‌گو از: کیوان قاسمی

================

انتهای پیام/79012/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول