اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

ناتوانی گروه‌های مسلح از فهم تاکتیک‌های ارتش سوریه

گزارش‌های به دست آمده نشان می‌دهد گروه‌های مسلح قادر به تشخیص تاکتیک‌های ارتش سوریه در مناطق مختلف درگیری نیستند.

ناتوانی گروه‌های مسلح از فهم تاکتیک‌های ارتش سوریه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از دمشق، براساس نتایج میدانی به دست آمده در روزهای اخیر از مناطق مختلف درگیری در سوریه و براساس پیش بینی‌های دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای توطئه کننده علیه سوریه و حامی گروه‌های مسلح در این کشور، این گروه‌ها در تشخیص برنامه‌ها و تاکتیک‌های ارتش سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی و عناصر مسلح بیش از پیش ناتوان شده‌اند.

به طوری‌که غافلگیری این گروه‌ها و عناصر در برابر نقشه‌های برنامه‌ریزی شده ارتش سوریه در طول دو هفته گذشته به صورت چشمگیری افزایش یافته و این موجب شده تا ارتش سوریه موفق شود، مناطقی مانند ریف دمشق، در جنوب و حمص در مرکز سوریه را به طور کامل از حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی و عناصر مسلح پاکسازی کند و مناطق مختلف این دو استان پس از پاکسازی کامل از وجود این عناصر به زودی مناطق امن اعلام خواهند شد.

هم اکنون گروه‌های مسلح از جمله گروه‌های سلفی جهادی که دارای شمار قابل توجهی عناصر خارجی نیز هستند، در چندین جبهه از جمله الرقة و حلب به در حالی بن بست خورده‌اند که پیشتر خود را برای نبرد در حلب آماده می‌کردند، با پیشروی ارتش در محورهای حمص و اطراف دمشق و وارد آمدن خسارت‌های متوالی بر گروه‌های تروریستی و عناصر مسلح مستقر در این مناطق، خود را در دام عملیات نظامی گسترده و سرنوشت ساز ارتش سوریه دیدند که فروپاشی روانی و امنیتی آنها را درپی داشت، چون آنها واقعا نمی‌دانستند که برنامه و تاکتیک ارتش سوریه برای آنها در روزهای آینده چه خواهد بود.

در این میان اگر مناطقی که گروه‌های مسلح در آنها مستقر بوده و فعالیت داشتند، به طور کامل به محاصره ارتش سوریه در می‌آمد، برای آنها هیچ راهی به منظور رویارویی با ارتش سوریه جز تونل‌های زیر زمینی باقی نمی‌ماند، اگرچه این گروه‌ها تلاش می‌کردند، این نگرانی‌ها را از دید رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی حامی خود مخفی نگه دارند، اما «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه با سخن گفتن از پیروزی‌های ارتش این کشور از نگرانی‌های این گروه‌ها نیز سخن گفت.

نکته اساسی در این رابطه، به دست گرفتن سر رشته تمام امور نبرد توسط ارتش سوریه است، این موضوع موجب شده تا گروه‌های تروریستی و عناصر مسلح قدرت پیش بینی این‌که در روزهای آینده و حتی چند ساعت آتی در چه وضعیتی قرار خواهند گرفت، را از دست بدهند.

براساس نظریه‌های نظامی، عدم توانایی در پیش بینی روزهای آینده، به معنای از دست دادن قطب نمای استراتژیک جنگ است که بی‌اعتمادی به تاکتیک‌های نظامی با توجه به شرایط را به دنبال خواهد داشت، اما اینکه گروه‌های مسلح قدرت برنامه ریزی حتی برای ساعات آتی خود را از دست داد‌ه‌اند، به این معنی است که تاکتیک‌های طراحی شده از سوی آنها به بن بست رسیده‌ و عدم کارایی خود را به اثبات رسانده‌اند.

در چنین وضعیتی، توان انجام حملات مانند گذشته از بین می‌رود، به همین ترتیب توان اجرای طرح‌های دفاعی - پوششی این گروه‌ها نیز از بین می‌رود.

از آنچه گذشت می‌توان نتیجه گرفت که ارتش سوریه در ماه‌ها و هفته‌های اخیر موفق شده است، یک نکته را آشکارا و عیان به گروه‌های تروریستی القا کند اینکه آنها دو راه پیش رو ندارند «یا تسلیم یا مرگ» و این چیزی بود که ارتش سوریه در آغاز عملیات‌های نظامی سرنوشت ساز خود در مناطق مختلف بارها آن را به گروه‌های تروریستی و عناصر مسلح یادآور شده بود، اما این گروه‌ها و عناصر آن را به درستی درک نکرده بودند، اما با پیش رفتن حوادث، نمایان شد که هیچ چیز جز این حقیقت پیش روی این گروه‌ها و عناصر مسلح نیست، این‌که اگر نمی‌خواهند تسلیم شوند و جان خود را از دست بدهند، هرچه سریع‌تر جان خود را بر دارند و فرار را بر قرار در این مناطق ترجیح دهند.

یک منبع نظامی در ارتش سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق تاکید کرد: موضوع مهمی که نباید در تاکتیک مدیریت نبردها از سوی دستگاه‌های نظامی مورد غفلت قرار گیرد، میزان جرات جهت اجرای این نوع از تاکتیک‌ها است. چون مردم سوریه اخبار تغییر و تحولات میدانی و امنیتی را بیش از هر خبر دیگری رصد می‌کنند و خبرگزاری‌ها تشنه این هستند که بفهمند چه اتفاقی درحال روی دادن در این عرصه‌ها و میدان‌هاست و چه اتفاق‌هایی ممکن است، در آینده روی دهد.   

این منبع نظامی ارتش سوریه در ادامه سخنان خود می‌افزاید، ساختار و ترکیب اجتماعی کشور سوریه و آنچه در جریان بیش از دو سال جنگ علیه سوریه با آن مواجه بوده‌اند، ارتش سوریه و به طور کلی دستگاه نظامی این کشور را واداشت تا هرچه سریع‌تر عملیات‌های قاطع و سرنوشت ساز نظامی خود علیه گروه‌ها و عناصر مسلح را آغاز کنند، از این رو این نوع تاکتیک‌‌ها از دید دیگر ارتش‌های جهان نوعی اقدام شجاعانه و شاید ریسک به حساب آید و به این ترتیب پیاده کردن این تاکتیک‌ها از سوی ارتش سوریه ویژگی مهم دیگری به ویژگی‌های دیگر این ارتش در جنگش علیه تروریسم اضافه می‌کند.

وی تاکید کرد که ارتش سوریه مردم و جامعه سوریه به ارتشی شجاع و دلیر شهرت یافته است و این شهرت خود را مدیون شجاعت‌های میدانی نیروهایش در مناطق پرتنش و بحرانی است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول