اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نیویورک تایمز خبر داد

نشست محرمانه بایدن و رئیس سیا با قانونگذاران مخالف تسلیح شورشیان سوری

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به اختلاف سران آمریکا در اجرای طرح واشنگتن برای تجهیز مخالفان سوری، از نشست‌های محرمانه رئیس سازمان سیا و معاون اوباما با قانونگذاران مخالف تأمین سلاح برای شورشیان سوری خبر داد.

نشست محرمانه بایدن و رئیس سیا با قانونگذاران مخالف تسلیح شورشیان سوری

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی با اشاره به اینکه طرح تسلیح مخالفان سوری توسط دولت آمریکا به سرعت کارآمد نخواهد بود، نوشت که مقامات دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا یک ماه گذشته وعده دادند که به شورشیان سوری سلاح و مهمات می دهند تا بتوانند از این طریق جریان جنگ داخلی جاری در سوریه که در حال حاضر علیه مخالفان سوری به گردش در آمده است را به نفع مخالفان «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه تغییر دهند اما مصاحبه های صورت گرفته با مقامات آمریکایی، غربی و کارشناسان خاورمیانه نشان می دهد که طرح های دولت واشنگتن برای تجهیز مخالفان سوری به مراتب محدودتر از آنی است که به صورت علنی و یا محرمانه مطرح شده اند.

* اجرای طرح واشنگتن برای تجهیز مخالفان سوری ماه ها طول خواهد کشید

در این گزارش آمده است که مقامات آگاه اعلام کرده اند که طرح های دولت اوباما برای استفاده از سیا جهت آموزش و تجهیز مخفیانه شورشیان سوری ماه ها طول می کشد تا تاثیر خود را بر میدان جنگی پر هرج و مرج سوریه بگذارد. بسیاری از مقامات بر این باورند که بعید است که کمک آمریکا به مخالفان سوری بتواند شورش علیه نظام سوریه را به اندازه کافی قوی کند تا بتواند «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را به پای میز مذاکره بکشاند.

در طرح های واشنگتن از سیا خواسته شده است که صرفا تسلیحات کوچک را برای مخالفان سوری تامین کند آن هم صرفا برای بخش محدودی از مخالفان. این در حالیست که تعداد واقعی این مخالفان مشخص نیست.

* مخالفت کنگره با دخالت سیا در آموزش و تجهیز شورشیان سوری

علاوه بر این، بیشتر بخش آموزش شورشیان سوری توسط سیا که قرار است در کشورهای اردن و ترکیه صورت بگیرد، هنوز آغاز نشده است که علت این تعلل تا حدی به دلیل مخالفت های قانونگذاران کنگره آمریکا است.

* رویکرد محتاطانه و تضاد فکری ادامه دار دولت اوباما در قبال مخالفان سوری

بر اساس این گزارش، رویکرد محتاطانه دولت اوباما در قبال مخالفان سوری نشان دهنده تضاد فکری ادامه دار و اختلافات داخلی در دولتی است که همچنان تمایل کمی برای مداخله در سوریه دارد و این در حالیست که آژانس های اطلاعاتی اروپا و آمریکا اخیرا مدعی شده اند که نیروهای دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه مخالفان استفاده کرده اند و اوباما پیشتر استفاده از این تسلیحات را خط قرمزی توصیف کرده بود که به مداخله آمریکا در سوریه منجر می شد.

* تجهیز مخالفان سوریه، تکرار تجهیز مخالفان آنگولاست و نتیجه معکوس دارد

نیویورک تایمز نوشت که بسیاری از مقامات در دولت آمریکا می گویند که هنوز به دنبال این هستند تا خودشان را متقاعد کنند که تمام اقدامات احتیاطی ممکن را به منظور جلوگیری از دسترسی اسلام گرایان افراطی مستقر در سوریه به تسلیحات آمریکا برداشته اند. از نظر این مقامات، طرح تسلیح مخالفان سوری تکرار تلاش های قبلی آمریکا برای تجهیز شورشیان در آنگولا، نیکاراگوئه و جاهای دیگری است که بسیاری از این موارد نتیجه معکوس به همراه داشته است.

علاوه بر این، این نگرانی در کاخ سفید وجود دارد که اوباما درگیر یک جنگ دیگر در خاورمیانه شود.

*‌ تاکید مقامات وزارت خارجه آمریکا بر لزوم مداخله در سوریه

اما از دیدگاه دیگران و به ویژه مقامات وزارت خارجه آمریکا، آمریکا باید به منظور جلوگیری از وخامت بیشتر امنیت در منطقه و متوقف کردن بحران انسانی که در حال خروج از کنترل است، مداخله کنند.

طرح تجهیز مخالفان سوری به تسلیحات و مهمات توسط آمریکا همچنان با تردیدهای از سوی دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در کنگره این کشور روبرو است.

«سوزان کالینز» سناتور جمهوریخواه آمریکا و رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان این کشور از ایالت «مین» هفته گذشته اعلام کرد که: سیاست عملی دولت برای من مشخص نیست.

* نشست های محرمانه بایدن و برنان با مخالفان اجرای تجهیز مخالفان سوری

علاوه براین، مقامات ارشد آمریکایی از جمله «جوز بایدن» معاون اوباما و «جان برنان» رئیس سازمان سیا با برگزاری نشست های محرمانه و تماس های تلفنی شخصی از اواخر ژوئن سال جاری میلادی تاکنون، در حال اعمال نفوذ و لابی میان قانونگذاران آمریکایی هستند.

یک مقام ارشد آمریکایی روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که نگرانی های کنگره درباره طرح تجهیز مخالفان سوری توسط واشنگتن مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این، برخی از مقامات ارشد کنگره آمریکا نیز روز گذشته اعلام کردند که باید روی جزئیات نهایی کار شود.

بر اساس اعلام کارشناسان مستقل سوریه و قانونگذاران، بن بست قانونگذاران کنگره آمریکا در قبال طرح تجهیز مخالفان سوری کاستی های دیگر رویکرد دولت اوباما را به نمایش گذاشته است.

در ادامه این گزارش آمده است که در حالیکه اوباما مدعی شده است طرح سیا برای تجهیز و آموزش شورشیان سوری نهایتا منجر به تامین هدف نهایی آمریکا و برکناری اسد از قدرت می شود، اما آغاز آهسته اجرای این طرح، تردیدهایی را در این زمینه ایجاد کرده است، به خصوص در شرایطی که نیروهای نظام سوریه شهرهای مهم و استراتژیک این کشور را از کنترل نیروهای شورشی خارج کرده اند.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود نوشت که مقامات کاخ سفید بیانیه های عمومی اندکی را درباره گسترش حمایت نظامی آمریکا از شورشیان سوری منتشر کرده اند.

طرح گسترش پشتیبانی نظامی آمریکا از مخالفان سوری نه توسط شخص اوباما که توسط «بنیامین رودز» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در امور ارتباطات استراتژیک و در قالب کنفرانس تلفنی تاریخ 13 ژوئن سال جاری به خبرنگاران ابلاغ شد.

رودز در این باره گفت که هدف از اجرای این طرح، تقویت انسجام مخالفان و همچنین کارآمدی شورشیان است.

بعد از اعلام این طرح توسط معاون مشاور امنیت ملی آمریکا بود که یکی از مقامات ارشد عرب اعلام کرد که آمریکا مانند یک «کارفرما» عمل می کند و نه تنها محموله های سلاح آمریکا را هماهنگ می کند بلکه تحویل تسلیحات از سوی سایر متحدان واشنگتن را نیز گسترش می دهد و اطلاعات مربوط به تحرکات نیروهای دولت سوریه را نیز در اختیار شورشیان قرار می دهد.

این در حالیست که به مدت تقریبا دو سال است که ائتلاف سرسختی از کشورهای عربستان سعودی،‌ قطر، ترکیه و امارات متحده عربی در حال تامین سلاح شورشیان سوریه هستند و این کشورها همواره به نقش مستقیم آمریکا در تسلیح مخالفان سوریه تمایل داشته اند.

اما حتی با اینکه مقامات آمریکایی ابراز اعتماد کرده اند که می توانند بدون خطر تسلیح شورشیان جبهه النصره، شورشیان و مخالفان سوری را تجهیز کنند، اما باید از دسترسی افراط گرایان به تسلیحات خودداری کنند.

نیویورک تایمز گزارش خود را اینطور ادامه داده است: مشخص نیست که تجهیزات کوچک سیا چه زمانی به سوریه می رسد؛ اوایل سال جاری میلادی بود که دولت آمریکا وعده کمک های غیر کشنده به «سلیم ادریس» فرمانده ارتش آزاد سوریه را داد اما این وعده ماه ها طول کشید تا تحقق پیدا کند.

مقامات آمریکایی می گویند که کمک های نظامی آمریکا به مخالفان سوری که توسط سیا هماهنگ می شود، شامل تجهیزات کوچکی از جمله تفنگ های کلاشنیکف۲، تسلیحات ضد تانک و مهمات می شود.

در حال حاضر، مقامات آمریکایی تجهیز تسلیحات ضد هوایی را برای شورشیان سوری منع کرده اند زیرا نگرانند که این تسلیحات به دست تروریست ها بیفتد و نهایتا علیه هواپیماهای تجاری مورد استفاده قرار گیرد.

اما با وجود نگرانی های آمریکا، یک مقام ارشد عرب اعلام کرده است که متحدان عربی واشنگتن نهایتا طرحی را ارائه می کنند تا بر اساس آن، تسلیحات ضد هوایی نیز به شورشیان سوری داده شود. این مقام عرب تاکید کرده است که اجرای این طرح زمان می برد و احتمالا 6 ماه طول خواهد کشید.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول