اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجمع ذخایر اسلامی:

تصحیح ترجمه و شرح خلاصة الحساب شیخ بهایی منتشر شد

رئیس مجمع ذخایر اسلامی از انتشار تصحیح ترجمه و شرح خلاصة الحساب شیخ بهایی خبر داد.

تصحیح ترجمه و شرح خلاصة الحساب شیخ بهایی منتشر شد

حجت‌الاسلام صادق اشکوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به ترجمه و شرح خلاصة الحساب شیخ بهایی اظهار کرد: مؤلف از اشخاص ناشناخته هم دوره شیخ بهایی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب چکیده‌ای مختصر و مفید در علم حساب است که اکنون در برخی از حوزه‌ها تدریس می‌شود.

رئیس مجمع ذخایر اسلامی عنوان داشت: با توجه به اینکه متن این کتاب عربی است وجود شرح و ترجمه فارسی بر این کتاب ضرورتی انکارناپذیر است.

اشکوری با بیان اینکه ترجمه و شرح کهن این کتاب در کتابخانه دانشگاه اصفهان وجود دارد، گفت: مجمع ذخایر اسلامی از این نسخه عکسبرداری کرد و پیشنهاد تصحیح این اثر به حمیده حجازی و یوسف بیگ باباپور ارائه شد.

وی یادآور شد: تصحیح ترجمه و شرح خلاصة الحساب شیخ بهایی به همت مجمع ذخایر اسلامی منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

شیخ بهایی در دوران صفویان زندگی می‌کرد و اوج نبوغ و هنر افزون خود را در دوران فرمانروایی پادشاه توانمند و مقتدر صفوی شاه عباس جلوه‌گر کرد و وی در 13 سالگی به همراه پدر خود، شیخ عزالدین حسین عاملی که از جمله روحانیون والامقام شیعی بود رهسپار ایران شد و تا پایان عمر در این مهد دیرین فرهنگ و تمدن زندگی کرد.

توانمندی او در زبان پارسی چندان شد که چندی بعد عنوان برترین پارسی سرایان سده دهم هجری را به خود اختصاص داد. او در ریاضیات هم به درجه استادی رسید و در فلسفه، منطق، علوم دینی و کلام نیز مقامش همپایه بزرگان عهدهای پیشین شد. با پشتکاری ستودنی پزشکی، فنون مهندسی و معماری را نیز فرا گرفت و با هوش وافر و نبوغ سرشار خود توانست نام خود را برای همیشه جاودانه کند.

تنوع و گوناگونی آثار شیخ بهایی که بسیاری از آنها در حوزه علمی خود مرجع به شمار می‌آیند حاکی از نبوغ چندبعدی او است.

کتاب خلاصة الحساب یکی از عمیق‌ترین و فشرده‌ترین کتاب‌های ریاضی است که شیخ بهایی به رشته تحریر درآورده و شامل یک دوره ریاضیات در سطح متوسط است و حدود سه قرن به عنوان متن آموزشی حوزه‌های علوم دینی در نجف، اصفهان، مشهد، قم و برخی دیگر از مراکز علمی کشورهای اسلامی مورد استفاده بوده و ده‌ها شرح و حاشیه بر آن نوشته شده است.

انتهای پیام/78003/س20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول