اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از انتظاری 18 ساله در احداث بیمارستانی که با زلزله فرو ریخت

بیمارستان جدید «هریس» به دنیا نیامده، مُرد

بیمارستان 64 تختخوابی هریس که برای احداث آن 18 سال زمان صرف شد سال گذشته بر اثر زلزله ورزقان و اهر دچار آسیب 100 درصدی و غیرقابل استفاده شده است.

بیمارستان جدید «هریس» به دنیا نیامده، مُرد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، 21 مرداد سال گذشته زلزله 6.2 ریشتری علاوه بر خسارت فراوان جانی و مالی موجب شد بیمارستان تازه تاسیس هریس که در سال 88 افتتاح و به بهره‌برداری رسیده بود آسیب دیده و تخریب و غیرقابل استفاده شود.

هریس یکی از قدیمی‌ترین مناطق آذربایجان شرقی است. در وقف‌نامه ربع رشیدی نام بسیاری از آبادی‌های آذربایجان آمده است و نشان می‌دهد که پاره‌ای از‌ آنها نظیر هریس در قرن‌های هفتم و هشتم هجری قصبه‌هایی آباد و بزرگ بوده‌اند. چند بنای تاریخی مهم از دوره فرمانروایی ایلخانان و جانشینان آنان در این بخش به جای مانده است که عبارتند از: بقعه شیخ اسحاق (در روستای خانقاه خانمرود)، گورستان مینق، گورستان هیق، گورستان گوور، مسجد سنگی جمال‌‌آباد، و مسجد اسنق (مربوط به قرن هشتم هجری). هریس یکی از قدیمی‌ترین مراکز صنعت فرش در آذربایجان و ایران است و فرش‌های «مرز بلند» آن شهرت جهانی دارند.

موقعیت جغرافیایی

شهرستان هریس با وسعت دو هزار و 345 کیلومتر مربع (5.1 درصد مساحت استان) در 60 کیلومتری تبریز واقع شده و از سمت شمال با شهرستان‌های ورزقان و اهر، از سمت شرق با استان اردبیل، از سمت غرب با شهرستان تبریز و از سمت جنوب با شهرستان‌های تبریز، بستان‌آباد و سراب هم‌مرز است.

تقسیمات کشوری

طبق آخرین تقسیمات کشوری شهرستان هریس دارای دو بخش به نام‌های مرکزی (شامل دهستان‌های بدوستان شرقی، خانمرود و باروق) و خواجه (شامل دهستان‌های مواضع‌خان شرقی، مواضع‌خان شمالی و بدوستان غربی)، پنج نقطه شهری به نام‌های هریس، زرنق، بخشایش، کلوانق و خواجه و 104 آبادی است.

جمعیت

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1390، جمعیت شهرستان هریس در حدود 67 هزار و 820 نفر (1.8 درصد جمعیت استان) و جمعیت مرکز این شهرستان 9 هزار و 832 نفر برآورد شده است. جمعیت شهری این شهرستان 32 هزار و 327 نفر و جمعیت روستایی آن 35 هزار و 359 نفر و تعداد خانوار آن 18 هزار و 353 خانوار است.

18 سال انتظار برای ساخت بیمارستان 64 تختخوابی

مردم شهرستان هریس در سال 1370 شاهد کلنگ‌زنی بیمارستان امام حسین(ع) این شهر بودند که ساخت آن تا سال 1388 طول کشید یا به عبارتی 18 سال مردم این شهرستان انتظار کشیدند.

بیمارستان 64 تختخوابی امام حسین هریس در 74 هزار متر مربع و 8 هزار متر مربع اعیانی احداث شد.

اما این بیمارستان که مردم هریس 18 سال هر روز احداث آن را نظاره‌گر بودند تنها بعد از دو سال از افتتاح آن در زلزله 21 مرداد سال گذشته ورزقان و هریس آسیب جدی دید و به گفته مسئولان غیرقابل استفاده است.

شرکت جغتا طرف قرارداد وزارت راه و شهرسازی بود که بعد از 18 سال ساخت، این مجموعه را بدون حضور نماینده سازمان نظام پزشکی تحویل داد.

طبق گفته مسئولان باید به طور کلی تخریب شده و در یک محل جدید و با اعتباری جدیدی ساخته شود.

بیمارستان جدید «هریس» به دنیا نیامده، مُرد

اسدالله مقدم مدیر امور فنی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در زلزله سال گذشته ساختمان آسیب دیده بیمارستان هریس که توسط وزارت راه و شهرسازی احداث شده بود به دلیل آسیب‌دیدگی سازه‌ای غیرقابل بهره‌برداری است.

بیمارستان‌ خانه خشت و گلی نیست که با زلزله فرو بریزد/ معرفی پیمانکار به دادگاه

محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌‌ جمهور بعد از زلزله بیست و یکم مردادماه اهر و هریس در بازدید از مناطق زلزله‌زده در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: وزیر بهداشت و معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور موظف شدند در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام داده و پیمانکاران را به دادگاه معرفی کنند، چون این بیمارستان‌ها خانه‌های خشت و گلی نیستند که با یک زلزله شش ریشتری آسیب ببینند.

آخرین وضعیت بیمارستان هریس و اخبار آن

داریوش مرادی فرماندار شهرستان هریس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: بیمارستان 64 تختخوابی امام حسین(ع) هریس بر اثر زلزله سال گذشته دچار 100 درصد تخریب شده و غیر قابل بازسازی است و باید تخریب شده و دوباره ساخته شود.

وی افزود: از نخستین روز حادثه در مدیریت بحران و شورای بحران طی مکاتبه‌هایی با مسئولان ذیربط این مطلب را پیگیری کرده‌ام.

مرادی تصریح کرد: پرونده بیمارستان امام حسین(ع) هریس در حال حاضر در دادگستری شهرستان هریس در حال رسیدگی است و رای اولیه آن صادر شده اما اطلاعی از نتیجه آن ندارم.

وی خاطرنشان کرد: باید منتظر ماند و دید در این حادثه پیمانکار مقصر بوده یا ناظر بیمارستان که موجب این حادثه شده‌اند.

فرماندار شهرستان هریس گفت: این بیمارستان فعلا تعطیل بوده و ارائه خدمات در یکی از مدارس صورت می‌گیرد.

وی افزود: همچنین کلینیک تخصصی توسط خیری با هزینه یک میلیارد تومان در محوطه بیمارستان امام حسین هریس در حال ساخت است و این مرکز درمانی ربطی به بیمارستان هریس نداشته و تنها از محوطه برای ساخت آن استفاده شده است.

انتهای پیام/60002/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول