اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی گیلان خبر داد

کاهش کانون بیماری تب سه روزه در گیلان

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی گیلان گفت: کانون بیماری تب سه روزه در گیلان کاهش یافته است اما به معنای توقف این بیماری نیست.

کاهش کانون بیماری تب سه روزه در گیلان

مرتضی توکل‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به آخرین وضعیت بیماری تب سه روزه در گیلان اظهار کرد: این بیماری ویژه گاو است و به انسان سرایت نمی‌کند.

وی افزود: اگر بیماری تب سه روزه برای نخستین‌بار شیوع یابد ممکن است 30 تا 100 درصد دام را مبتلا کند و سال بعد نیز دام مبتلا شود.

این مسئول عامل و ناقل بیماری تب سه روزه را حشره پشه عنوان کرد و گفت: درصد مرگ و میر بیماری تب سه روزه زیر یک درصد است.

وی ضمن هشدار به دامداران تصریح کرد: عده‌ای از افراد سودجو از بیماری تب سه روزه سوء استفاده کرده و دام را به قیمت ارزان خریداری می‌کنند و به کشتارگاه می‌دهند.

توکل‌نیا با تأکید بر این‌که بیماری تب سه روزه قابل کنترل است اذعان کرد: نیازی به فروش دام و سپردن آن به کشتارگاه نیست و دامداران با مشاهده این بیماری می‌توانند به طرف درمان آن روند.

وی اضافه کرد: با توجه به این‌که پشه؛ ناقل بیماری تب سه روزه است و در یک فصل از سال در دمای 10 تا 26 درجه فعالیت می‌کند و با گرم شدن هوای بالای 26 درجه فعالیت پشه به حداقل می‌رسد و به همین دلیل اکنون با افول نسبی بیماری تب سه روزه مواجه هستیم و نسبت به دو سه هفته پیش کاهش یافته است.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی ایران با بیان اینکه بیماری تب سه روزه در شرق این استان کاهش یافته خاطرنشان کرد: این بیماری در رشت نیز روبه کاهش است.

وی یادآور شد: هم‌اکنون به خاطر گرمای هوا، این بیماری کاهش یافته اما ممکن است در شهریور بار دیگر این بیماری شیوع یابد.

توکل نیا درباره تلفات این بیماری اذعان کرد: تلفات این بیماری بستگی به شرایط دام دارد و در گاوهای نر، پرواری و تحت استرس بیشتر است.

وی به شیوه‌های پیشگیری از بیماری تب سه روزه اشاره کرد و متذکر شد: برای این بیماری واکسن و کنترل نقل و انتقال دام وجود ندارد و تنها راه مبارزه با این بیماری تشخیص به موقع و درمان سریع است.

وی تب، قطع اشتها، کاهش شیر، لنگش، آب ریزش بینی و دهان را از علائم شایع بیماری تب سه روزه عنوان کرد.

انتهای پیام/2300/ط30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول