اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بی‌رغبتی کشاورزان لرستانی نسبت به بیمه کردن محصولات

چرا کشاورزان لرستانی رغبتی به بیمه کردن محصولات خود ندارند.

بی‌رغبتی کشاورزان لرستانی نسبت به بیمه کردن محصولات

به گزارش خبرگزاری فارس از الیگودرز، بیمه صنعتی مهم و بستری فزاینده در جهت حمایت از آرامش در زندگی، توسعه صنعت و تولید در سطح جهان است.

در این ارتباط شرکت‌های بزرگ بیمه در جهان تلاش می‌کنند، شرایطی را پیش‌روی مردم قرار دهند که آسودگی خیال و حفظ سرمایه در راس کار قرار گیرد.

اگر چه بیمه در این ارتباط می‌تواند نقش ارزنده‌ای داشته باشد، اما متاسفانه بی‌توجهی به اهداف بیمه در حمایت از بیمه شدگان موجب عدم رغبت و گرایش به این مولفه مهم و سازنده شده است.

یکی از ظرفیت‌های مهم در کشور تولید محصولات کشاورزی است که در این زمینه بیمه می‌تواند نقش مهمی در زمان بحران داشته باشد، اما با نگاهی به عملکرد بیمه‌ها درمی‌یابیم که با توجه به شرایط فعلی بیمه، بسیاری از کشاورزان رغبتی در زمینه بیمه محصولات ندارند و این امر مشکلات اقتصادی فراوانی را در راستای تولید به وجود آورده است.

یکی از کشاورزان الیگودرز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره وضعیت بیمه گفت: بیمه موضوعی اجباری نیست، اما به خاطر محصولاتی که داریم، می‌خواستم از خدمات بیمه استفاده کنم، ولی روند اداری بسیار خسته کننده است، به همین دلیل از بیمه کردن محصولات منصرف شدم، در حالی که باید ادارات با کشاورزان راه بیایند و شرایط آن‌ها را درک کنند.

یکی دیگر از کشاورزان الیگودرزی در این باره خاطرنشان کرد: بیمه خسارات و غرامات را به صورت کامل نمی‌دهد و کارشناسان آن‌گونه که باید از کشاورز حمایت نمی‌کنند، از این‌رو ترجیح می‌دهیم، بیمه را کنار بگذاریم و انگیزه‌ای در این زمینه برای بیمه محصولات نداریم.

در ادامه مسئول بیمه کشاورزان در جهادکشاورزی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص اهمیت بیمه گفت: شرایطی در راستای بیمه محصولات وجود دارد که در این ارتباط باید سطح سبز کشاورزی بیمه شود و سطح کشت شده و شخم خورده را بیمه نمی‌کنند که این خود یکی از مشکلات مهم برای تولیدکنندگان است.

عظیم دادگر تصریح کرد: از طرف دیگر نیز یکی از مشکلات موجود در رابطه با زمان ثبت نام برای کشاورزان است که بسیار فرصت کمی است و ممکن است که کشاورزان در این تاریخ نتوانند ثبت نام کنند و بیش از 2 سال است که به دلیل عدم حضور آنان با کارشناسان این مشکل وجود دارد.

دادگر در ادامه به نقش مهم آب و هوای در بیمه اشاره کرد و گفت: شرایط آب و هوایی ارتباط مستقیمی با وضعیت بیمه کشاورزان دارد و در حقیقت یکی دیگر از دغدغه‌های موجود شرایط آب و هوایی منطقه است که در این منطقه نقطه به نقطه آن با هم متفاوت است، چرا که جایگاه ایستگاه هواشناسی نمی‌تواند جوابگو باشد و طبق این آمار ممکن است، در داخل حومه شهر یک شرایط را داشته باشیم و یا در نقطه دیگر از شرایط دیگری برخوردار باشیم.

وی ادامه داد: این امر متاسفانه موجب شده است که کارشناسان استان در رابطه با صندوق بیمه آن چه خودشان مد نظر دارند، را استنباط نمایند و در نهایت تمام مواردی که ما ذکر می‌کنیم رد می‌کنند و به نظر می‌رسد صندوق بیمه حمایتی از کشاورزان در زمان بحران آنگونه که باید انجام نمی‌دهد.

مسئول بیمه کشاورزان در جهادکشاورزی لرستان با بیان ضرورت وجود ایستگاه هواشناسی در روستا یا دهستان‌ها خاطرنشان کرد: وجود آمار فعلی هواشناسی تناسبی با وضعیت کشاورزی ندارد و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد، بر این اساس لازم است، ایستگاه هواشناسی به صورت مجزا در روستا راه‌اندازی شود، تا در جریان مستقیم آب و هوا قرار گیریم و لطمات کمتری در زمینه کشاورزی متحمل شویم.

وی یادآور شد: اگر چه صندوق بیمه کشاورزان عملکرد خوبی دارد، اما متاسفانه کشاورزان انگیزه و رغبتی برای بیمه کردن ندارند و اتفاق‌های ناشی از تگرگ، طوفان و ریزگردها ... خسارات فراوانی به بار می‌آورد و اما به دلیل فرایند طولانی بیمه و دوم به دلیل پرداخت غرامت بسیار کم کشاورز علاقه‌ای به این کار ندارند که این امر به صلاح کشاورزی و توسعه اقتصادی در منطقه نیست.

این مسئول و کارشناس با تاکید بر ضرورت بازنگری قوانین بیمه در خصوص حمایت‌های بیشتر از کشاورزان اذعان داشت: ما نظر مساعدی بر بیمه در سیستم دولتی داریم، هر چند متاسفانه وظایف بیمه در مقابل مردم به خوبی انجام نمی‌شود که در این رابطه اگر پرداخت خسارات و غرامت به صورت صد در صد انجام و در زمان بروز خسارات به موقع پرداخت می‌شد، قطعا انگیزه بیشتری در این عرصه برای کشاورزان وجود داشت.

وی افزود: اما به دلیل مشکلات ذکر شده ضریب اعتماد مردم به بیمه بسیار کاهش یافته است که ما در این ارتباط از مسئولان و مدیران می‌خواهیم در انجام فرآیندهای بیمه‌ای تجدید نظر کنند و میزان غرامت را افزایش دهند، تا دلگرمی لازم برای کشاورزان ایجاد شود.

دادگر تصریح کرد: در این باره از بانک کشاورزی و سیستم‌های اداری به خصوص در فرمانداری، بخشداری و دهیاری می‌خواهیم با حمایت‌های خود و رفع موانع موجود، کشاورزان را دلگرم نمایند و با همکاری خود ما را در این مسیر یاری کنند.

وی با تشریح وضعیت کشاورزی و بیمه در منطقه بیان داشت: در حال حاضر 11 هزار کشاورز در 453 روستا در سطح الیگودرز وجود دارد که متاسفانه با وجود اهمیت بیمه در حفظ محصولات، هیچ‌گونه رغبت و انگیزه‌ای برای بیمه شدن ندارند و این موضوع لطمات جبران ناپذیری را به تولید زده است.

مسئول بیمه کشاورزان در جهادکشاورزی در این گزارش از همه دست‌اندرکاران و مسئولان خواست به صورت جدی برای بیمه کشاورزان و تولید کنندگان چاره اندیشی کنند و این عزیزان را مورد حمایت‌های جدی‌تری قرار دهند.

============

گزارش از: زهرا عابدینی

============

انتهای پیام/85008/ر40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول