اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رسم و رسوم رمضان در لرستان

با شروع ماه مبارک رمضان مردم ل‍رس‍ت‍‍ان‌ رسم و رسوم خاصی دارند، رسم و رسومی که شاید قدمت آن به صدها سال برسد.

رسم و رسوم رمضان در لرستان

 به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، مردم لرستان در آستانه رسیدن ماه رمضان، مثل بیشتر مسلمانان چ‍ن‍د‌ روز ق‍ب‍ل‌ ‌از ف‍ر‌ارس‍یدن‌ آن با روزه گرفتن به استقبال رمضان می‌روند.

مردمان لر در هنگام سحر و افطار بخشی‌ ‌از ‌غذ‌ا‌ها‌ی‌ خود را به‌ منزل ‌همسایگان می‌فرستند.

زنان‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‍‍ی‌ ب‍‍ا پ‍خ‍ت‍ن‌ ‌ان‍و‌ا‌ع‌ ‌آش‌، ش‍ل‍ه‌‌زرد، ف‍رن‍‍ی و ح‍ل‍و‌ا سعی می‌کنند، نذر خود را ادعا کنند، با این عمل نه تنها سفره خودشان، بلکه سفره دوستان و همسایگان را هم از غذای خود بی‌نصیب نمی‌گذارند.

نذری دادن بین لرستانی‌ها آنقدر در این ماه رواج دارد که کمتر نیازمندی از برکت این نذری‌ها بی‌نصیب می‌ماند.

یکی از غذاهای سنتی استان لرستان "ترخینه" است که معمولا در ماه رمضان سر سفره افطار به چشم می‌خورد.

ترخینه در واقع گندم پخته شده با دوغ است، این آش بسیار لذیذ و مقوی می‌باشد و تهیه آن بسیار ساده است.

آبگوشت، شومی کوو، نان برساق و سمنو هم دیگر اجزای سفره سحر و افطار لرها هستند که به این سفره‌های محلی رونق می‌دهند.

ب‍رپ‍‍ای‍‍ی‌ م‍ح‍‍اف‍ل‌ ‌ان‍س‌ ب‍‍ا ق‍ر‌آن‌ ک‍ری‍م‌، ت‍لاوت‌ و ت‍ف‍س‍ی‍ر ک‍لام‌ وح‍‍ی‌، رس‍ی‍دگ‍‍ی‌ ب‍ه‌ م‍ح‍روم‍‍ان‌ و ن‍ی‍‍ازم‍ن‍د‌ان‌ ج‍‍ام‍‍ع‍ه‌، زی‍‍ارت‌ ‌ام‍‍اک‍ن‌ م‍ت‍ب‍رک‍ه‌، ح‍ض‍ور در م‍ر‌اس‍مات‌ م‍ذ‌ه‍ب‍‍ی‌، ب‍رگ‍ز‌ار‌ی‌ ‌آی‍ی‍ن‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌اح‍ی‍‍ا در ل‍ی‍‍ال‍‍ی‌ الق‍در، ‌اج‍ر‌ا‌ی‌ س‍ن‍ت‌ پ‍س‍ن‍دی‍ده‌ ص‍ل‍ه‌ ‌ارح‍‍ام‌ و ن‍م‍‍از ‌ع‍ی‍د ف‍طر ‌از م‍‍ه‍م‍ت‍ری‍ن‌ ‌آد‌اب‌ و رس‍وم‌ م‍‍ع‍ن‍و‌ی‌ م‍ردم‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‌ در م‍‍اه‌ ض‍ی‍‍اف‍ت‌‌‌ال‍ل‍ه‌ ‌اس‍ت.‌

ج‍م‍‍ع‌‌‌آور‌ی‌ ف‍طری‍ه‌ ب‍ر‌ا‌ی‌ م‍س‍ت‍م‍ن‍د‌ان‌ ب‍ه‌ خ‍ص‍وص‌ ‌اف‍ر‌اد‌ی‌ ک‍ه‌ ن‍س‍ب‍ت‌ ف‍‍ام‍ی‍ل‍‍ی‌ ب‍‍ا ی‍ک‍دی‍گ‍ر د‌ارن‍د، ن‍ی‍ز ی‍ک‍‍ی‌ ‌از ‌آد‌اب‌ ح‍س‍ن‍ه‌‌‌ا‌ی‌ ‌اس‍ت‌ ک‍ه‌ ‌از دی‍رب‍‍از در ‌ای‍ن‌ ‌اس‍ت‍‍ان‌ وجود د‌اش‍ت‍ه‌ ‌اس‍ت‌.

مردم این دیار همانند مردم دیگر استان‌های کشور در ماه رمضان آداب و رسوم خاص خود را دارند که یکی از رسومات بسیار خوب لرستان صله رحم است.

مردم هر نقطه از کشور آداب و رسوم خاصی دارند و این آداب و رسوم که بخشی از فرهنگ بومی یک منطقه را شامل می‌شود که بارزترین عنصر هویت‌بخشی مردمان یک ناحیه به شمار می‌آید که ریشه در فرهنگ آن استان دارد.

مردم بروجرد از چند روز پیش از رسیدن ماه رمضان به استقبال این ماه مبارک می‌روند و خود را برای رسیدن این ماه آماده می‌کنند و به گرفتن روزه چند روز قبل از رمضان می‌پردازند.

از مدت‌ها قبل از ماه رمضان مساجد شهر را غبارروبی می‌کنند، خانه‌ها را خانه تکانی کرده و حتی خانه‌های دل را نیز خانه تکانی می‌کنند، تا در این ماه کینه‌ای از کسی در دل نداشته باشند و خلاصه همه شهر آماده برای رسیدن ماه رمضان است.

با فرارسیدن ماه رمضان، در نخستین شب رمضان همه اقوام و فامیل اولین افطاری را میهمان بزرگترین فرد فامیل می‌شوند و تمام کینه‌ها و کدورت‌ها را در این ماه کنار می‌گذارند.

مردم بروجرد برای افطاری از انواع آش‌ها، حلیم‌ها و غذاهای مخصوص این ماه استفاده می‌کنند، اما در بروجرد بر سر هر سفره افطاری مشکوفی که از نشاسته، زعفران و مغز گردو طبخ می‌شود، را حتما تهیه می‌کنند و در کنار اینها از حلواهای مخصوص بروجرد نیز استفاده می‌کنند.

شلوغی و ازدحام مردم در قنادی‌ها در ماه رمضان بیشتر از ماه‌های دیگر دیده می‌شود، زیرا شهروندان بنا به رسم و آیین خود برای رفتن به خانه اقوام شیرینی مخصوص رمضان شامل زولبیا، بامیه و پشمک تهیه می‌کنند.

مردم بروجرد در این ماه بیشتر از هر ماه به مساجد می‌روند و سعی می‌کنند، تا نمازهای یومیه خود را به جماعت بخوانند و معتقدند که ماه رمضان فرصتی برای کسب تقوا و انس با معنویت است.

مردم بروجرد معتقدند که افطاری از بقیه میهمانی‌ها جدا بوده و از صفای خاصی برخوردار است و در این افطاری‌ها بانوان بروجردی که همواره به کدبانویی مشهورند، در ماه رمضان همه سعی خود را می‌کنند که بالاترین درجه هنر آشپزی و سفره آرایی خود را به نمایش بگذارند.

مردم بروجرد در شب‌های قدر نیز به مساجد و حسینیه‌ها می‌روند و تا وقت سحر به احیا می‌پردازند و این شب‌ها را به راحتی از دست نمی‌دهند.

بیشتر مردم بروجرد در شب شهادت حضرت علی (ع) نذورات خود را طبخ کرده و در بین مردم پخش می‌کنند و بیشتر این نذورات به هنگام اذان مغرب و در وقت افطار، بین نمازگزاران مساجد پخش می‌شود.

برخی از خیرین بروجردی نیز در این ماه یک شب کودکان نیازمند و تحت پوشش را به میهمانی دعوت می‌کنند و تا اندازه‌ای که در توان دارند، به احساس و نیکوکاری می‌پردازند.

در بروجرد مرسوم است، کسی که عزیزی را از دست داده در اولین عیدی که می‌رسد، همه اقوام و فامیل به خانه این فرد داغدار می‌روند که به این رسم نوعید می‌گویند.

همچنین در آخرین شب ماه رمضان و در آستانه عید فطر خانواده داماد برای نوعروسی که در منزل پدرش است، هدایایی را به عنوان عیدی می‌برند و در روز عید فطر نیز همه اقوام و فامیل همانند عید نوروز به دید و بازدید می‌پردازند.

==============

گزارش از: اکرم محمودوند

==============

انتهای پیام/2304/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول