اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تفکیک زباله از مبدأ کم‌هزینه و سود‌آور

مدیریت شهری قم تلاش می‌کند تا با فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبدأ بین شهروندان، از هدر رفت منابع ارزشمند اقتصادی پیشگیری کرده و آن را بار دیگر به چرخه اقتصاد و تولید وارد کند.

تفکیک زباله از مبدأ کم‌هزینه و سود‌آور

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سال‌ها از طرح نظریه طلای کثیف توسط برخی کارشناسان محیط زیست در خصوص زباله می‌گذرد و شاید در آن زمان قبول این نظریه که زباله می‌تواند نقش مهمی در کسب درآمد در اقتصاد کشورها داشته باشد کمی دشوار و دور از ذهن به نظر می‌رسید.

در واقع نگاه مردم و مسئولان شهری به زباله، پسماند‌هایی بود که باید به هر نحو جمع‌‌آوری و معدوم می‌شد و این موضوع هزینه‌های زیادی را برای مدیران شهری رقم می‌زد.

اما با گذشت زمان این نظریه به تکامل رسید و به تدریج در کشورهای پیشرفته زباله‌ها از پسماندهای آلوده و بی‌مصرف به منابع درآمد و ایجاد اشتغال و همچنین منبعی برای تولید مواد اولیه برخی صنایع مبدل شدند. بر این اساس بازیافت زباله‌ها در بسیاری از کشورهای جهان به سرعت آغاز و گسترش یافت و کارخانه‌های بزرگی نیز در این زمینه در جهان تاسیس شد.

در ادامه مسیر کارشناسان امر به این نتیجه رسیدند که اگر زباله‌ها از مبدأ اولیه آن تفکیک شود هم هزینه‌های بازیافت کاهش می‌یابد و هم درصد بازیافت پسماندها بیشتر می‌شود و بر این اساس طرح تفکیک زباله‌های خشک و تر از مبدأ مطرح شد و مدیران شهری را بر آن داشت که برای رسیدن به حداکثر بهره‌وری از پسماندها به فرهنگ‌سازی میان شهروندان بپردازند و امکانات و لوازم تحقق آن را نیز فراهم آوردند.

طبق گفته کارشناسان طرح تفکیک و بازیافت زباله علاوه بر آن که می‌تواند شهر را از آلودگی‌های زیست محیطی نجات دهد، در رونق بخشیدن به اقتصاد شهری هم اثرگذار خواهد بود، چرا که از سویی گفته می‌شود اجرای کامل طرح تفکیک زباله از مبدأ میلیاردها تومان درآمدزایی به دنبال دارد چون از هزینه‌های جمع‌آوری زباله کاسته می‌شود و در ایجاد اشتغال و توسعه پایدار موثر است.

نکته مهمی که این چرخه عظیم را تکمیل می‌کند مشارکت شهروندان در تفکیک زباله‌ها از مبدأ است، شهرداری‌ها باید با اجرای برنامه‌های مقطعی و بلند مدت، زمینه جلب مشارکت مردم و سازمان‌ها را در این زمینه فراهم کرده و از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای انجام فرایند جمع‌آوری، تفکیک و دفن زباله حمایت کنند.

طبق آمار‌ها در شهر مقدس قم با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، روزانه بیش از 700 تن زباله تولید می‌شود که اگر بازیافت آن با فرهنگ‌سازی صحیح بین خانواده‌ها و با مدیریت صحیح انجام شود می‌تواند سرمایه قابل توجهی را از این طلای کثیف استخراج کرده و آن را به چرخه تولید و اقتصاد استان وارد کند.  

شهروندان قمی مدتی است که با شکل جدیدی از سطل‌های زباله در برخی خیابان‌های شهر مواجه شده‌اند که برای تفکیک زباله‌ها توسط شهرداری در سطح شهر تعبیه شده است. برای آگاهی بیشتر از برنامه شهرداری کلانشهر قم در خصوص فرهنگ‌سازی و بستر‌سازی مناسب برای تفکیک زباله‌ها از مبدأ به سراغ سید سیف‌الدین موسوی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم رفتیم و با وی به گفت‌وگو پرداختیم.

موسوی با اشاره به جدیت شهرداری کلانشهر قم در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ به تشریح فعالیت‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم پرداخت و اظهار کرد: این سازمان با تلاش و پیگیری مستمر طرح تفکیک زباله از مبدأ را در چهار منطقه از شهر مقدس قم آغاز کرده و تصمیم دارد در فاز دوم اجرای آن تمام مناطق شهر را زیرپوشش قرار دهد.

وی با بیان اینکه 136 دستگاه خودرو کار جمع‌آوری، انتقال و دفن 700 تن زباله شهر قم را به صورت 24 ساعته بر عهده دارند، تصریح کرد: نکته مهمی که در اجرای این طرح به آن توجه شده فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبدأ بین شهروندان قمی است، برای این کار نیروهای آموزش دیده سازمان با مراجعه به درب منازل مردم، به شهروندان آموزش‌های لازم را در خصوص طرح تفکیک زباله می‌دهند.

موسوی اضافه کرد: خودروهای پسماند هفته‌ای یک بار در زمان مشخص به درب منازل مراجعه می‌کنند و پسماندهای خشک را تحویل می‌گیرند که در ازای آن کارتی را به مردم می‌دهند که دو مرحله قرعه کشی بین دارندگان آن کارت صورت می‌گیرد.

وی کیوسک‌های سازمان پسماند را یکی دیگر از محل‌های جمع‌آوری پسماند دانست و افزود: اگر فردی احیاناً در زمان مراجعه خودروهای پسماند در منزل حضور نداشته باشد، می‌تواند با مراجعه به نزدیک‌ترین کیوسک بازیافت، مواد بازیافتی را تحویل دهد.

نکته‌ای که باید مد‌نظر شهروندان قرار گیرد این است که با تفکیک زباله‌های تر از خشک، بازیافت مواد آسان‌تر می‌شود. از زباله‌های ‌تر می‌توان در تولید (کود آلی) کمپوست و از زباله‌های خشک برای تولید مجدد بسیاری از محصولات استفاده کرد.

حسن الماسی استاد دانشگاه و کارشناس مدیریت شهری، طرح تفکیک زباله از مبدأ و بازیافت و استفاده از آن در چرخه تولید مواد مصرفی، سوختی و انرژی الکتریکی را بهترین راه رسیدن به اصلاح الگوی مصرف دانست و اضافه کرد: در مقایسه دو روش تفکیکی در مقصد و مبدأ در می‌یابیم که روش تفکیک زباله از مبدأ دارای هزینه کمتر و سلامت بیشتری است که نیاز به تکنولوژی پیشرفته و خاصی هم ندارد و موجب کاهش 50 درصدی وزن و حجم زباله شده و منافع اقتصادی حاصل از فرایند بازیافت را افزایش می‌دهد.

وی تولید روکش‌های لاستیکی، کفپوش‌های پارکت و انرژی الکتریکی از زباله را نمونه‌ای بارز از استفاده مجدد، بازیافت و بازگرداندن زباله در طرح تفکیک زباله از مبدأ و بازیافت آن برشمرد.

الماسی اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی در خصوص بازیافت و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ به شهروندان را از بسترهای لازم برای اجرای این طرح بیان کرد و گفت: آموزش چهره به چهره به شهروندان، سخنان ائمه جماعات در مساجد و مدارس مناطق مختلف شهر و توزیع بروشورهای آموزشی بین شهروندان تأثیر بسزایی در اجرای این طرح خواهد داشت.

مشخصاً باید گفت که پیشرفت یک جامعه در گام نخست به عملکرد شهروندان آن و در ادامه به همت مدیران شهری بستگی دارد، برای اینکه بتوانیم تغییری در دیگران ایجاد کنیم باید از خودمان شروع کنیم، طبق گفته متخصصین تقریباً همه زباله‌ها قابلیت بازیافت دارند، بنابراین همه باید دست به دست هم داده تا از هدر رفت سرمایه‌های ملی پیشگیری کرده و با تفکیک صحیح زباله، این طلای کثیف را بار دیگر به چرخه اقتصاد و تولید بازگردانیم.

انتهای پیام/2258/ز/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول