اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

در نشست شورای ائتلاف‌های سیاسی افغانستان مطرح شد

برگزاری لویه جرگه نمایشی طرح دولت افغانستان برای ابقای کرزی است

اعضای شورای احزاب و ائتلاف‌های سیاسی افغانستان ضمن مخالفت با برگزاری لویه جرگه توسط دولت افغانستان، این نشست را نمایشی عنوان کردند.

برگزاری لویه جرگه نمایشی طرح دولت افغانستان برای ابقای کرزی است

به گزارش فارس به نقل از تلویزیون «آریانا» افغانستان، ده‌ها تن از اعضای شورای احزاب و ائتلاف‌های سیاسی افغانستان روز یکشنبه طی نشستی در کابل مخالفت خود را با برگزاری لویه جرگه اعلام کردند.

«محمدعاصم» عضو شورای عالی احزاب و ائتلاف‌های سیاسی که اعلامیه این شورا را قرائت می‌کرد بیان داشت: در این روزها در برخی از ولایت‌های کشور، تحرکاتی جریان دارد که دلالت به دعوت یک لویه جرگه نمایشی توسط دولت دارد.

وی تصریح کرد: ظاهراً هدف این تصمیم گیری راجع به پیمان امنیتی آمریکا بوده اما بر اساس اطلاعات موجود، هدف اصلی دولت از این اقدام، تلاش برای ابطال انتخابات و تداوم غیرقانونی دوره کاری دولت فعلی است.

اعضای شورای احزاب و ائتلاف‌های سیاسی افغانستان برگزاری لویه جرگه را در شرایط فعلی خلاف قانون اساسی عنوان کردند.

همچنین در این نشست «امرالله صالح» رئیس سابق اداره سازمان اطلاعات افغانستان و عضو شورای ائتلاف‌های سیاسی افغانستان در سخنانی آمریکا را در امضای پیمان امنیتی با افغانستان به بهانه جویی متهم کرد و گفت: آمریکایی‌ها نباید در امضای پیمان امنیتی تنها نظرات دولت را مدنظر داشته باشند.

به گفته وی، پیمان امنیتی مربوط به همه مردم افغانستان بوده و آمریکا باید منافع تمامی ملت افغانستان را مدنظر بگیرد.

«احمدضیا مسعود» رهبر «جبهه ملی» افغانستان نیز در سخنانی بیان داشت: در صورت مبادرت دولت به برگزاری لویه جرگه، شورای همکاری احزاب و ائتلاف‌های سیاسی افغانستان به حرکت‌های مدنی دست خواهد زد.

در همین حال «ایمل فیضی» سخنگوی کرزی در واکنش به نشست احزاب و ائتلاف‌های سیاسی افغانستان، بیان داشت که برگزاری لویه جرگه فقط به خاطر تصمیم‌گیری درباره پیمان امنیتی کابل- واشنگتن است.

فیصی به خبرگزاری دولتی «باختر» افغانستان گفت که مردم افغانستان با شرکت در لویه جرگه تصمیم نهایی خود را درباره پیمان امنیتی کابل- واشنگتن خواهند گرفت.

سخنگوی رئیس جمهور افغانستان گفت که در گذشته نیز در برابر نشست‌های مهمی، چنین شایعات بی‌اساسی وجود داشته که سپس مشخص شده حقیقت ندارد.

فیضی خاطر نشان کرد که دولت افغانستان بارها تأکید کرده که مصمم است یک انتخابات شفاف و عادلانه را بدون هر گونه مداخلات خارجی در زمان معین آن برگزار کند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول