اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح‌یزدی:

جهاد بهترین محک برای سنجش اخلاص است

استاد برجسته حوزه علمیه گفت: جهاد فی سبیل‌الله یکی از بهترین روش‌ها برای محک زدن میزان خلوص نیت است زیرا انسان در جهاد همه چیز خود را در راه خداوند فدا می‌کند.

جهاد بهترین محک برای سنجش اخلاص است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌ یزدی سه‌شنبه شب در ششمین جلسه درس اخلاق رمضان که در حسینیه امام خمینی (ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد اظهار کرد: مشکلاتی که در زندگی انسان‌ها به وجود می‌آیند دو نتیجه در بر دارند؛ یا آدمی بر آنها غلبه می‌کند یا شکست می‌خورد که در صورت دوم هم ضرر نکرده و در حقیقت راهی به سوی پیروزی‌های بعدی برای خود باز کرده است.

وی افزود: آرامش در زندگی پس از بروز مشکلات امری حیاتی است بنابراین مکاتب مادی هم برای این منظور چاره‌اندیشی‌هایی کرده‌اند هرچند در این زمینه از تلقین استفاده می‌کنند که تاثیر چندانی ندارد؛ رفتار انعکاسی آدمی پس از مشکلات و مصائب تنها با خودسازی به آرامش منتهی خواهد شد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه بزرگان و اولیای دین در مصیبت‌ها آرامش عجیبی داشتند گفت: میرزا جوادآقا ملکی تبریزی زمانی که فرزندش را از دست داد مطابق روال همیشه از مهمانانش پذیرایی کرد و در انتها آنها را به شرکت در مراسم تشییع جنازه جوان خویش دعوت کرد هرچند این نوع صبر بر مصائب را در هر کسی نمی‌توان یافت اما الگوی خوبی برای ما فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: دین اسلام برای این منظور هم برنامه‌هایی دارد و برای اینکه انسان بتواند در مشکلات آرامش خویش را حفظ کند وعده اجر و ثواب الهی را به او داده است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به تلاش قرآن و دین اسلام برای تغییر نگرش آدمیان به رخدادهای مادی گفت: حساب و کتابی منظم و دقیق بر این جهان حاکم است و قرآن بر روی همین مسئله انگشت می‌گذارد؛ قدرت خداوند بر همه امور جاری است و حکمت او اقتضا می‌کند که نظم ویژه‌ای بر جهان حاکم باشد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: لازمه اختیار انسان این است که در مقابل کارهای نیک و بد، پاداش و عذاب ببیند و فلسفه معاد هم همین مسئله است تا میان کافران و مومنان تفاوتی به وجود بیاید و رحمت ویژه الهی هم در آن روز نصیب کسانی می‌شود که با اختیار خود مسیر صحیح را انتخاب کرده باشند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده موجود در آدمی گفت: انسان باید مختار باشد تا بتواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند هرچند بسیاری از ما تنها در زمان گرفتاری‌ها به خداوند روی می‌آوریم.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه این قدرت در انسان‌ها وجود دارد که بتوانند در مقابل فرمان الهی پا روی خواسته‌های خویش بگذارند عنوان داشت: سنجش خلوص نیت انسان‌ها به وسیله آزمودن آنها با انواع امتحان‌هاست؛ هدف از خلقت نیز همین امر بوده و اسلام تنها مکتبی است که این هدف را مورد توجه قرار داده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جهاد و لزوم فدا کردن همه دارایی‌های مادی و معنوی و حتی آبرو در این راه اظهار کرد: در جهاد فی سبیل‌الله میزان اخلاص انسان‌ها به خوبی محک می‌خورد.

وی افزود: این قدرت در اختیار خداوند هست که فرشتگانش را به یاری مومنان در هر شرایط بفرستد اما کارهای خدا از روی حساب و کتاب است و او انسان را موجودی مختار آفریده که خود بتواند در مواقع حساس و در مشکلات تصمیم بگیرد و راهش را انتخاب کند.

آیت‌الله مصباح یزدی روش‌های اسلام برای تقویت روحیه صبر و مقاومت را مورد توجه قرار داد و گفت: اینکه آدمی بداند دنیا محل آزمایش است بر مقاومتش هم افزوده خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه جامعه دارای اجل است عنوان داشت: ملتی که بیش از خداوند به لذت‌های دنیایی دلبسته باشند اگر تحریم‌هایشان را هم بردارند یک طوری می‌شود اما اسلام مخالف این روحیه است و بر توکل به خداوند تاکید دارد تا از این راه هیچ آسیبی به جامعه وارد نشود.

انتهای پیام/78004/ح40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول