اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

چند نماینده پارلمان عراق در گفت و گو با فارس:

حوادث جاری مصر با تحرک عوامل پنهان آمریکا صورت گرفت

تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق با اشاره به اوضاع جاری در مصر، از انحراف اخوانی‌ها از مسیر درست و عدم آشتی با گروه‌های مخالف سخن گفته و تأکید کردند تحرک عوامل پنهان آمریکا در این حوادث بی‌تأثیر نبوده است.

حوادث جاری مصر با تحرک عوامل پنهان آمریکا صورت گرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از بغداد، چند نماینده پارلمان عراق با اشاره به تحولات جاری در مصر، اعلام کردند که اخوانی‌ها بنابر دلایل نامعلومی از مسیر درست خارج شده و در برخورد با مخالفان راه را به روی آشتی ملی بستند.

در همین ارتباط «محمود عثمان» عضو پارلمان عراق از فراکسیون هم پیمانی کردستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد اظهارداشت: اشتباه بزرگ اخوان المسلمین پس از به قدرت رسیدن در مصر  این بود که با مصری ها از در آشتی وارد نشده و تلاش نکردند روند آشتی ملی فراگیر را اجرا کنند بلکه بر عکس تلاش خود را برای تحمیل دیدگاه‌ها و اعتقادات خود به کار گرفتند در حالی که ماهیت و طبیعت ملت مصر مسلمان است.

حوادث جاری مصر با تحرک عوامل پنهان آمریکا صورت گرفت

این نماینده عراقی تصریح کرد: ما تمایلی به دخالت ارتش برای حل مسائل سیاسی نداریم اما آنچه در مصر رخ داد دلایلی برای دخالت ارتش در نهایی کردن اوضاع را فراهم کرد.

عثمان در عین حال یادآور شد که حوادث جاری در سراسر مصر بدون تحرک عوامل پنهانی و به عبارت بهتر آمریکا صورت نگرفت.

وی آمریکا را منافق دانسته و گفت: برخورد آمریکا با مسائل منطقه بر اساس خواسته‌ها و محاسبات خود صورت می‌گیرد.

عثمان ملت مصر را به تفاهم و توافق با یکدیگر و یافتن راه حلی که ضامن پایان بحران‌های جاری و برقراری امنیت در این کشور باشد فرا خوانده و گفت: مصری ها اکنون خسته شده‌اند زیرا از سه سال پیش در میدان‌ها تجمع کرده و در واقع زندگی طبیعی آنان متوقف شده و اقتصاد کشور نیز به میزان قابل ملاحظه ای زیان دیده است.

اخوانی ها از مسیر درست خارج شده و تعصب را پیش گرفتند

«قاسم الاعرجی» رئیس فراکسیون بدر در پارلمان عراق نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: اخوانی‌ها به ویژه پس از انتخاباتی که منجر به قدرت گرفتن آنان در مصر شد، بنا به دلایل نامعلومی از مسیر اعتدال خارج شده و تعصب را در پیش گرفته و زمینه تفکر تکفیری را فراهم کردند.

وی افزود: انتخاباتی که منجر به قدرت گرفتن اخوانی‌ها در مصر شد، برای کسانی که مسائل این کشور را پیگیری می کردند، غیر منتظره بود.

اخوانی‌ها با تعطیلی سفارت سوریه در قاهره، مرتکب اشتباه شدند

این نماینده عراقی تصریح کرد: رفتار نادرست اخوانی‌ها کشته شدن بسیاری از مصری ها از جمله شیخ شحاته و تعداد دیگری از مردم بی‌گناه این کشور را به دنبال داشت به اضافه اینکه اشتباه دیگر آنان تعطیلی سفارت سوریه در قاهره و بازگذاشتن سفارت رژیم صهیونیستی بود که مصری‌ها یکصدا مخالفت خود را با آن اعلام کردند.

الاعرجی افزود: در این شرایط مصری‌ها با تجمع در میدان‌های مختلف قاهره علیه اخوانی ها شعار داده و با محکوم کردن باراک اوباما و سفیر آمریکا در قاهره، اخوانی‌ها را مزدوران آمریکایی دانستند.

وی در توضیح این مطلب گفت: رویارویی های عملی هنگامی رخ داد که مرسی با صدور بیانیه قانون اساسی، تمام  پل‌های ارتباطی با مخالفان را سد کرد، در نتیجه مخالفان بر برکناری او پافشاری کردند.

در این میان محمد البرادعی معاون رئیس جمهور موقت مصر از تماس تلفنی وزیر خارجه ایران به منظور رایزنی در خصوص مسائل کشور تشکر کرده و با اشاره به جایگاه مهم ایران در منطقه، برقراری روابط بسیار خوب بین دو طرف و ادامه رایزنی‌ها در خصوص مسائل مهم منطقه ای را خواستار شد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول