اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

سود نیم میلیارد دلاری افغاستان از قبال ترانزیت گاز ترکمنستان

وزارت خارجه افغانستان با انتشار قرارداد خرید گاز از ترکمنستان، تصریح کرد که کابل از ناحیه ترانزیت گاز از طریق خط‌ لوله «تاپی» سالانه حدود نیم میلیارد دلار درآمد به دست خواهد آورد.

سود نیم میلیارد دلاری افغاستان از قبال ترانزیت گاز ترکمنستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌‏آباد، پایگاه رسمی اینترنتی وزارت خارجه افغانستان تصریح کرد که امضای این قرارداد در حاشیه هفدهمین اجلاس هیأت‌ مدیره پروژه خط‌ لوله گاز ترکمنستان، افغانستان، هند و پاکستان که هفته پیش در شهر عشق‏‌آباد دایر شده بود، صورت گرفت که افغانستان از ناحیه ترانزیت گاز از طریق این خط‌ لوله، سالانه حدود نیم میلیارد دلار به دست خواهد آورد.

در این نشست که به ریاست و میزبانی «خواجه محمداف» معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان برگزار شده بود، وزرای نفت و معادن کشور‏های یادشده، سفرأ، کارمندان وزارت امور خارجه و نهاد‏های فنی و ذیربط کشور‏های مذکور حضور داشتند که این قرار‏داد بین شرکت‏‌های «افغان گاز» و «ترکمن گاز» و وزارت‏ معادن و نفت افغانستان و ترکمنستان به امضأ رسید.

وزارت خارجه افغانستان افزوده ‏است که امضای این قرار‏داد یکی از گام‌های اساسی و عملی پروژه تاپی می‏‌باشد که با امضای آن، افغانستان برای 30 سال آینده نیازمندی گاز خود را تأمین می‏‌کند.

وزارت خارجه افغانستان در بخش دیگر این بیانیه تصریح کرده‌‏ است که بر‏ اساس این قرار‏داد، افغانستان در 10 سال اول پس از تکمیل پروژه، 500 میلیون متر مکعب گاز در سال و در 10 ساله دوم و سوم به ترتیب یک میلیارد متر مکعب و 1.5 میلیارد متر مکعب گاز را خریداری می‏‌کند.

این گزارش حاکیست که گاز وارده از ترکمنستان برای بخش صنعت در نظر گرفته شده که برای تولید برق مورد نیاز خانه‏‌ها، کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی قابل‌استفاده خواهد بود.

در این نشست هر چهار کشور در مورد همکاری بانک توسعه آسیایی برای ایجاد یک کنسرسیوم متشکل از شرکت‏‌های گاز کشور‏های مذکور در قالب یک شرکت واحد تحت عنوان «تاپی لمیتد» تا پایان سال 2013 نیز به توافق رسیدند.

پروژه تاپی یکی از پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای است که طول آن 1800 کیلومتر بوده و با عبور از مرز ترکمنستان تا مرز هند بسیاری از شهر‏های کوچک و بزرگ را در بر خواهد گرفت.

وزارت خارجه افغانستان در بخش دیگر این گزارش با اشاره به نقش مهم افغانستان در این پروژه هم به سبب خرید و هم به جهت ترانزیت گاز، اعلام کرد که افغانستان از ناحیه ترانزیت گاز توسط این خط‌لوله، سالانه حدود نیم میلیارد دلار به دست خواهد آورد.

موافقت‌نامه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و سپس به هند اواخر سال 2010 میان «حامد کرزی»، «آصف علی زرداری» و «قربانقلی‏ بردی‏‌محمداف» امضا شد. طول این خط لوله 1700 کیلومتر خواهد بود که 735 کیلومتر آن از افغانستان و 800 کیلومتر نیز از خاک پاکستان عبور خواهد کرد و وارد هند می‌شود.

چهار کشور افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هند در تلاش برای یافتن پیمانکاری هستند که بتواند پروژه خط لوله گاز 9 میلیارد دلاری تاپی را بسازد، این کشورها تصمیم گرفتند نهادی را تأسیس کنند و این درحالی است که شرکت‏‌های روسی و چینی نیز علاقمند به مشارکت در ساخت خط لوله تاپی می‌باشند.

ترکمنستان به‌ منظور دعوت از سرمایه‏‌گذاران برای مشارکت در این پروژه، تورهای تجاری و اقتصادی را در مراکز مالی و بانکی از جمله اروپا، دوبی، آمریکا و غیره برگزار می‌کند.

بانک دولتی هند (اس.بی.آی)، بانک‌های «اگزیم»، «سیتی گروپ» و «مورگان استنلی» آمریکا، «داتچ بانک» آلمان و بانک «مکوری» استرالیا از علاقمندان مشارکت در این پروژه می‌باشند.

احتمالا تصمیم درباره مدیر کنسرسیوم ساخت خط‌لوله تاپی و سرمایه‏‌گذاران آن به طور مشترک از سوی کشورهای حاضر در این پروژه و با مشاوره بانک توسعه آسیا (ای.دی.بی) در مدت یک سال آینده اتخاذ شود.

کار برای ساخت این خط لوله احتمال دارد سال ٢٠١٥ آغاز و در سال ٢٠١٨ به بهره‏‌برداری برسد.

ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند هر یک با سرمایه‏‌گذاری پنج میلیون دلاری این نهاد را شکل می‏‌دهند که شرکت دولتی «جی‏‌آآی‏‌ال»(GAIL) به عنوان نماینده هند در این پروژه خواهد بود.

در حالی که ترکمنستان، افغانستان و پاکستان بر این باورند که چهار کشور ذینفع باید خطوط لوله را خودشان بسازند، هند اصرار دارد که این پروژه تنها در صورتی پیش می‌رود که کمپانی‌های چندملیتی هدایت آن را برعهده گیرند.

«دهلی‌نو» معتقد است که هیچ یک از کمپانی‌های انتخاب شده در چهار کشور مذکور قابلیت‏‌های مالی و مدیریتی اجرای این پروژه را ندارند و از سوی دیگر، واشنگتن تمایل دارد ترکمنستان این کار را عهده‌دار شود.

این خط‌لوله یک هزار و 680 کیلومتری، قرار است روزانه 90 میلیون متر مکعب گاز را منتقل کند که براساس برنامه‌ریزی در سال 2018 اجرایی می‌شود.

خط‌لوله تاپی گاز را از حوزه «گالکینیش» ترکمنستان (نام قدیمی آن «یویوتان عثمان» است) که 16 تریلیون فوت مکعب ذخیره دارد، منتقل می‏‌کند.

این خط‌لوله از «هرات» و «قندهار» افغانستان به پاکستان رسیده و از «مولتان»، «کویته» و «فیصل‌آباد) (پنجاب) به هند عبور می‌کند.

شرکت‌های بزرگ حوزه انرژی همچون «اکسون موبیل» ( Exxon Mobil)، شرکت «شل» (Shell)، «شورون» (Chevron) و غیره تمایل دارند که در صورت به دست آوردن سهمی در حوزه گازی ترکمنستان، ساخت این خط‌لوله را برعهده گیرند.

از سوی دیگر، «یاگشیگلدی کاکایوف» معاون رئیس جمهور ترکمنستان و رئیس مؤسسه دولتی در امور مدیریت و بهره‏‌برداری از منابع هیدروکربن، چندی قبل از ایجاد یک شرکت تخصصی مشترک با حضور کشورهای ذینفع برای تحقق عملی طرح خط‌لوله گاز «تاپی» خبر داد.

به نظر کارشناسان منطقه یکی از چالش‏‌های بزرگ این پروژه تداوم ناامنی و عبور این خط‌لوله از مناطقی است که امنیت چندانی در افغانستان ندارد.

همچنین حمایت‌های آمریکا و برخی متحدین واشنگتن در منطقه از این طرح، خود گواهی است که بیش از اینکه طرح خط‌ لوله گاز تاپی با ضرورتی اقتصادی تدوین شده باشد، پروژه‌ای در برابر خط‌لوله «صلح» ایران و با اهدافی سیاسی می‌باشد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول