اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سیلوهای لوشان خالی از گندم است

سیلوهای 100 هزار تنی مکانیزه ذخیره گندم گیلان در لوشان این روزها به جای گندم ذرت و جو را نگه‌داری می‌کند و به دلیل کمبود منابع مالی در خطر رکود اقتصادی و بیکاری پرسنل آن است.

سیلوهای لوشان خالی از گندم است

به گزارش خبرگزاری فارس از رودبار، سیلوهای مکانیزه ذخیره گندم پرهام لوشان رودبار در سال 88 با ظرفیت 60 هزار تن و برخورداری از آزمایشگاه تخصصی گندم و امکان ذخیره‌سازی بلند مدت گندم، هوادهی، ضدعفونی، بارگیری و تخلیه، با سیستم جک هیدرولیک و سیلوی صادراتی طبق استانداردهای ملی توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

 

عملیات ساخت فاز دوم این مجموعه از سال 89 با ظرفیت 40 هزار تن آغاز شد و در سال 91 به بهره‌برداری رسید و اکنون سیلوی مذکور توان ذخیره‌سازی 100 هزار تن انواع غلات را دارد.

اخیراً سیلوی 100 هزار تنی ذخیره گندم به دلیل تأمین نشدن منابع مالی به جای گندم ذرت و جو را در خود نگه‌داری می‌کند و با رکود اقتصادی شدید مواجه است.

*مجموعه سیلوهای ذخیره گندم در خطر رکود اقتصادی

مدیرعامل سیلوهای 100 هزار تنی ذخیره گندم رودبار در لوشان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره فعالیت این سیلوها اظهار کرد: شرکت سیلوها در زمینی به مساحت 14 هکتار در منطقه جمال‌آباد لوشان رودبار قرار دارد و در کنار این مجموعه کارخانه آرد پرهام نیز در دست احداث است.

علی یوسف‌زاده، افزود: در سال‌های 91 و 92 به دلیل تأمین نشدن شرایط مالی لازم برای ذخیره‌سازی گندم توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی گیلان با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

 

وی افزایش تعرفه‌های مربوط به هزینه‌های پرسنلی، سوخت انرژی و... را از معضلات شرکت سیلوهای مذکور عنوان کرد و گفت: در بازپرداخت تسهیلات اعطایی بانکی و پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل شاغل شرکت مشکلات جدی داریم.

مدیرعامل گروه صنعتی پرهام، منطقه جمال‌آباد لوشان را بهترین مکان برای نگه‌داری بلند مدت غلات دانست و تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود و تامین نشدن منابع مالی لازم برای خرید گندم، با چالش مواجه هستیم و وضع فعلی موجب رکود شدید اقتصادی و نیز خطر بیکاری پرسنل شاغل را به همراه دارد.

 

*ساخت کارخانه آرد در مجاورت سیلوی گندم

وی درباره احداث کارخانه آرد در مجاورت سیلوی ذخیره گندم، اذعان کرد: در مجاورت سیلوهای گندم سوله‌ای به مساحت یک‌هزار و 100 متر مربع و با پیش‌پرداخت مبلغ 210 هزار یورو به حساب یک شرکت ماشین‌آلات ایتالیایی در سال 89 آغاز شد.

یوسف‌زاده، گفت: به منظور تکمیل این پروژه عملیات نصب و راه‌اندازی تجهیزات ماشین آلات نیازمند تأمین منابع ارزی به میزان یک میلیون یورو هستیم که در صورت تکمیل و راه‌اندازی این کارخانه قادر به فراهم آوردن آرد مورد نیاز نانوایان تا ظرفیت روزانه 100 تن با کیفیت‌های نول، ستاره و ... است.

 

وی درباره روند ذخیره‌سازی غلات در سیلوهای مذکور خاطرنشان کرد: شرایط ذخیره‌سازی باید تأمین کننده اپتیم حرارت و رطوبت باشد.

به گفته این مسئول، غلات در ابتدای فصل برداشت و بستگی به مناطق مختلف با درصد رطوبت متفاوتی است.

*متقاضیان دریافت تسهیلات صندوق توسعه مراجعه کنند

سرپرست بانک صنعت و معدن گیلان نیز در گفت‌‌وگو با فارس درباره حمایت‌ این بانک از سرمایه‌گذاری مجموعه‌های سیلوی مذکور، اظهار کرد: منابع در اختیار بانک صنعت و معدن از محل صندوق توسعه ملی است.

علی الفونه، با بیان اینکه این منابع بانکی موجود است، افزود: در صورت معرفی افراد به بانک صنعت و معدن منابع مالی به آنها پرداخت می‌شود که این امر پس از بررسی‌های لازم انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 

وی با تصریح بر اینکه منابع تسهیلات در حال پرداخت است، اذعان کرد: منابع ما از طریق وصولی‌های بانک و افزایش سپرده‌ها و خطوط اعتباری که در اختیار داریم تأمین می‌شود و برای این خطوط تاکنون محدودیتی نداشتیم.

سرپرست بانک صنعت و معدن گیلان خاطرنشان کرد: عده‌ای برای دریافت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی معرفی شدند که پیگیری نکردند و تأکید می‌شود برای دریافت تسهیلات مورد نیاز خود حتماً مراجعه کنند و اگر نیاز ندارند انصراف خود را اعلام کنند.

*گیلان استان گندم‌خیز نیست

معاون توسعه بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در گفت‌‌وگو با فارس با اشاره به وضعیت سیلوهای ذخیره گندم این استان اظهار کرد: سه سیلوی 100 هزار تنی و 120 هزار تنی برای ذخیره گندم و غله و یک سیلوی ذخیره نهاده‌های دامی در گیلان وجود دارد.

 

مجید زیرک، با بیان اینکه سیلوهای گیلان پاسخگوی ذخیره‌سازی گندم در استان هستند، اذعان کرد: در بحث خبازی در ماه 25 هزار تن گندم نیاز داریم که نیاز کارخانه‌های صنعتی استان است و سیلوهای مذکور کفاف نیاز استان را می‌دهد.

وی با بیان اینکه گیلان جزو استان‌های گندم‌خیز نیست، تصریح کرد: تولید گندم در گیلان بسیار محدود است و در بخش‌های رودبار، تالش و رودسر مقدار کمی گندم تولید می‌شود و بیشتر گندم را از دیگر استان‌ها و یا از محل واردات تامین می‌کنیم.

 

این مسئول، گندم تولیدی را یکی از بهترین گندم‌ها از نظر کیفیت دانست و یادآور شد: در بحث واردات دستگاه‌های نظارتی به صورت دقیق نظارت دارند و در بحث دامپزشکی و استاندارد نیز زیر کنترل هستند و آزمایش‌های لازم صورت می‌گیرد و تمام موارد کیفی در تولید گندم گیلان لحاظ می‌شود.

انتهای پیام/2300/س40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول