اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

کری و تلاش برای جلوگیری از وقوع انتفاضه سوم فلسطینیان

وزیر امور خارجه آمریکا قرار است، از هفته آینده سفرهای خود به منطقه خاورمیانه، به ویژه سرزمین‌های اشغالی را پس از به تعویق افتادن آن به خاطر تحولات جاری در مصر و بیماری همسرش آغاز کند.

کری و تلاش برای جلوگیری از وقوع انتفاضه سوم فلسطینیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از قدس اشغالی، رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی چندین روز است که با پرداختن به سفر «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا به منطقه که قرار است، هفته آینده صورت گیرد، این‌گونه اشاعه می‌دهند که سفر وزیر خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی به منظور از سرگیری مذاکرات مستقیم میان تشکیلات خودگردان فلسطینی و رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد و کری این‌بار پیشنهادات خوبی برای طرف فلسطینی دارد.

در همین راستا روزنامه صهیونیستی «معاریو» در شماره روز پنج‌شنبه خود نوشت که «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با آزادی 40 اسیر فلسطینی موافقت کرده که تل‌آویو آنان را به فلسطینیانی توصیف کرده بود که دستشان به خون آغشته شده و این موضوع بخشی از مذاکرات آینده دو طرف فلسطینی و اسرائیلی خواهد بود.

این روزنامه به نقل از محافل سیاسی واشنگتن نوشت: این موافقت نتانیاهو تغییری اساسی در موضع گیری‌های نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قبال طرف فلسطینی به شمار می‌آید، چرا که وی تا به امروز از دادن هرگونه امتیازی به منظور قانع کردن طرف فلسطینی برای بازگشت بر سر میز مذاکره امتناع کرده بود.

بر اساس آنچه محافل آمریکایی نقل می‌کنند، نتانیاهو و کری در انتظار واکنش «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی به این اقدام هستند که آزادی گروه 104 نفری از اسرای فلسطینی را در مراحل آینده و پس از سرگیری مذاکرات تضمین می‌کند.

این موضوع درحالی مطرح می‌شود که بحث و مناقشه‌های بسیاری درباره طرح اقتصادی کری به منظور تشویق طرف فلسطینی برای بازگشت بر سر میز مذاکره در جریان است.

کارشناسان و تحلیلگران براین موضوع اتفاق نظر دارند که این طرح چیز جدیدی به اقتصاد از هم فرو پاشیده فلسطینیان نخواهد داد، همان‌گونه که به توسعه و پیشرفت اقتصادی کرانه باختری آن‌گونه که در این طرح ادعا شده، منجر نخواهد شد.

این کارشناسان و تحلیلگران همچنین با هشدار در این خصوص، این طرح را تنها یک راه برای دستیابی به اهداف سیاسی آمریکا و غرب در منطقه و نه بیشتر دانسته‌اند.

«هانی المصری»، تحلیلگر امور سیاسی در این ارتباط به این نکته اشاره می‌کند که طرح اقتصادی کری، خطری دو چندان برای گفت‌وگوهای سازش ایجاد می‌کند، چرا که این طرح به جای سیاست، اقتصاد فلسطین را به عنوان راه ورود برای حل مسائل و قضایای مورد اختلاف هدف قرار می‌دهد.

المصری این طرح را به مثابه رشوه‌ای به فلسطینیان برای پذیرش راه حل‌های سیاسی از طریق ارائه برخی طرح‌های اقتصادی دانسته و می‌افزاید: تاکید کری در طرح خود بر انجام سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی در منطقه کرانه باختری به جای توجه به افق‌های سیاسی مورد نظر فلسطینیان تمرکز کرده است.

وی دلیل پرداختن به این طرح در این برهه زمانی را تلاش برای جلوگیری از برافروخته شدن آتش انتفاضه سوم و قیام مردمی در میان فلسطینیان ساکن منطقه کرانه باختری می‌داند، چراکه کارشناسان و صاحبنظران بی‌شماری از احتمال انفجار اوضاع در این منطقه در هر لحظه به دلیل افزایش سرکوب‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان سخن گفته‌اند.

المصری خاطرنشان کرد که طرح کری به طور کامل براساس طرح اقتصادی نتانیاهو مبتنی شده که چهار سال پیش آن را مطرح کرد و بر بهبود اوضاع اقتصادی منطقه کرانه باختری تاکید کرد.

وی افزود: دولت آمریکا، هم پیمان استراتژیک رژیم صهیونیستی است و در هر شرایطی از تل‌آویو طرفداری و جانبداری کرده و تلاش می‌کند، از با قربانی کردن منافع ملت فلسطین، منافع اسرائیل را بر آورده کند.

طرح اقتصادی کری «توسعه میدان‌های گازی در سواحل نوار غزه، دادن اجازه به فلسطینیان برای بهره برداری از میدان‌های پتاس در شمال بحر المیت، دادن اجازه به تشکیلات خودگردان فلسطینی برای ایجاد ساختارهای زیر بنایی در منطقه C که تحت کنترل و تسلط کامل اسرائیل است و بهبود وضعیت اقتصادی منطقه کرانه باختری» را در برمی‌گیرد.

از سوی دیگر «سمیر ابومدللة»، استاد اقتصاد دانشگاه الازهر مصر در این ارتباط تاکید می‌کند که هدف طرح اقتصادی کری گرفتن امتیازات سیاسی از طرف فلسطینی و دادن امتیازات اقتصادی به جای آن به فلسطینیان است.

وی گفت: این طرح با پیشنهاد چند هفته گذشته گروه وزرای امور خارجه اتحادیه عرب به دولت امریکا در خصوص تبادل اراضی به منظور آماده کردن شرایط برای آغاز عملیات سازش در منطقه همخوانی و مطابقت دارد.

ابو مدللة در ادامه افزود: سخن گفتن درباره نتایج مثبت این طرح بر بخش‌های اقتصادی فلسطینی از قبیل کاهش نسبت بیکاری، افزایش 40 درصدی درآمدها، افزایش 50 درصدی تولیدات داخلی فلسطینیان ظرف سه سال آینده، تنها توهم و سخنانی اغراق آمیزی بیش نیست که کاملا به دور از واقعیت است.

وی هشدار داد که این طرح حمایت از رژیم صهیونیستی و محافظت از منافع آنها از طریق ارائه مشوق‌های اقتصادی را دنبال می‌کند. 

ابومدللة همچنین محدود شدن این طرح به منطقه کرانه باختری را به تلاشی از سوی آمریکا و اسرائیل برای تقسیم فلسطین و جدا کردن نوار غزه و منطقه کرانه باختری از یکدیگر وبیان این امر که ملت فلسطین به دو گروه تقسیم شده‌اند، گروهی طرفدار صلح و سازش و گروهی دیگر تروریست هستند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول