اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان

پروانه فعالیت جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان صادر شد

مدیرعامل جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان گفت: پروانه فعالیت جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان صادر شد.

پروانه فعالیت جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان صادر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسین قاسم‌پور عصر امروز در نخستین مصاحبه رسانه‌ای خود فعالیت جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات استان را تشریح کرد.

وی اظهار کرد: جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان به عنوان یک سازمان غیردولتی امدادرسان پس از طی مراحل قانونی و نگارش اساسنامه رسمی پروانه فعالیت خود را از اداره کل امور اجتماعی این استان دریافت کرد و رسماً در زمزه نهادهای امدادرسان غیر دولتی قرار گرفت.

این مسئول ادامه داد: طبق قوانین جاری درباره حقوق و تکالیف چنین سازمان‌های غیر دولتی، ماموریت‌های خاصی بر ‌عهده این مراکز قرار گرفته است.

وی با اشاره به ماموریت‌های جمعیت فوریت‌های امداد و  خدمات گیلان اذعان کرد: طبق آیین‌نامه اجرایی تاسیس و فعالیت سازمان‌های مردم ‌نهاد مصوب هیئت دولت به شماره 27862/ت 31281 هـ مورخ 8/5/ 84، بخشی از ماموریت‌های این نهاد مناسب با موضوع فعالیت خود و با رعایت آیین‌نامه و دیگر قوانین و مقررات مربوطه است.

قاسم پور، ارائه خدمات امدادی مورد نیاز دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی را از جمله فعالیت‌ها ذکر کرد.

وی اظهار نظر و پیشنهاد راهکارهای مناسب در فرایند برنامه‌ریزی مراجع دولتی و عمومی غیردولتی در سطوح شهرستان، استان یا ملی برحسب مورد از دیگر فعالیت‌ها است.

مدیرعامل جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان از جمله ماموریت‌های این نهاد را در زمینه آثار و نتایج فعالیت‌های دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی، نقایص و مشکلات موجود به مراجع و دستگاه‌های قانونی ذی‌ربط عنوان کرد.

وی، افزود: کمک به اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی از طریق توافق و تفاهم با آنها و برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها برای تحقق اهداف سازمان از جمله فعالیت‌های دیگر نهاد مذکور است.

قاسم‌پور، انتشار نشریه، انجام هرگونه عملیات دیگر برای تأمین اهداف مقرر در اساسنامه سازمان و حق دادخواهی در مراجع قضایی و شبه قضایی را از دیگر فعالیت‌های ذکر شده در آیین‌نامه مذکور برشمرد.

وی اذعان کرد: ماده پنج سازمان مکلف است که گزارش عملکرد اجرایی و مالی سالانه خود را حداکثر تا دو ماه پس از پایان هر سال مالی به مرجع نظارتی مربوطه و نیز در سال دیگر گزارش‌های عملکرد اجرایی و مالی را طبق درخواست مرجع مذکور ارائه دهد.

این مسئول، ارائه و انتشار خلاصه‌ای از گزارش سالانه مذکور برای اطلاع عموم را در محدوده جغرافیایی فعالیت سازمانی جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات ذکر کرد.

وی درباره تأمین هزینه‌های سازمان، تصریح کرد: هزینه‌های این سازمان از طریق هدیه، اعانه و هبه اشخاص حقیقی و حقوقی شامل داخلی و خارجی و دولتی و غیردولتی، وقف و حبس تأمین می‌شود.

قاسم‌پور، وجوه حاصل از فعالیت‌های انجام شده در چارچوب موضوع فعالیت، اهداف و اساسنامه سازمان و این آیین‌نامه و حق عضویت در سازمان را از جمله منابع مالی سازمان مذکور عنوان کرد.

وی با اشاره به تبصره یک آیین‌نامه سازمان خاطرنشان کرد: سازمان موظف است پیش از دریافت کمک از منابع خارجی، مشخصات منبع کمک ‌کننده، میزان کمک و چگونگی آن را به صورت مشروح برحسب مورد به مراجع نظارتی مربوط اعلام کند و مراجع مذکور موظف هستند ظرف حداکثر یک هفته از تاریخ وصول اعلام یاد شده نسبت به نظرخواهی از وزارتخانه‌های اطلاعات و امور خارجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند.

مدیرعامل جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان، موافقت دستگاه‌های مذکور را ضروری دانست و یادآور شد: این دستگاه‌ها موظف به اظهارنظر ظرف حداکثر یک ماه از تاریخ وصول استعلام هستند و عدم ارائه پاسخ در این مدت به منزله نظر موافق است.

وی با اشاره به اینکه دریافت کمک از مجامع رسمی بین‌المللی و منطقه‌ای و آژانس‌های وابسته به سازمان ملل نیاز به دریافت مجوز ندارد، گفت: فهرست این سازمان‌های توسط وزارت امور خارجه تهیه می‌شود و در اختیار هیئت نظارت قرار می‌گیرد.

قاسم‌پور، تقسیم دارایی، سود و یا درآمد سازمان در بین مؤسسان، اعضا و مدیران و کارکنان آن قبل و پس از انحلال را طبق آیین‌نامه ممنوع اعلام کرد.

وی متذکر شد: اساسنامه و فعالیت‌های سازمان نباید مغایر با اصول قانون اساسی باشد و سازمان موظف است امکان دسترسی بازرسان مراجع نظارتی مربوط را به اطلاعات و اسناد خود فراهم کند.

به گفته این مسئول، بازرسان نیز باید در حضور نماینده سازمان و صرفاً در محل دفتر سازمان، اسناد و اطلاعات مذکور را بررسی کنند.

وی خاطرنشان کرد: نحوه بررسی باید به گونه‌ای باشد که به وظایف سازمان خللی وارد نیاید و خارج کردن اسناد از سازمان در راستای بازرسی، مگر به حکم مرجع قضایی صالح ممنوع است.

قاسم‌پور درباره ماده 10 آیین‌نامه اجرایی فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد مذکور افزود: فعالیت سازمان در کشورهای دیگر باید با کسب مجوز کلی از مرجع نظارتی فرا استانی و ملی باشد.

وی ادامه داد: طبق تبصره یک مرجع یاد شده، قبل از اعلام نتیجه به سازمان متقاضی باید از دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط از جمله وزارت امور خارجه نظرخواهی کند و دستگاه‌های مذکور در مدت حداکثر یک ماه باید پاسخ لازم را ارائه دهند در غیر این صورت نظر آنها موافق تلقی می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه مرجع مذکور باید حداکثر در مدت 45 روز از تاریخ تقاضا پاسخ لازم را به متقاضی ارائه دهد، اذعان کرد: ارائه تقاضای سازمان با محدوده فعالیت شهرستان و یا استان حسب مورد در ابتدا از طریق مرجع نظارتی شهرستان یا استان انجام می‌گیرد.

وی افزود: شرکت سازمان در مجامع بین‌المللی، دوره‌های آموزشی و نمایشگاه‌ها باید با اطلاع کتبی به مراجع نظارتی انجام گیرد.

به گفته قاسم‌پور، سازمان باید در فعالیت‌های خود قوانین و مقررات و الگوهای رفتاری نهادهای مدنی را رعایت کند و از ارتکاب اعمال مجرمانه خودداری کند.

وی متذکر شد: سازمان از حق دسترسی به اطلاعات موجود در مؤسسات عمومی برخوردار است و مؤسسات مذکور مکلف هستند اطلاعات غیر طبقه‌‌بندی شده خود را در اختیار سازمان قرار دهند.

مدیرعامل جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان، گفت: سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و عمومی مکلف هستند در روند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نسبت به اخذ نظر سازمان اقدام و حسب مورد آنها را برای شرکت در جلسات دعوت و گزارشی از نقطه‌ نظرات ارائه شده را در اسناد سازمان ذی‌ربط ثبت کند.

وی درباره ماده 14 آیین‌نامه مذکور تصریح کرد: طبق این ماده دولت مکلف است وظایف، امور و فعالیت‌های قابل واگذاری دستگاه‌های اجرایی به سازمان را شناسایی و نسبت به واگذاری آن اقدام کند و سازمان نیز حق دارد پیشنهادهای خود را در این زمینه به دولت ارائه دهد.

قاسم‌پور یادآور شد: سازمان‌های دولتی مکلف هستند زمینه مشارکت سازمان در نظارت بر حسن اجرای امور عمومی را فراهم نموده و حسب مورد با هیئت‌‌های حقیقت‌یاب آنها همکاری کنند. 

به گفته وی، طبق ماده 16 آیین‌نامه مذکور، سازمان حق دارد در موضوع فعالیت‌های خود و برای حمایت از منافع عمومی علیه اشخاص حقیقی و حقوقی در مراجع قضایی اقامه دعوا کند.

*مردم گیلان عضو جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات شوند

این مسئول خاطرنشان کرد:جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان از نظر ماهیتی و قانونی هیچ ارتباط اداری و حقوقی با دیگر نهادهای امداد رسان عمومی نظیر هلال احمر و... ندارد و به صورت مستقل با رعایت قانون در گیلان فعالیت می‌کند.

وی از مردم گیلان خواست به صورت افتخاری عضو این سازمان غیر دولتی امداد رسان شوند و با راهنمایی موثر خود از نظر مادی و معنوی حامی مجموعه مذکور باشند.

قاسم‌پور یادآور شد: امیدواریم خیران و مدیران اجرایی گیلان با کمک‌های مادی و معنوی خود این نهاد امدادرسان مردمی را یاری دهند.

انتهای پیام/2300/ک40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول