اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

افشای ابعاد جدیدی از درگیری دو گروه تروریستی «ارتش آزاد» و «جبهه النصره» سوریه

درگیری‌های ارتش آزاد سوریه و جبهه النصره هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد و به پدیده‌ای در بحران سوریه تبدیل شده، به طوری که می‌توان گفت، این درگیری‌ها می‌تواند بیانگر اختلاف منافع طرف‌های توطئه‌کننده علیه سوریه در این کشور باشد.

افشای ابعاد جدیدی از درگیری دو گروه تروریستی «ارتش آزاد» و «جبهه النصره» سوریه

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری العهد، با ادامه نبردها در مناطق و شهرهای مختلف سوریه آنچه بیش از هر چیز در این اواخر نمود داشته و به پدیده‌ای آشکار و علنی در بحران سوریه تبدیل شده، درگیری‌های مسلحانه بین دو گروه تروریستی فعال در این کشور به نام‌های «جبهه النصره» و «ارتش آزاد سوریه» است.

افزایش قدرت میدانی و نظامی گروه جبهه النصره در سوریه موجب شد تا ارتش آزاد سوریه این گروه را خطری بزرگ برای موجودیت خود تلقی کند، به ویژه آنکه جبهه النصره تلاش بسیاری کرد تا با فریب گروه‌های کوچک تروریستی آنها را به جدایی از ارتش آزاد سوریه و پیوستن به جبهه النصره راضی کند.

همچنین گروه جبهه النصره تلاش کرد تا جای ممکن ارتش آزاد سوریه را نیروی معارضی جلوه دهد که چندان به شریعت اسلامی پایبند نبوده و دارای گرایشات غربی است و همین موجب شد تا گروه‌های ارتش آزاد در معرض حملات جبهه النصره قرار گیرند که خود را به عنوان قدرت اسلامی افراطی و تندرو در سوریه مطرح کرده و توانسته بود، نفوذی قابل توجهی را در مناطق ریفی سوریه محقق کند که به دلیل برخی شرایط حاکم بر این مناطق از جمله فقر و بی‌سوادی و ناآگاهی مردم عناصر این گروه‌ها را در ابتدای بحران سوریه با آغوش باز می‌پذیرفتند.

مناطق مختلف استان «حمص» در مرکز سوریه، به ویژه در مناطقی که عناصر گروه تروریستی موسوم «کتائب الفاروق» در آنجا فعالیت و کنترل آنها را در دست داشتند، از جمله اولین مناطقی بودند که پس از ورود گروه‌های وابسته به جبهه النصره در آن شروع به جدا شدن از هسته اصلی «کتائب الفاروق» کردند تا مبارزات این دو گروه روند و ماهیت دیگری به خود گیرد و از مبارزه برای براندازی نظام در سوریه به مبارزه مسلحانه بین دو طرف برای به دست گرفتن کنترل اراضی تبدیل شود که آنها را به تصرف خود درآورده بودند.

مدت زمان چندانی نگذشت که آتش درگیری‌های مسلحانه میان گروه‌های مختلف ارتش آزاد سوریه از جمله «کتائب الفاروق» با گروه‌های وابسته به جبهه النصره در حمص و ریف آن برافروخته شد تا پس از این تحول مهم احکامی اعدامی از سوی امرای جبهه النصره و هیئت‌های شرعی آن درباره سرکردگان «کتائب الفاروق» صادر شود و به تبع آن جبهه النصره اقدام به ترور «ثائر وقاص»، سرکرده «ارتش آزاد سوریه» در منطقة «سرمین» از توابع ریف ادلب، در شمال غربی سوریه کرد.

ترور وقاص روابط میان گروه «جبهه النصره» و «ارتش آزاد سوریه» را به سمت تنش و بحران سوق داد تا پس از آن مرحله‌ ترورهای متقابل میان دو طرف آغاز شود.

به این ترتیب پس از مدت کوتاهی «ابو حرمله»، مسئول هیئت شرعی جبهه النصره در ریف حمص توسط گروه‌های مسلح وابسته به ارتش آزاد ترور شد تا پس از آن میانجی‌گری‌ها و وساطت‌های سیاستمداران برای حل اختلافات فی مابین و دستیابی به آتش بس موقت آغاز شود.

اخبار نبردهای میان دو گروه تروریستی «جبهه النصره» و «ارتش آزاد سوریه» همه جا منتشر شد تا عناصر وابسته به ارتش آزاد سوریه به عناصر گروه جبهه النصره به عنوان دشمنان انقلاب خود نگاه کنند و به این ترتیب دامنه اختلافات میان دو گروه تروریستی این بار به استان «حماه» و ریف آن کشیده شود و این مناطق شاهد درگیری‌های مسلحانه و ترورهای میان ارتش آزاد و جبهه النصره باشد تا پس از آن مشابه چنین اختلافاتی در حلب، شمال سوریه و ادلب شمال غربی این کشور باشیم که با افزایش نفوذ جبهه النصره و دیگر گروه‌های سلفی جهادی ائتلاف کننده با آن مواجه بود و درگیری‌های مسلحانه بین این گروه‌ها حتی روستاهای این مناطق را هم در برمی‌گیرد.

به دنبال حمله به «ریاض الاسعد»، فرمانده گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه دو شهر «المیادین» و «المو حسن» در دیر الزور شاهد آماده باش گسترده عناصر هر دو گروه تروریستی «جبهه النصره» و «ارتش آزاد سوریه» بود، در حالی‌که عناصر هر دو گروه اقدام به حمله و یورش به خانه‌های عناصر طرف مقابل و غارت و چپاول آنها کردند تا این دو شهر با وضعیتی از آمادگی عناصر مسلح هر دو گروه و تنش و تشنج آشکار و علنی میان آنها مواجه شود.

کسی نمی‌تواند، منکر این امر شود که از جمله دلایل درگیری‌های «جبهه النصره» و «ارتش آزاد سوریه» مسائل اعتقادی است تا پس از آن مسائلی از قبیل اختلاف بر سر تسلط و نفوذ در مناطق به آن اضافه شود و این پایه‌گذار منازعات و درگیری‌های جدیدی میان تمام گروه‌های فروپاشیده سیاسی و سازمانی و نظامی شد، به گونه‌ای که هر شورای محلی یا گروه سیاسی صاحب گروه یک گروه تروریستی شد.

آتش بسی که با وساطت طرف‌های سیاسی حامی گروه‌های مسلح و معارض در سوریه برقرار شده بود، چندان به درازا نکشید و گروه جبهه النصره کودتای خود علیه آنچه «انقلاب» سوریه خوانده می‌شد و جناح نظامی آن یعنی ارتش آزاد سوریه را پس از ترور یکی از رهبران بارز و برجسته این ارتش اعلام کرد.

جبهه النصره، جناح وابسته به سازمان تروریستی القاعده تحت عنوان «امارت اسلامی عراق و شام» از جناح‌های وابسته به سازمان القاعده که در کنار جبهه النصره در سوریه علیه نظام این کشور مبارزه می‌کند، اقدام به ترور «محمد کمال الحمامی» ملقب به «ابو بصیر اللاذقانی»، یکی از برجسته‌ترین سرکردگان ارتش آزاد سوریه و عضو کمیته عالی رهبری آن و همچنین سرکرده گروه تروریستی موسوم به «کتائب العز بن عبد السلام» کرد که با عناصر برجسته جبهه النصره در یکی از مناطق ریف لاذقیه نشست داشت.

با وجود این اختلافات و تشدید درگیری‌ها و منازعات مسلحانه بین دو گروه تروریستی «جبهه النصره» و «ارتش آزاد سوریه» نکته مهم‌تری رخ می‌نماید و آن نقشی است که کشورهای حامی این گروه‌ها بازی می‌کنند و این سوال مطرح می‌شود که آیا این اختلافات در چارچوب اختلافاتی قرار می‌گیرد که کشورهای توطئه کننده علیه سوریه در خاک این کشور دارند و آیا تشکیل آنچه گروه «ارتش آزاد سوریه» خوانده می‌شود، در واقع تلاشی برای پوشش دادن به فعالیت جبهه النصره در سوریه نبود.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول