اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

افطاری دادن سنتی پسندیده در ماه رمضان

یکی از سنت‌های بسیار خوب دین اسلام، افطاری دادن به افراد روزه‌دار در ماه مبارک رمضان است.

افطاری دادن سنتی پسندیده در ماه رمضان

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، ماه رمضان یکی از ماه‌های پر خیر و برکت خدا است که در این ماه مسلمانان در طول یک ماه به روزه‌داری می‌پردازند.

در ماه رمضان برنامه‌های خوبی در بین مسلمانان اجرا می‌شود که از جمله تلاوت قرآن، دعا خواندن، صله ارحام و افطاری دادن است.

یکی از برنامه‌های خوب در بین مسلمانان روزه‌دار، افطاری دادن است که موضوع افطاری دادن به روزه داران یکی از سنت‌های اسلامی است که در همه طول تاریخ از اهمیت خاصی برخوردار بوده که این سنت بازهم همچنان دارای اهمیت زیادی است.

روزه‌داران با پیروزی بر هوای نفس، قلب‌هایشان را از هر گونه بدی و کینه دور می‌کنند و این کدورت‌ها را با صفا و همدلی جابه جا می‌کنند و ماه رمضان، ماه بسیار خوبی برای انجام این عمل است.

دین اسلام برای افطاری دادن سفارش‌های زیادی کرده، اما نباید با اسراف و افراط این ثواب را از بین ببریم.

سفره‌های افطار زمانی با نان و خرما و مقداری پنیر عنوان سفره‌های افطار داشتند، اما امروزه سفره‌های رنگینی در ماه رمضان گسترانده می‌شود که تنها نام سفره ساده افطار دارد؛ امام سفره‌ای سرشار از اسراف و افراط است که می‌توان از آنها به افراد نیازمند در این ماه داده شود، تا آنها نیز بتوانند مانند سایر افراد روزه بگیرند.

رسول خدا (ص) فرموده‌اند که برای اتحاد و همبستگی در ماه رمضان همدیگر را به افطاری دعوت کنید که هر کس در ماه رمضان مومن روزه‌داری را افطاری دهد، مانند این است که بنده‌ای را آزاد کرده و اگر کسی قدرت افطار دادن را ندارد، می‌تواند حتی با یک خرما نیز این ثواب را از آن خود کند.

امروزه عده‌ای با افراط در گستراندن سفره‌های افطاری کاری کرده‌اند که برخی افراد با توجه به این که توان این سفره‌ها را ندارند، از این ثواب باز می‌مانند و حتی در برخی موارد این اسراف و تجمل‌گرایی سبب قطع صله رحم شده است.

افطاری دادن در ماه رمضان فضیلت بسیاری دارد که  افطاری دادن مومنان نه تنها باعث بخشودگی گناهان بلکه پاکی و تقدس و نزدیکی دل‌های مومنان را در پی دارد و باید همه مومنان و مسلمانان از این امر خداپسندانه استقبال کنند.

یکی از فلسفه‌های مهم روزه‌داری، دوری از تشریفات است و هر چه سفره‌های مهمانی افطار ساده‌تر باشد، افراد بیشتری نیز می‌توانند از این ثواب بهره ببرند و این سفره‌های پربرکت را پهن کنند.

نشان دادن و گستراندن سفره های تشریفاتی در ماه رمضان، دور شدن از مفهوم ماه رمضان است و باید میزبان‌ها به این نکته توجه کنند که ساده زیستی در ماه رمضان نباید فراموش شود.

یک شهروند در گفت‌وگو با فارس گفت: افطاری دادن یکی از سنت‌های حسنه نزد خدای متعال است و در روایات تاکید زیادی بر آن شده، ولی از آن جا که جایگاه برخی ارزش‌ها در جامعه ما تغییر کرده این ارزش هم رو به تجمل‌گرایی و چشم و هم چشمی رفته است.

مریم کاووسی افزود: به نظر من به جای این که مهمانی‌های ماه مبارک رمضان یک رفتار دینی را تداعی کند، از اهداف معنوی فاصله گرفته و مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی جایگزینش شده که باید فرهنگ‌سازی شود و سفره‌های افطار باید سرشار از سادگی باشد.

شهروند دیگری گفت: صله رحم، نزدیکی اغنیا و فقرا و پرهیز از اسراف را از اهداف افطاری دادن و روزه‌داری برمی‌شمرد.

امیررضا سلیمانی افزود: در دنیای امروز که روابط خویشاوندی و رفت و آمد میان بستگان کاهش یافته است ماه رمضان با کمک سنت‌های پسندیده‌ای همچون افطاری دادن باعث تازه شدن دیدارها می‌شود، ولی به شرطی که این افطاری‌ها ساده و کم هزینه باشد.

در ادامه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بروجرد گفت: روایات زیادی برای افطاری دادن وجود دارد که در همه این آیات و روایات دوری کردن از اسراف را بیان کرده‌اند.

حجت الاسلام احمدرضا غلامی افزود: در سفره‌های افطاری مهم‌ترین مسئله ثواب افطاری است و نباید اجازه داد که این ثواب از هر کسی گرفته شود، زیرا ممکن است افرادی تنها با مقداری نان و خرما و پنیر و آش از روزه‌داران پذیرایی نماید.

وی بیان داشت: در ماه رمضان ما از هر گونه خوردن و آشامیدن در ساعت‌های روزه‌داری دوری می‌کنیم و در این ماه بیشتر از همیشه نیازمندان را در نظر داریم و سعی می‌کنیم که در حد توان از اسراف دوری کنیم و به نیازمندان کمک برسانیم.

به گزارش خبرنگاران فارس از بروجرد ماه مبارک رمضان ماه دعوت به ساده زیستی است و ساده زیستی یکی از الگوهای رفتاری ماه مبارک رمضان است و وظیفه ماست که ساده زیستی و سفره‌های ساده را تبلیغ کنیم، چرا که فلسفه روزه، فاصله گرفتن از آلودگی دنیا و دوری از تشریفات است، پس بنابراین سنت پسندیده افطار و دعوت از روزه‌داران پای سفره اجر اخروی و آثار و تبعات مثبت دنیوی به همراه دارد.

==============

گزارش مرجان سلیمانی

==============

انتهای پیام/85003/ن40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول