اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از پارکبانی طرحی رها شده در سراب

پارکبان اینجا، پارکبان همه جا

حداقل حدود 20‌ درصد تراکم و شلوغی در خیابان‌های پرجمعیت بر اثر مشخص نبودن جای پارک و حرکت آهسته خودرو در کنار خودروهای پارک‌ شده به جهت پیدا کردن جای پارک است.

پارکبان اینجا، پارکبان همه جا

به گزارش خبرگزاری فارس از سراب، پارکبان‌ها یا همان نگهبانان پارکینگ‌، مدت‌ها جایگزین خودپردازهای ‌پارکی بودند که به ‌واسطه عدم ‌اعتماد مردم به سیستم دیجیتالی‌‌شان‌، چندان مورد‌ استفاده و اطمینان قرار نگرفته‌ بودند.

پارکبان‌ها، از میان همین شهروندان هستند که در ترافیک همیشگی شهر ما‌، بهترین اتفاق برای رانندگان خوش‌شانسی به حساب می‌آیند که قصد دارند ماشین‌شان را گوشه خیابان نگه دارند.

شاید تاکنون برای پیدا کردن جای پارک در خیابان‌های شلوغ به فرعی‌ها پناه برده باشید و پس از مدت زمانی متوجه شده باشید که آن فرعی پر شده و جای خالی ندارد، پس به ناچار مجبور به خارج شدن از فرعی و دوباره بازگشتن به خیابان برای پیدا کردن جای پارک شده‌اید. این اتفاق در‌عین‌حال که در ادبیات عامیانه رایج شهری به ضد‌حال بزرگ معروف است، حاوی یک‌ نکته دیگر هم هست.

این‌که شما در چند ‌دقیقه گذشته باعث به ‌وجود آمدن چند‌ راه‌بندان نسبتاً کوچک در محدوده خودروی‌تان شده‌اید. زمانی که در یک خیابان جایی برای پارک نیست، یعنی یک لاین این خیابان به دلیل توقف خودرو پر شده و در نتیجه از عرض خیابان کاسته شده است. در محدوده باقی‌مانده اگر شما بلااجبار، چندباری ترمز گرفته باشید، خودروهای پشت‌سری را نیز مجبور کرده‌اید که از ترمز خود برای تصادف نکردن و جلوگیری از بروز یک ‌سانحه استفاده کنند.

در نتیجه مسیر و سرعت حرکت بسیاری از خودروهایی که پشت به پشت یکدیگر در حرکت هستند، کم شده و ترافیکی جزیی را پدید می‌آورد. همین راه‌بندان‌های جزیی اگر تعدادشان بیشتر شود، ترافیکی سنگین خیابان را فرا‌می‌گیرد. بنابر‌این گاهی پیدا کردن جای پارک هم می‌تواند مخل آرامش و آسایش شهروندی باشد‌!

براساس برخی آمارهای غیررسمی، حداقل حدود 20‌ درصد تراکم و شلوغی در خیابان‌های پرجمعیت بر اثر مشخص نبودن جای پارک و حرکت آهسته خودرو در کنار خودروهای پارک‌شده به جهت پیدا کردن جای پارک است.

پارک‌بانی طرحی ناموفق یا موفق؟

در حالی که از مهر ماه 88 طرح پارکبانی در سراب اجرایی شده و اهدافی برای آن از قبیل عدالت در توزیع جای پارک، کاستن از بار ترافیکی و ساماندهی به وضعیت ناهمگون بافت و معابر شهری عنوان شد اما به نظر می‌رسد هم‌اینک این طرح به طرحی رهاشده و ناکام می‌ماند چرا که همچنان برخی مغازه‌داران با ایجاد موانعی از پارک خودروها جلوگیری می‌کنند؛ خط کشی‌ها و جاهای مشخص شده از سوی رانندگان رعایت نمی‌شود و کمبود نیروی انسانی پارکبان برای اخذ مبالغ و نیز ناهمگونی در تعرفه‌ها و مشخص نشدن زمان پارک و... به وضوح مشاهده می‌شود.

نیم نگاهی به آرشیو مطالب سال 88 در این زمینه می‌اندازیم:

شهردار سراب در سال 88 گفت: وجود بافت قدیمی و افزایش روز به روز خودرو، عدم افزایش معابر و پارکینگ‌ها بخصوص در هسته مرکزی شهر به تناسب جمعیت خودرو مشکلات ترافیکی حمل و نقل را چند برابر کرده است از این رو با توجه به مطلب فوق و درخواست عده کثیری از شهروندان و جلوگیری از سرگردانی رانندگان برای یافتن محل پارک خودرو و بهره‌برداری از محل‌های موجود و توزیع عادلانه جای پارک خودرو در حاشیه محل‌های اصلی و سایر نقاط مناسب و تسهیل در عبور و مرور طرح پارکبان در سراب اجرا می‌شود.

این طرح با تلاش و پیگیری‌های مداوم شهرداری، شورای شهر، راهنمایی و رانندگی سراب تحقق یافته و موفقیت این طرح در گرو حمایت معنوی مسئولین و شهروندان خواهد بود لذا از شهروندان فهیم سراب استدعا دارم با مأموران پارکبانی و راهنمایی و رانندگی نهایت همکاری را به عمل آورند تا بتوانیم باری از مشکلات ترافیکی شهر برداریم.

فریدی رئیس وقت راهنمایی و رانندگی آذربایجان‌شرقی در سال 88: وی علت اصلی ترافیک در این شهرستان را ناهمخوانی زیرساخت‌ها با افزایش خودرو اعلام کرد و گفت: اجرای طرح پارکبان در سراب تصویب و مطالعات کارشناسی آن آغاز شده است.

اما یک شهروند سرابی در این مورد گفت: تا جایی که من می‌دانم، برای پارک حتما محل پارک و تابلوهای نصب شده را با دقت بررسی کنید در صورت سهل انگاری نسبت به مطالب نوشته شده روی تابلو مسئولیت هرگونه اتفاقی با راننده است.

همه افراد برابر قانون مکلف به پرداخت هزینه پارک می‌باشند و در این مورد هیچ تبعیضی وجود ندارد.

پارکبان‌ها با لباس‌های فرم مخصوص و ظاهر کاملا متمایز قابل تشخیص هستند.

پارکبان‌ها برابر قرارداد مکلف به حفظ اموال مردم از قبیل وسیله نقلیه، موتورسیکلت و تجهیزات آن می‌باشد.

سوال اینجانب نیز این است که واقعا نظارتی بر رعایت این مفاد است؟

شهروند دیگری اظهار کرد: پارکبان بدون دستگاه دیجیتال ثبت و سیستم پرداخت الکترونیکی توسط رانندگان در هیچ کجای دنیا عملی و علمی نیست.

یک شهروند خارج دیده سرابی هم گفت: اگر سفری به کشورهای اروپایی داشته باشد متوجه می‌شوید که هزینه پارک خودرو در معابر بسیار زیاد است و شهروندان سفر با وسایل عمومی را ترجیح می‌دهند.

شهروند دیگری نیز در پاسخ به او یادآور شد: البته سرویس‌های عمومی باید منظم و مرتب باشند تا چنین انتظاری داشته باشیم.

پای صحبت مجری طرح پارکبانی

سید حسن اشرفی عضو هیئت مدیره و مجری طرح پارکبانی در سراب گله‌های بسیاری دارد

وی گفت: متاسفانه ماموران پارکبانی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و ارگان‌های ذیربط نیز پاسخگوی مشکلات ما نیستند.

اشرفی به عنوان مثال مقاومت سرسختانه برخی مغازه‌داران در جلوگیری از پارک در خیابان و یا انحصاری کردن پارک به خودروی شخصی صاحب مغازه را مورد اشاره قرار داد و افزود: مغازه‌دار به ماموران ما می‌گوید من عوارض شهرداری می‌دهم باید جلوی مغازه‌ام مال خودم باشد.

وی همچنین ابراز داشت: ماموران راهنمایی و رانندگی نیز با این طرح همکاری کمتری از خود نشان می‌دهند.

از طرفی یکی از ماموران راهنمایی و رانندگی به خبرنگار ما گفت: علت را باید در اجرای ناقص طرح جستجو کرد وی افزود: به حد کافی مامور پارکبانی باید باشد تا هزینه پارک خودرو را دریافت کند نه اینکه مدت‌ها راننده به دنبال مامور پارکبانی باشد که این خود نیز در ترافیک موثر می‌شود.

یک شهروند نیز گفت: دستگاه پارکومتر باید جایگزین پارکبانان شود.

به هر حال آغاز به کار شورای جدید را که از 12 شهریور ماه خواهد بود به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم تا برای حل معضل پارکینگ و کمبود آن در سراب چاره‌ای بیاندیشند.

انتهای پیام/60008/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول