اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کوهنورد پرافتخار کردستانی:

کوهنوردی عشق درونی است

کوهنورد پرافتخار سنندجی می‌گوید: ورزش کوهنوردی عشق درونی است و با هر بار صعود به یک قله، انسان تشویق به ادامه مسیر و فتح قله‌های دیگر می‌شود.

کوهنوردی عشق درونی است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ورزش کوهنوردی از رشته‌هایی است که به دلیل انجام آن در دامان طبیعت با استقبال زیادی در میان تمام اقشار و سنین مختلف برخوردار است.

در استان کردستان هم گروه‌های کوهنوردی مختلفی فعالیت می‌کنند که یکی از آنها گروه کوهنوردی و غارنوردی آرش است که از سال 57 تأسیس شده است.

سیروان احمدی یکی از کوهنوردان عضو این گروه است که پس از چندین صعود موفق داخلی، این بار عزم صعود به قله‌های برون مرزی کرد و خود را مهیای فتح قلل خارجی می‌کند.

وی متولد سال 1361 در سنندج است و کوهنوردی را به شکل آماتور از سال 76 در گروه گولان آغاز کرد. پس از آن و در سال 78 به واسطه یکی از دوستانش به گروه آرش می‌پیوندد و همراه با این گروه به اشترانکوه صعود می‌کند.

احمدی پس از گذراندن خدمت مقدس سربازی، مجددا از سال 82 کوهنوردی را پی می‌گیرد. در سال 83 در نخستین سالگرد زنده‌یاد محمد اوراز به همراه گروه آرش به قله دماوند صعود می‌کند.

وی دوره‌های مقدماتی کوهپیمایی، سنگ نوردی و یخ و برف را در همدان سپری می‌کند و پس از آن به شکل حرفه‌ای به این ورزش مفرح می‌پردازد.

احمدی طی این چند سال فعالیت خود در ورزش کوهنوردی موفق می‌شود قله‌های دماوند، سبلان، علم کوه، اشترانکوه، تفتان، شیرکوه و زردکوه را فتح کند.

وی می‌گوید: 70 تا 80 درصد صعودهای من به صورت گروهی و برخی نیز انفرادی و یا در قالب مهمان در گروه‌های دیگر بوده است.

صعود به قلل پوبدا با ارتفاع 7439 و خانتانگری با ارتفاع 7010 متر در مرز قزاقستان و قرقیزستان، تازه‌ترین برنامه کاری این کوهنورد جسور است که به عنوان نخستین صعود برون مرزی وی نیز شناخته می‌شود.

احمدی در آخرین روزهای حضور خود در ایران پیش از اعزام به قلل خارجی، پاسخگوی سؤالات ما بود.

فارس: آیا برنامه شما از ابتدا صعود به همین دو کوه بود؟

برنامه اصلی قرار بود صعود به یکی از کوه‌های کشور چین باشد، اما تعداد  اعضا کاهش یافت و به تبع آن هزینه‌ها بالا رفت که عملا اجرای برنامه را با مشکل مواجه کرد.

پس از آن روی صعود به دو قله 7 هزار متری در کشور تاجیکستان کار کردیم که باز هم با مشکلات مالی دست به گریبان شدیم و برنامه به هم خورد.

سرانجام صعود به این دو قله در مرز قزاقستان و قرقیزستان در دستور کار گروه قرار گرفت که برنامه‌ریزی برای فتح قله پوبدا با 7439 متر و قله خانتانگری با 7010 متر را انجام دادیم.

فارس: اعضای گروه شما چند نفرند و چه سوابقی دارند؟

یک تیم پنج نفره هستیم که سرپرست گروه ما حسن نجاریان از مربیان شناخته شده در صعود به اورست حضور داشته است. سایر اعضای تیم هم شامل حمید محمودی تهرانی و معین اصفهانی زنجانی که هر دو تجربه دو صعود 7 هزار متری را دارند.

مرتضی عطری یزدی هم تجربه صعود 6 هزار متری را دارد و در این جمع تنها کسی که سابقه صعود به قلل بیش از 6 هزار متر و برون مرزی را ندارد من هستم.

فارس: نحوه آشنایی شما با گروه چگونه بود؟

جرقه نخست آشنایی من با سرپرست گروه، نجاریان بود که همه کسانی که کوهنوردی را دنبال می‌کنند به خوبی وی را می‌شناسند.

چندین برنامه مشترک با این گروه داشته‌ام که از جمله آنها می‌توان به صعود در منطقه نهاوند، سبلان و دماوند اشاره کرد.

فارس: هزینه‌های صعود را چگونه تهیه کرده‌اید و آیا امکانات شما استاندارد و به روز است؟

کل هزینه‌ها را از جیب پرداخت کرده‌ام، در خصوص برخی وسایل و امکانات که قادر به تهیه آن نبودم گروه کوهنوردی و غارنوردی آرش به من کمک کرد.

با توجه به شناختی که در این سال‌ها از وسایل مورد نیاز کوهنوردی پیدا کرده‌ام می‌دانستم برای این صعود به چه وسایلی نیاز دارم و آنها را تهیه کردم. در کل وسایلی را خریداری کرده‌ام که برای برنامه‌های بعدی نیز بتوان از آنها استفاده کرد.

البته بستگی به شرایط و مکان استفاده از آنها هم دارد و نکته مهم اینکه عمر مفید وسایل برای صعود برون مرزی موضوع مهم و کلیدی است.

فارس: مهم‌ترین مشکلات ورزش کوهنوردی را در ایران و کردستان چه مواردی می‌دانید؟

احمدی: حقیقت این است که کوهنوردی نه تنها در سنندج و کردستان بلکه در کل ایران مظلوم است. یک از علل آن هم این است که تیم‌ها و باشگاه‌های دولتی به ندرت حاضر می‌شوند در این ورزش ورود کنند.

ضمن آنکه موفقیت‌های کوهنوردی نه بازتاب چندانی دارد و نه پخش می‌شود، علاوه بر آن از جوایز هم بی بهره است.

این مسئله در استان کردستان بیشتر نمود دارد و مسائل مالی در اینجا بسیار مهم است. کوهنوردی ورزش پر هزینه‌ای است به گونه‌ای که این برنامه صعود من 40 میلیون تومان هزینه در بر دارد.

فارس: در خصوص تأمین منابع مالی، چرا به سوی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نرفتید؟

واقعیت را بگویم، پیگیر جذب اسپانسر نشدم چون کسی حاضر نیست در ورزش کوهنوردی این کار را انجام دهد. شناختی هم از سازمان‌های مردم نهاد ندارم تا از طریق آنها با بخش خصوصی ارتباط برقرار کنم.

فرد یا شرکت و سازمانی که حاضر باشند بخش اعظم پول مورد نیاز برای صعود را پرداخت کنند وجود ندارد. چون با هزینه شخصی این صعود را انجام می‌دهم حداقل خیالم از این بابت راحت است که فردا کسی مرا برای عدم موفقیت احتمالی بازخواست نخواهد کرد.

فارس: از مزایای بیمه استفاده می‌کنید؟

مثل سایر ورزشکاران چون کارت ورزش داریم بیمه هم شامل ما می‌شود، یکی از شرکت‌هایی که بخشی از هزینه‌های اعزام گروه را متقبل شده هم تعهدات مالی دارد که مبنای قیمت در آن، دیه کامل انسان است.

فارس: زمان دقیق صعود شما چه موقع است؟

26 تیر ماه از ایران پرواز خواهیم داشت و صعود از 28 تیر آغاز می‌شود، کل صعود ما 15 روز خواهد بود که 11 روز آن در صعود به قله خانتنگری و 4 روز نیز در صعود به قله پوبدا سپری می‌شود.

ضمن آنکه طبق خبرهایی که ما داریم شرایط جوی در آن مناطق مساعد نیست، گرچه بهترین زمان برای صعود به این دو قله همین تیر و مرداد است.

فارس: برای صعودهای آینده هم در فکر هستید؟

بستگی به چگونگی اجرای این برنامه دارد. منابع مالی هم نکته بسیار مهمی است. من برای این صعود 20 میلیون تومان وام گرفته‌ام و هر ماه 832 هزار تومان قسط پرداخت می‌کنم.

6 ماه را کامل تمرین کرده‌ام که هفته‌ای 10 جلسه و ماهانه 6 تا 7 روز در برنامه‌های سنگین حضور داشته‌ام.

فارس: چند درصد احتمال موفقیت در این صعود وجود دارد؟

هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند، این دو قله در زمره قله‌های فنی قرار دارند و به لحاظ درجه دشواری کوهپیمایی‌"five c "‌‌یعنی در میان قله‌های سنگین و طاقت فرسا قرار می‌گیرند.

فارس: برای من سؤال است که چگونه یک کوهنورد حاضر می‌شود این همه رنج را بر خود هموار سازد؟

کوهنوردی در قالب حرفه‌ای و هیمالیا نورد، دیگر ورزش به معنای سلامتی نیست بلکه فراتر از آن است. کوهنوردی که عزم صعود به قله 7 هزار متری را دارد پس از صعود بین 15 تا 25 کیلو وزن کم می‌کند.

در طول مسیر بهداشت عمومی وجود ندارد، همواره با سرگیجه و تهوع روبرو است. اما در کنار تمام اینها کوهنوردی لذتی دارد ک با هیچ چیز قبال مقایسه نیست و تا انسان درک نکند به آن پی نمی‌برد.

کوهنوردی عشق درونی است و نیاز انسان را ارضا می‌کند. در کل صعود عشق است و هر صعود انسان را به ادامه راه تشویق می‌کند.

فارس: چه کشورهایی در ورزش کوهنوردی از بقیه فعالترند؟

کشورهای استقلال یافته شوروی سابق. لهستانی‌ها و اوکراینی‌ها، مسیرها و ارتفاعات بالای 8 هزار متر را می‌پیمایند. چون آنها اسپانسر دارند.

فارس: از طرف فدراسیون کوهنوردی ایران پاداشی برای صعود شما منظور شده است؟

صعود به ارتفاعات بالای 7 هزار متر معادل سازی مدال دارد، به این صورت که صعود به قله خانتانگری معادل برنز آسیا و صعود به قله پوبدا معادل نقره آسیا است.

اما در خصوص میزان پاداش‌ها باید بگویم، برای قله خانتانگری مبلغ ناچیز 150 و برای قله پوبدا مبلغ اندک 200 هزار تومان تعیین شده که از سوی فدراسیون کوهنوردی ایران آن هم در صورت صعود موفقیت آمیز داده می‌شود.

سال گذشته فدراسیون آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد صعود برون مرزی در برنامه کاری آنها نخواهد بود. من تحقیق کردم مجموع اعضای تیم‌هایی که از ایران امسال به قلل 7 هزار متری صعود خواهند کرد بیش از 30 نفر نیست و آنها هم یا با هزینه خود و یا اسپانسر شخصی صعود می‌کنند.

فارس: صحبت آخر و خواسته نهایی شما چیست؟

ابتدا این را بگویم که مشوق اصلی من برای کوهنوردی زنده‌یاد ابراهیم نصیری، بنیانگذار گروه کوهنوردی و غارنوردی آرش بود.

من تلاش خود برای این صعود را تقدیم به این گروه می‌کنم، چه بسا کسان دیگری هستند که از من برای این صعود مستحق‌ترند و من به نمایندگی از سوی آنها می‌روم.

از خانواده هم تشکر می‌کنم که دوری مرا تحمل می‌کنند.

اما خواسته من از مسئولان این است که ما را دریابند. جالب است بدانید اداره‌کل ورزش و جوانان کردستان پوستر اعلام صعود ما را با منت نصب کرد و حتی اعلام شد که ممکن است آن را بردارند.

شهرداری هم برای نصب پوستر و پلاکارد در سطح شهر از ما پول مطالبه می‌کند که امیدواریم این تنگ نظری‌ها به پایان برسد.

==============

مصاحبه از: کیوان قاسمی

==============

انتهای پیام/79012/ق40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول