اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

درخواست فعالان فرهنگی برای حفظ حرمت شهید گمنام در انار

جمعی از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای استان کرمان در نامه‌ای خطاب به سردار بهمن کارگر خواستار حفظ حرمت حرم شهید گمنام در شهرستان انار شدند.

درخواست فعالان فرهنگی برای حفظ حرمت شهید گمنام در انار

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حدود دو سال قبل تعدادی از مسئولان شهرستان انار طرح ایجاد مقبره یک شهید گمنام را در این شهر مورد بررسی قرار دادند، تعداد انگشت‌شماری مدعی می‌شوند که زمین محل دفن شهید گمنام که در 80 متری یک ارگ تاریخی در نزدیکی شهر انار قرار دارد در محدوده ارگ قدیمی است و این مقبره نباید در آن جا ساخته شود.

اما درخواست‌های مسئولان ارائه و پس از مدتی مجوزهای قانونی لازم از نهادهای ذیربط اخذ شد و شورای شهر انار پس از دفن شهید، قطعه زمینی را در اختیار اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار داد تا مقبره شهید گمنام در آن جا ساخته شود.

در حالی که اعضای شورای شهر، سازمان میراث فرهنگی، امام جمعه و اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اعلام کردند که ارگ انار بعد از دفن این شهید گمنام به ثبت رسیده و مقبره شهید در در محدوده قلعه قدیمی قرار ندارد، اما نامه‌نگاری‌ها و مخالفت‌های این افراد ادامه دارد و چند روز قبل خبری منتشر شد، مبنی بر اینکه میراث فرهنگی مانع احداث این مقبره شده است. 

ساخت حرم شهید گمنام قانونی است

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان ابراز داشت: اقدام میراث فرهنگی و ممانعت از ساخت و ساز حرم شهید گمنام انار غیرقانونی است.

مهدی ابوالحسنی به خبرنگار فارس در کرمان گفت: ساخت حرم شهید گمنام شهرستان انار با مصوبه شورای اسلامی این شهر و واگذاری زمین از سوی آنها صورت گرفته است.

وی با اشاره به صحبت‌های انجام شده مبنی بر اینکه حرم شهید گمنام انار در محدوده ارگ تاریخی انار است، بیان داشت: ساخت حرم شهید گمنام به صورت قانونی انجام شده و در ابتدای کار از میراث فرهنگی استان کرمان نیز در مورد حریم ارگ کسب اطلاع شد. 

برای میراثی‌ها نگران هستیم

ابوالحسنی تصریح کرد: در کمال تأسف میراث فرهنگی تحت تأثیر صحبت‌های افرادی مغرض اقدام به ممانعت از ساخت و ساز حرم شهید گمنام انار بدون هماهنگی با بنیاد حفظ آثار کرده است.

وی با بیان اینکه بنیاد حفظ آثار طبق مصوبه قانونی به ادامه ساخت و ساز حرم شهید گمنام انار ادامه می‌دهد، عنوان کرد: اینکه مسئولی در نظام جمهوری اسلامی مانع از ساخت و ساز چنین مکان معنوی و مقدس آن هم بدون هماهنگی ارگان مربوطه شود، جای نگرانی و تأسف است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان متذکر شد: نقشه اجرای طرح حرم شهید گمنام انار در جلسه شورای شهر و با تأیید میراث فرهنگی استان کرمان طراحی و کار آغاز شد.

ابوالحسنی افزود: در شأن شهدا و نظام جمهوری اسلامی نیست که مسئول این نظام مانع اجرای چنین طرحی شود و عوامل ضدانقلاب را شاد کند.

وی اذعان داشت: اقدام میراث فرهنگی و ممانعت از ساخت و ساز حرم شهید گمنام انار روندی غیرقانونی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان یادآور شد:‌ مقبره شهید گمنام انار منطبق بر الگوی اسلامی ایرانی ساخته می‌شود. 

شهدا مهمترین میراث فرهنگی ما هستند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز در واکنش به این ماجرا در جمع  تعدادی از هیئت‌های مذهبی کرمان ابراز داشت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که نظام جمهوری اسلامی در آن حاکم است و حاصل خون هزاران شهید ما انقلاب اسلامی را به پیروزی رسانده و پایدار داشته است.

حسین شمس‌الدینی بیان داشت: ‌ما ملزم به رعایت قوانین و مقررات کشور هستیم و ملاک و سنجش نیز باید قا‌نون باشد.

وی تأکید کرد: امام خمینی (ره) تخلف از مقررات را شرعاً حرام دانسته‌اند و همه باید قوانین ‌حاکم بر جامعه را رعایت کنیم و بسیجیان هم باید به مقررات کشور احترام بگذارند.

شمس‌الدینی، میراث فرهنگی را حافظ میراث تمدن و تاریخ دانست و ابراز داشت: ‌ارگ تاریخی انار به ثبت ملی رسیده و باید در زمینه حفظ و نگهداری آن همه مردم و‌ دستگاه‌ها تلاش کنند.

وی تصریح کرد: ارگ انار یکی از افتخارات مردم است و افتخار دیگر ما شهیدان هستند که بزرگترین میراث فرهنگی کشور محسوب می‌شوند.

این مسئول گفت: ما به قرارداد با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس پایبند هستیم و در جلسه با مسئول فنی بنیاد حفظ و استاندار کرمان‌ به تفاهم رسیدم به گونه‌ای عمل کنیم که ارگ شهرستان انار حفظ‌ و بنای ‌مناسبی برای شهید گمنام ساخته شود. 

ارگ و مرقد شهید گمنام حفظ می‌شوند

شمس‌الدینی اذعان داشت: هدف ما این است که ارگ انار و مرقد شهید گمنام در کنار یکدیگر حفظ شوند و هر دو را داشته باشیم، اما عده‌ای در این میان با شیطنت‌های رسانه‌ای این مسئله را بزرگ جلوه دادند.

وی تأکید کرد: تا پایان هفته و یا اوایل هفته آینده این مسئله و مشکل رفع می‌شود و ارگ انار و مرقد شهید گمنام را در کنار یکدیگر حفظ می‌کنیم.

شمس‌الدینی افزود: در صحبت با معاون پارلمانی میراث فرهنگی توافق شد که هر دو بنا در کنار یکدیگر باشند، اما این کار باید در فضای آرام رفع شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان تصریح کرد: تعداد زیادی از خانواده‌های شهدای انار در تما‌س با ما حفظ ارگ انار و مقبره شهید را خواستار شدند.

شمس‌الدینی عنوان کرد: مقبره شهید گمنام انار منطبق بر الگوی اسلامی ایرانی ساخته می‌شود و به قرارداد خود با بنیاد حفظ آثار پایبند هستیم. 

نامه فعالان رسانه‌ای و فرهنگی کرمان

به دنبال نامه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر لزوم «برچیدن» حرم شهید گمنام مدفون در شهرستان انار و تجمع بسیجیان کرمانی در دفتر مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان، جمعی از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای استان کرمان در نامه‌ای خطاب به سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خواستار مقابله با توهین و هتک حرمت حرم شهید گمنام شدند.

در این نامه آمده است: «این روزها به تحریک رسانه‌ای معلوم‌الحال و زیر فشار مسئولان سازمان میراث فرهنگی، تیغ دشمنی با شهیدان از نیام درآمده و برخی عناصر مرعوب اقدام به لجن‌پراکنی علیه ساخت حرم مقدس شهید گمنام مدفون در شهرستان انار کرده‌اند».

در ادامه این نامه بیان شده است: «سکوت معنادار این افراد و رسانه‌‌های حامی آنها در قبال تخریب و ساخت و ساز در حریم سایر ابنیه تاریخی و مصالحه بر سر بنای اماکن تجاری در حریم این دست ابنیه، بی‌خبری مسئولان از سرنوشت ده‌ها ارگ شبیه ارگ انار، تاریخچه دروغینی که از این ارگ مخروبه و رو به زوال در رسانه‌‌هایشان منتشر کرده‌اند و حتی سکوت در قبال تعمیرات غیر فنی و سایر ساخت و سازهای معارض در حریم آن سبب شده این شائبه در اذهان به ‌وجود بیاید که تنها ساخت حرم شهید مظلومِ ما چیزی غیرقانونی است و بس».

در بخش دیگری از این نامه ذکر شده است: «دفن شهید گمنام در نزدیکی ارگ انار قبل از ثبت این بنا در فهرست آثار ملی بوده و سازمان میراث فرهنگی در قبال ساخت‌ و سازهای معارض دیگر در حریم آن تنها به «ابراز تأسف» بسنده کرده و هیچ اقدامی در مورد رفع آنها نکرده است، اما در مورد حرم شهید گمنام با ادبیاتی توهین‌‌آمیز با «غیرقانونی» خواندن ساخت حرم که همه مراحل ساخت آن با تفاهم بین سازمان مذکور و اداره کل حفظ ‌آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بوده، دستور به «برچیدن» آن داده است».

در ادامه نامه مذکور تاکید شده است: «ما امضاکنندگان ذیل با اعلام اعتراض شدید خود به نحوه عملکرد سازمان میراث فرهنگی در تأثیرپذیری از یک سایت خبری محلی که مدیر آن علاوه بر اینکه خبرنگار افتخاری بنگاه خبرپراکنی بی‌بی‌سی است، دارای سوابق متعدد کیفری هم هست و با ابراز تأسف شدید از صدور نامه توهین‌آمیز سازمان میراث فرهنگی درباره «برچیده» شدن حرم شهید گمنام از حضرت عالی به عنوان متولی حرم‌های مقدس شهدای گمنام سراسر کشور تقاضای ایستادگی قاطع بر اصول و ارزش‌های انقلابی و حفظ حرمت حریم شهید گمنام را داریم».

در این نامه آمده است: «بی‌شک هرگونه تفاهم غیر از آن چه در تفاهمنامه‌های منعقد شده بین اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس استان کرمان، هیئت امنای حرم شهید گمنام شهرستان انار، مسئولان شهرستان انار و کارشناسان و نمایندگان سازمان میراث فرهنگی استان تصویب شده، عقب‌نشینی از ارزش‌های اصیل اسلامی و باج‌دهی به تعدادی مغرض و معاند با فرهنگ ایثار و شهادت است و برای همیشه راه نورانی دفن و حضور شهیدان گمنام در اماکن عمومی را می‌بندد».

در پایان این نامه عنوان شده است: «بار دیگر بیعت خود را با آرمان‌های امام راحل، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای ارواحنا فداه و خون به نا‌حق ریخته شده شهیدان‌مان تجدید می‌کنیم و تصمیم انقلابی شما را می‌ستاییم و می‌خواهیم که نگذارید، حرمت این حرم شکسته شود».

اسامی امضاکنندگان این نامه به شرح ذیل است:

فعالان فرهنگی

حجت‌الاسلام مرتضی رنجبر/ حجت‌الاسلام حسین کازرونی/ ایمان ادهمی/ حامد اسلامی/ مهران شیخی/ علی میرزاده/ منصور پورشیخ/ احمد ایزدی/ رحمان جلالی/ سعید رحمانی/ علی محمدی/ سید مهدی میرتاج‌الدینی/ امین زاده‌تقی/ امیر عسکری/ امیررضا خواب‌بینان/ رسول زارعی/ علیرضا صالحی/ حسن شیخ‌علی‌بابایی/ ایمان سالاری/ محمدجواد پورخالقی/ علی احمدی/ محمد اژدری/ غلامرضا بنازاده/ حسین دلشاد/ رضا دلشاد/ یاسر فرحبخش/ حسن فرخی/ محمدحسن قهاری/ مهدی حسینی/ احمد حسینخانی/ جواد حسینخانی/ محمدعلی نخعی/ سعید نامجو/ رضا پورعلی‌آبادی/ محمدعلی رستمی/ مجید سعید/ حامد شجاعی/ علی سیستانی/ مهدی طالبی/ ماشاءالله مهرعلیزاده/ محمد ابوالحسنی/ مصطفی شجاعی/ رسول مومنی/ عادل رضایی/ جواد نیکوسخن/ محمدحسین علیزاده/ حمید عسکری/ سید حجت موسوی/ محمد کریم‌دادی/ محمد احمدی‌فر/ علی کدخدایی/ محمدرضا نظری/ ابوذر انصاری/ ابوطالب انصاری/ مجید میرحسینی/ علیرضا خواجه‌حسنی/ کشاورز/ علی‌آبادی/ مسلم سلطانی/ بختیاری/ مهدی معنویان/ علی مردانی/ علی برسرآمد/ رحمان اشرف‌گنجویی/ علی‌اصغر آرزومند/ جلیل رضازاده/ احسان/ حسین هادی/ رضا احدی/ حمید اسدی/ میثم دولت‌آبادی/ عرب‌نژاد.

فعالان رسانه‌ای

سید ابراهیم یزدی/ صدیقه انجم‌شعاع/ آذر همتی/ فهیمه طاهری/ زهره قادر/ طیبه رضوان/ مهدی شیخ‌اسدی/ محمد شیخ‌اسدی/ مژگان قادر/ عفت فلاح/ حشمت‌الله خزائی/ جلال رشیدزاده/ صالح خزائی/ طاهره بادامچی/ نوشین همتی/ رسول فتحی/ امیر محمودی/ اصغر سعیدی/ مهدی شریفی/ حسین نیک‌نشان/ زهرا سالاری/ اسما محمودی/ شیوا رحیم‌پور/ سید مهدی موسوی.

انتهای پیام/2446/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول