اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت آغاز به کار نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری

وجود خبرگان رهبری در حاکمیت اسلام نشان از دموکراسی‌ترین حاکمیت‌ها است

امام جمعه اصفهان گفت: وجود خبرگان رهبری در حاکمیت اسلام نشان از دموکراسی‌ترین حاکمیت‌ها است.

وجود خبرگان رهبری در حاکمیت اسلام نشان از دموکراسی‌ترین حاکمیت‌ها است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مجلس خبرگان رهبری، مجلسی است که از فقهای واجدالشرایط تشکیل یافته است، اعضای این مجلس براساس اصل 107 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه (رهبر جمهوری اسلامی) را دارند، همه اعضای مجلس خبرگان رهبری توسط رأی مستقیم مردم و برای یک دوره هشت ساله انتخاب می‌شوند.

در مجموع تعداد کل اعضای خبرگان رهبری 86 نفر است، در همین راستا همه اعضای خبرگان رهبری به طور کلی دو وظیفه عمده و خطیر برعهده دارند، تعیین رهبری یا تشخیص رهبری و وظیفه دوم خبرگان نظارت بر رهبری است.

لازم به ذکر است که براساس اصل 108 قانون اساسی «قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخاب آنها و آیین‌نامه داخلی جلسات آنان برای نخستین دوره باید به وسیله فقها نخستین شورای نگهبان تهیه و با اکثریت آراء آنان تصویب شود و به تصویب نهایی رهبر انقلاب برسد».

خبرگزاری فارس به مناسبت آغاز به کار نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری در سال 1362 به این منظور گفت‌وگویی با آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، عضو مجلس خبرگان رهبری در اصفهان و امام جمعه اصفهان انجام دادیم که این مسئول درباره جایگاه خبرگان رهبری در مبانی اسلامی، اینچنین اظهار کرد: وجود جایگاه مجلس خبرگان رهبری در قانون اساسی کشور اسلامی ایران نشان از بهترین نحوه حاکمیت مبتی بر دموکراسی دینی است.

وی بیان کرد: از مهم‌ترین وظایف مجلس خبرگان رهبری، نظارت بر روند عملکردی رهبر معظم انقلاب است که این موضوع نشان و نماد آن است که در حاکمیت اسلامی و در جمهوری اسلامی ایران حتی مردم نیز خود با واسطه اعضای خبرگان رهبری، رهبر جامعه اسلامی خود را تعیین می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در اصفهان گفت: خبرگان رهبری بعد از رحلت امام راحل، جدیت و قاطعیت کاری خود را در تعیین رهبر جامعه اسلامی ایران در کوتاه‌ترین زمان انجام دادند و با برگزیدن بهترین انتخاب، آیت‌الله خامنه‌ای را انتخاب کردند.

وی با اشاره به اینکه وظیفه نظارت همیشگی اعضای مجلس خبرگان بر روند کاری رهبر معظم انقلاب و احراز دائمی و همیشگی ویژگی‌های یک رهبر از حساس بودن این امر گفت و بیان کرد: اعضای خبرگان در امر نظارت بسیار اهتمام ویژه می‌ورزند و هر زمانی که کوچک‌ترین انحرافی  در خط رهبری احساس شود، تذکرات لازم داده می‌شود.

طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: براساس حیطه وظایف تعیین شده برای اعضای خبرگان رهبری چنانچه هر زمان صفاتی چون ناتوانی، عدم تعادل، فراموشی و دیگر موارد برای رهبر انقلاب احراز شود، این مجلس می‌تواند رهبر مجدد برای جامعه اسلامی ایران انتخاب کند که الحمدالله شاهد صحت و سلامت کامل رهبر معظم انقلاب کنونی هستیم و از خداوند، متعال طول عمر با عزت خواهانیم.

وی ادامه داد: در حیطه مسئولیت‌ها، وظایف و اختیارات اعضای مجلس خبرگان می‌توان به دادن تذکرات لازم به رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و اعضای مجلس خبرگان رهبری چنانچه زمانی برای انجام کارهایی دادن تذکراتی را لازم ببینند، حتماً اقدام خواهند کرد.

امام جمعه افزود: شرایط روحانیان برای عضویت در مجلس خبرگان رسیدن به یک مقدار قابل قبولی از فهم درک و فضل دینی است؛ به طوری که بتوانند درس خارج را تدریس و یا بطور کامل  تمام کرده باشند، البته داشتن شرایط و ویژگی‌های عمومی چون عادلی، با تقوا بودن، آگاه به زمان و مسائل نیز وجود دارد.

وی در پایان ابراز کرد: اینکه رهبر جامعه اسلامی زیر نظر مردم این جامعه هستند، نشان و نماد کامل حکومت اسلامی در پرتو دموکراسی تمام عیار دینی است، وجود خبرگان رهبری در جایگاه نظارتی بر رهبر اطمینان و اعتماد مردم به حاکمیت اسلامی را بیش از پیش می‌کند و هرگونه شک و شبه را در این روند از بین می‌برد.

انتهای پیام/63001/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول