اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

حجاب در قم و شأنی که باید حفظ شود

با وجود آنکه شهر قم یکی از مذهبی‌ترین شهرهای کشور به حساب می‌آید و اقشار مذهبی فراوانی به منظور استفاده از این فضای مذهبی به این شهر مهاجرت کرده‌اند، بد‌حجابی بانوان در این شهر افزایش نگران‌کننده‌ای داشته است.

حجاب در قم و شأنی که باید حفظ شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم در سال‌های گذشته با مشاهده بانوان مانتو پوش، اکثر شهروندان قمی این تصور را داشتند که این زنان، مسافر هستند و با فضای مذهبی قم آشنایی لازم را ندارند و از این رو در شهر قم از حجاب چادر استفاده نمی‌کنند. بانوان مانتو پوش نیز اکثرا در ایام تعطیل در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) یا در مجتمع‌های تجاری و اقامتی مرکز شهر به چشم می‌آمدند، اما اکنون اندک اندک این صحنه در سایر خیابان‌های شهر قم نیز به چشم می‌خورد.

وضعیت در مورد رانندگان زن اسفناک‌تر است. وقتی چند زن در یک خودرو پراید یا پژو به چشم می‌خورند که با چهره‌هایی زننده و فوق‌العاده آرایش کرده در حال تردد هستند، یک شهروند قمی پیش از همه به پلاک خودرو دقت می‌کند و اینکه آیا پلاک خودرو، ایران ـ 16 است و زمانی که درمی‌یابد ماشین و سرنشینان آن همشهری او هستند، بهت‌زده می‌شود از اینکه چه زود چهره‌های زشت در شهرش فراوان شده‌اند.

با وجود آنکه گشت‌های نیروی انتظامی در ساعات پررفت و آمد در خیابان‌های پر ازدحام حضور دارند اما اکنون تعداد دختران بد‌حجاب رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته است و ظرفیت انتظامی شهر به گونه‌ای نیست که بتوان با تمام آنان برخورد کرد.

با فرارسیدن فصل گرما پوشش دختران و زنان بدحجاب نامناسب‌تر از قبل شده است و با مانتوها و آستین‌هایی کوتاه‌تر و چهره‌هایی با آرایش‌های تندتر در خیابان‌ها و کوچه‌ها و یا در محل کار خود ظاهر می‌شوند.

گرچه پلیس بر وضعیت حضور دختران و زنان در برخی مشاغل مانند فروشندگی نظارت می‌کند اما به نظر می‌رسد برخی مشاغل دیگر مانند منشی‌گری از یاد رفته‌اند و قاعده‌ای در مورد وضعیت ظاهری بانوان منشی وجود ندارد.

رضا فقیهی یک شهروند قمی می‌گوید: مشاهده مظاهر بدحجابی برای آنان که نسبت به هم‌نوعان خود بی‌تفاوت هستند هیچ اهمیتی ندارد اما آنان که نسبت به شهر و محله و دیگران دلسوز هستند، ناراحت و نگران می‌شوند، اما جز خون دل خوردن کار دیگری نمی‌توان کرد.

یک شهروند دیگر با بیان اینکه مردم انتظار دارند، نیروی انتظامی با وضعیت بد‌حجابی زنان که در قم افزایش یافته است برخورد کند، می‌گوید: همه شهروندان در برابر این پدیده مسئول هستند و نباید وظیفه خود را به دلیل وجود مراکز حکومتی که ممکن است به این مسائل به صورت کامل رسیدگی نکنند، فراموش کنند.

احمد رضامنش می‌گوید: زمانی حتی مسافران به احترام شهر مذهبی قم در این شهر از چادر استفاده می‌کردند، اما اکنون برخی از بانوان با نادیده گرفتن این فضا، مذهبی بودن شهر قم را خدشه‌دار می‌کنند.

در این میان برخی خیابان‌های شهر به محل گشت و گذار و پاتوقی برای دختران و زنان بد‌حجاب تبدیل شده است و حتی این خیابان‌ها نزد جوانان نیز شهره شده است. خیابان شهید بهشتی و خیابان صفاییه در زمره این خیابان‌ها قرار دارند و کافی است در ساعات غروب و آغازین شب کسی از آنها عبور کند تا به حقیقت مسئله افزایش بد‌حجابی پی ببرد. وضعیت حجاب نامناسب تنها مختص دختران و زنان مانتو پوش نیست و زنان چادری فراوانی با آرایش‌های تند و زننده در این خیابان‌ها به چشم می‌خورند.

البته چهره‌هایی با آرایش‌های تند تنها مختص زنان نیست، پسران جوان و نوجوانی هم در خیابان به چشم می‌خورند که از نظر تیپ و ظاهر کم از دختران ندارند.

اکبر شرفی شهروند قمی ضمن اظهار تاسف از این وضعیت در خیابان‌های اصلی شهر قم می‌گوید: کودکان ما در چنین فضایی بزرگ می‌شوند و مشخص نیست با وجود آن همه تلاش که برای تربیت صحیحشان می‌کنیم در آینده چه سرنوشتی در انتظار آنان است.

وی با انتقاد از ایجاد فضای بی‌تفاوتی در شهر قم نسبت به بی‌حجابی می‌افزاید: قم یک شهر مذهبی است و مردم مذهبی آن نباید اجازه جولان دادن به افراد بد‌حجاب که احترامی برای دیگران قائل نیستند، بدهند.

احمد آقامحمدی با اشاره به لزوم برخورد جدی با افراد بدحجاب می‌گوید: می‌توان در مورد افراد بدحجاب و بی‌حجاب برنامه‌های مناسبی را به اجرا درآورد.

وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی ظاهرا تنها به برخورد از طریق پلیس امنیت اخلاقی با بدحجابان می‌پردازد، ادامه می‌دهد: می‌توان شیوه‌های بازدارنده دیگری نیز در این میان ایجاد کرد و با افراد بدحجاب سخت‌گیرانه‌تر عمل کرد.

یوسف حسینی هم با اشاره به عملکرد دستگاه‌های فرهنگی استان قم می‌گوید: بهتر است دستگاه‌هایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به مردم گزارش بدهند که برای جلوگیری از بی‌حجابی و مقابله با آن تا به حال چه اقداماتی انجام داده‌اند و اقدامات آنان چه اثری داشته است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان این دستگاه‌ها در فرصت‌های فراوان به خدمت مراجع عظام تقلید شرف‌یاب می‌شوند تا از رهنمودهای ایشان بهره‌مند شوند، ادامه می‌دهد: بی‌شک یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مراجع معظم تقلید وضعیت حجاب در شهر قم است که دستگاه‌های فرهنگی باید در برابر آن پاسخگو باشند.

احمد عزیزی هم با انتقاد از عملکرد اداره‌کل ورزش و جوانان استان قم اظهار می‌دارد: زمانی که اداره‌کل جوانان استان قم با اداره‌کل تربیت بدنی ادغام نشده بود، اکثر فعالیت‌های این اداره‌کل هیچ ارتباطی با یکی از نیازهای اصلی جوانان که همان حیا و عفاف است، نداشت. اکنون نیز فعالیت‌های اداره‌کل ورزش و جوانان همین تصویر را به نمایش می‌گذارد و به نظر می‌رسد این اداره‌کل در میان نیازهای جوانان، بیشتر به هیجانات ورزشی آنان توجه دارد.

یک شهروند دیگر با اشاره به وجود ده‌ها و بلکه صدها موسسه فرهنگی در شهر قم تصریح می‌کند: این مراکز و موسسات، مبلغانی را به سراسر کشور اعزام می‌کنند، اما وضعیت در شهر قم و در کنار این موسسات چرا باید این گونه باشد.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در ارتباط با حوزه‌های علمیه اضافه می‌کند: رهبر معظم انقلاب از توان و ظرفیت حوزه به عنوان ظرفیت ذخیره شده در پشت یک سد یاد کردند و با این تعبیر عدم استفاده از توان حوزه در مقابله با تهاجم فرهنگی را تبیین کرده‌اند.

باید هر چه زودتر نسبت به وضعیت فرهنگی و وضع حجاب دختران در شهر قم فکری اندیشیده شود چرا که در وضعیت کنونی هر روز بر تعداد دختران بد‌حجاب در قم افزوده می‌شود و باید قبل از وقوع و تغییر یافتن بافت فرهنگی قم چاره‌ای اندیشید.

===============

گزارش: هادی ذاکری

===============

انتهای پیام/2258/ق40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول