اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام رفیعی:

لقمه حرام بصیرت را از بین می‌برد

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی گفت: اقداماتی نظیر پیروی از هوا و هوس و همچنین لقمه‌های حرام موجب می‌شود که بصیرت از انسان سلب شود.

لقمه حرام بصیرت را از بین می‌برد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز در جمع نمازگزاران در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی قم با اشاره به معنای بصیرت داشتن در زندگی تصریح کرد: انسان‌های بصیر کسانی هستند که از قدرت تشخیص بهره‌مند بوده و در زندگی مسیر صحیح را در پیش می‌گیرند.

وی عبادت و بندگی و همچنین ترس از خداوند را موجب ایجاد بصیرت در انسان‌ها دانست و تاکید کرد: انسان با اخلاص بصیر می‌شود و کسی که در برابر اوامر الهی لجاجت داشته باشد بصیرت خود را از دست می‌دهد.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به اینکه تشخیص مسیر صحیح در زندگی دارای دشواری‌های خاص خود است، اضافه کرد: در شرایطی مثل جنگ تشخیص اینکه کدام طرف میدان مسلمان و کدام طرف کافر است دشوار نیست ولی در جنگ جمل دو طرف جبهه مسلمانان حضور داشتند و تشخیص صحیح برای افرادی که بصیرت لازم را نداشتند سخت بود.

وی با اشاره به پاسخ امام علی (ع) به یکی از یارانش در جنگ جمل برای شناخت جبهه حق تاکید کرد: این فرد از امام علی (ع) پرسیده بود در هر دو طرف جنگ صحابه و بستگان پیامبر حضور دارند و باید حق را چگونه شناخت که امام در پاسخ این فرد فرمودند که اینها معیار حق نبوده و معیار حق واضح و روشن است و باید اهل حق را شناخت.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی تاکید کرد: اقداماتی نظیر پیروی از هوا و هوس و همچنین لقمه‌های حرام موجب می‌شود که بصیرت از انسان سلب شود.

وی تصریح کرد: البته برخی از افراد هم از روی لجاجت از گفتن حق طفره می‌روند و جریان ابوجهل بهترین مصداق برای این سخن بوده چرا که او به خوبی می‌دانست که پیامبر گرامی اسلام (ص) بر حق است.

رفیعی برخی کارها را سلب کننده بصیرت دانست و افزود: کارهایی مانند خوردن لقمه حرام، پیروی از هوا و هوس و داشتن تعصب و لجاجت بصیرت را از انسان می‌گیرد، ابوجهل می‌دانست که پیامبر در گفتار خود صادق است، اما به دلیل لجاجت حاضر به گفتن سخن حق نبود.

وی با اشاره به اینکه انسان باید در همه حال به فکر زندگی اخروی خود باشد، تاکید کرد: امام علی (ع) در حدیثی فرمودند خوشا به حال کسی که همواره به یاد معاد است و برای زندگی آخرت خود توشه بر می‌دارد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: کسانی که به فکر روز قیامت باشند همواره آگاه بوده و از غفلت کردن در زندگی پرهیز می‌کنند.

انتهای پیام/2258/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول