اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

داغ نبود آموزش بر پیکر شهر

رانندگانی که قوانین را زیر چرخ اتومبیل له می‌کنند

مشکلات موجود در رفتار برخی از رانندگان، ریشه در فقر فرهنگی دارد و برنامه‌ریزی برای انجام کارهای فرهنگی نقش زیادی در اصلاح نحوه رانندگی خواهد داشت.

رانندگانی که قوانین را زیر چرخ اتومبیل له می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، خوب به ‌یاد داریم که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع پرشور هزاران نفر از دانشجویان، دانش‌آموزان و دیگر جوانان خراسان شمالی، «سبک زندگی» را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن‌سازی نوین اسلامی خواندند.

((چرا در روابط اجتماعی، حقوق متقابل رعایت نمی‌شود؟ چرا در فرهنگ رانندگی انضباط لازم رعایت نمی‌شود؟ علت برخی پرخاش‌گری‌ها و نابردباری‌ها در روابط اجتماعی چیست؟ علت بروز بیماری خطرناک قانون‌گریزی در برخی افراد و بعضی بخش‌ها چیست؟ چقدر وجدان کاری و انضباط اجتماعی داریم؟)) این سئوالات از جمله سئوالات متعددی بود که رهبر فرزانه انقلاب در جمع پرشور هزاران نفر از جوانان خراسان شمالی فهرست‌وار مطرح کردند.

اگر امروز به جامعه نگاه کنیم، بی‌شک در کنار همه پیشرفت‌ها و خصایص خوب مردم و موضوعات ارزشمند، ضعف‌ها و مشکلاتی را در حوزه‌های مختلف مشاهده خواهیم کرد.

نحوه رانندگی یکی از موضوعاتی است که در کرمانشاه نیاز به بررسی دارد و مشکلات موجود در فرهنگ رانندگی باید با دقت و با هدف اصلاح مورد توجه قرار گیرد.

کرمانشاهیان به داشتن خصایص خوبی همچون جوان‌مردی و میهمان‌نوازی زبان‌زدند، اما چه دلیلی دارد برخی از رانندگان در این دیار پرافتخار به قوانین توجه نمی‌کنند و مشکلات متعددی برای خود و سایر شهروندان ایجاد می‌کنند.

پیاده‌رو همان‌گونه که از نامش پیداست، محل عبور عابران پیاده است و طبیعتا محل پارک وسایل نقلیه نیست. با این وجود در برخی از نقاط کرمانشاه می‌توان شاهد پارک کردن اتومبیل‌ها در پیاده‌روها بود.

پارک کردن اتومبیل در پیاده‌رو موجب مسدود شدن راه عابران پیاده می‌شود و نارضایتی آن‌ها را در پی خواهد داشت.

علاوه بر پارک کردن اتومبیل در پیاده‌روها، معضل پارک دوبل در خیابان‌های اصلی شهر وجود دارد و موجب ترافیک و کلافگی سایر رانندگان می‌شود.

گاهی به‌دلیل پارک دوبل یک اتومبیل، ترافیک سنگین ایجاد می‌شود و وقت و انرژی بسیاری در اثر یک سهل‌انگاری از بین می‌رود.

راه ‌رفتن برخی از عابران پیاده در خیابان نیز بر مشکلات می‌افزاید. برخی از افراد به‌دلایل نامعلوم در پیاده‌روها قدم برنمی‌دارند و پا به داخل خیابان و محل عبور وسایل نقلیه می‌گذارند که گاه با اعتراض رانندگان مواجه می‌شود.

استفاده از نور بالای اتومبیل و کاهش میدان دید راننده مقابل، عبور از چراغ قرمز، سبقت غیرمجاز، تغییر مسیر ناگهانی، عدم استفاده از چراغ راهنما و دعوا پس از رخ دادن تصادف از دیگر موضوعاتی است که از برخی افراد سر می‌زند و چهره این شهر زیبا و متمدن را مخدوش می‌کند.

گاهی برخی رانندگان در اثر عجله و شتاب برای خودشان مشکل‌ساز می‌شوند و نتیجه کارشان موجب وقوع تصادف می‌شود.

همان‌قدر که نوع حرکات این افراد عجیب است، شکل و نحوه تصادفشان هم حیرت‌انگیز است که بی‌شک با کمی احترام به قانون می‌شود از وقوع چنین سوانحی کاست.

یک راننده کرمانشاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: کمبود پارکینگ در کرمانشاه، یکی از دلایل پارک دوبل ماشین‌ها در خیابان‌هاست.

جواد زنگنه ادامه داد: گاهی برای خرید یک وسیله باید ماشین را به‌ شکل دوبل پارک کرد و برای خرید پیاده شد یا به‌ دلیل نبودن جای پارک از خیر خرید کردن گذشت.

یک کارشناس مسائل شهری تصریح کرد: ساختار خیابان‌ها تاثیر زیادی در اجرای مقررات دارد و باید این موضوع از ابتدا مورد توجه قرار گیرد.

بهرام کرمی رعایت قانون را چاره رفع تمام مشکلات دانست و افزود: اگر در ساختار شهری، صدور مجوز ساخت و سازها، صدور گواهینامه برای افراد و... قانون به‌صورت دقیق و کامل اجرا شود، بسیاری از مشکلات کنونی وجود نخواهد داشت.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: اصلاح برخی قانون‌شکنی‌ها نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

حجت‌الاسلام علی مظفری تاکید کرد: اعمال قانون بدون کار فرهنگی، نتیجه مطلوبی ندارد و اصلاح رفتارهای غلط در برخی از رانندگان نیاز به کار فرهنگی دارد.

یک کارشناس مسائل فرهنگی نیز بیان داشت: باید قوانین و مقررات از سنین پایین به افراد آموزش داده شود و اصلاح برخی رفتارهای غلط یک کار زمان‌بر است.

حجت‌الاسلام یزدان پرونده با انتقاد از برگزاری برخی همایش‌های پرهزینه، عنوان کرد: چنین هزینه‌هایی را می‌توان صرف فرهنگ‌سازی در جامعه کرد.

پرونده با بیان اینکه گاهی به ظواهر بیش از اصول توجه می‌شود، ابراز داشت: قبلا انیمیشن‌هایی ساخته می‌شد که در نوع خود آموزنده بود و ادامه چنین کارهایی با رفع نواقص قبل، حتما آموزنده خواهد بود.

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: وقتی حقوق یکدیگر را رعایت نمی‌کنیم، در واقع نشان‌دهنده بی‌احترامی است.

خسرو کوثری ادامه داد: مشکلات موجود در رفتار برخی از رانندگان، ریشه در فقر فرهنگی دارد و حاکی از توجه کمتر به این موضوعات است.

کوثری افزود: تعارف و احترام به یکدیگر در فرهنگ و آداب و رسوم ما وجود دارد، اما این موضوع در رانندگی کمتر دیده می‌شود.

وی دلیل بسیاری از تصادفات را عجله و شتاب عنوان کرد و بیان داشت: دستگاه‌های فرهنگی باید ورود پیدا کنند و آموزش‌ها از سنین پایه شروع شود.

کوثری خاطر نشان کرد: طرح همیاران پلیس یکی از کارهای خوبی است که انجام شده و تاثیرات خوبی داشته است.

16 دستگاه به‌صورت مستقیم با موضوع ترافیک در ارتباط هستند و برنامه‌ریزی برای انجام کارهای فرهنگی نقش زیادی در اصلاح نحوه رانندگی دارد.

-----------------------------------

گزارش از محسن فولادی

-----------------------------------

انتهای پیام/2700/ت40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول