اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با توجه به اقلیم آب و هوایی مطلوب

160 هکتار زعفران در زرند کشت می‌شود

کارشناس ارشد زراعت باغبانی اداره جهاد کشاورزی شهرستان زرند گفت: با توجه به اقلیم آب و هوایی مطلوب 160 هکتار زمین زراعی در شهرستان زرند زیر کشت زعفران است.

160 هکتار زعفران در زرند کشت می‌شود

حمیدالله کاظمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: شهرستان زرند با توجه به اقلیم آب و هوایی سردسیری ظرفیت مناسبی را برای کشت محصولاتی از جمله زعفران و زرشک دارد.

وی بیان داشت: در حال حاضر 160 هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان زرند زیر کشت زعفران است که به طور متوسط چهار کیلو در هکتار عملکرد محصول دارند.

کاظمی با اشاره به اینکه کشت زعفران از سال 86 به صورت گسترده در شهرستان زرند آغاز شده است، عنوان کرد: 670 نفر از کشاورزان شهرستان زرند به کشت زعفران مشغول هستند.

وی با بیان اینکه زعفران مناسب مناطق دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌ها گرم است، افزود: بیشترین میزان کشت زعفران شهرستان زرند در مناطق دشتخاک صورت می‌گیرد که به لحاظ شرایط آب و هوایی مناسب این محصول است.

کاظمی گفت: زعفران تولیدی در شهرستان زرند‌ کیفیت بسیار بالایی دارد و با توجه به اینکه قبل از طلوع آفتاب برداشت می‌شود از عطر مطلوبی برخوردار است.

کارشناس ارشد زراعت باغبانی اداره جهاد کشاورزی شهرستان زرند اذعان داشت: شهرستان زرند در زمینه کشت و برداشت زعفران رتبه اول را در استان کرمان دارد و محصول تولیدی‌ ما به شهرستان‌های همجوار از جمله کرمان، رفسنجان، شهربابک و ... ارسال می‌شود.

کاظمی عمده‌ترین مشکل پیش‌روی کشاورزان شاغل زعفران را کشت و برداشت سنتی این محصول عنوان کرد و گفت: مشکل اصلی کشاورزان بالا بودن دستمزد کارگران است که باید در زمینه مکانیزه کردن کشت و برداشت این محصول چاره‌اندیشی شود. 

وی خاطر نشان کرد: درخواست‌های زیادی از سوی کشاورزان برای استفاده از روش‌های مکانیزه شده، اما هنوز عملیاتی نشده است.

کاظمی بیان داشت: اداره ترویج جهاد کشاورزی شهرستان زرند هر دو ماه یک دوره کلاس‌های آموزشی را برای کشاورزان برگزار می‌کند تا کارشناسان‌ روش‌های علمی را برای بهبود تولید و کشت به کشاورزان ارائه دهند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشت زعفران به آبیاری کمی نیاز دارد و مشکل کم‌آبی در شهرستان زرند، سالانه شاهد افزایش 10 تا 20 درصدی میزان سطح زیر کشت این محصول هستیم.

کارشناس ارشد زراعت باغبانی اداره جهادکشاورزی شهرستان زرند ابراز داشت: همچنین 12 هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان زرند زیر کشت زرشک است و به طور متوسط در هر هکتار 600 تا 800 کیلو برداشت می‌شود. 

انتهای پیام/80017/ب30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول