اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

قطع رابطه مصر با سوریه و تأثیر آن بر برکناری مرسی از قدرت

بنابر اظهار منابع آگاه، ارتش مصر از زمان قطع رابطه این کشور با سوریه از سوی محمد مرسی، تصمیم به برکناری وی از سمت ریاست جمهوری گرفت، چون به خوبی از منافع نهفته در رابطه مصر با سوریه و ایران مطلع است.

قطع رابطه مصر با سوریه و تأثیر آن بر برکناری مرسی از قدرت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از دمشق، براساس آنچه نیروهای مسلح مصر اظهار و بیشتر گروه‌ها و جریان‌های اجتماعی مصر آن را مورد تائید قرار داده‌اند، قطع روابط مصر با سوریه از آخرین تصمیمات اتخاذ شده از سوی «محمد مرسی»، رئیس جمهوری برکنار شده مصر بود.

شانزدهم ژوئن گذشته، محمد مرسی تصمیمی گرفت که کارشناسان سیاسی مصر آن را در دوران فعالیت اخوان المسلمین تصمیمی تعجب‌آور خواندند که همه را شگفت‌زده کرد. براساس تصمیم گرفته شده روابط مصر با سوریه دقیقا در زمانی‌ قطع شد که جنبش تمرد مصر درحال جمع آوری امضا در میان مردم این کشور برای اعتراض علیه رئیس جمهوری مصر بود که نماینده جماعت اخوان المسلمین به شمار می‌آمد.

افراد مطلع از سیاست‌ها و خط مشی محمد مرسی از زمان رسیدن به قدرت تا پیش از برکناری در 3 ژوئیه براین باورند که اتخاذ تصمیم قطع رابطه مصر با سوریه بیانگر نگرانی‌های اخوان المسلمین و بیم آنان از اقدام مخالفان مصری به انقلاب علیه حکومت مصر بعد از انقلاب 25 ژوئن بود که به سرنگونی رژیم سه دهه‌ای «حسنی مبارک» در این کشور انجامیده بود.  

منابع رسانه‌ای آگاه از پشت پرده تحولات مصر افشا می‌کنند، اعلام تصمیم اخوان المسلمین درباره قطع روابط مصر با سوریه؛ ارتش و نیروهای مسلح این کشور را واداشت تا یک روز پیش از اعلام برکناری محمد مرسی از قدرت به بررسی مجدد روابط دستگاه نظامی مصر با اخوان المسلمین بپردازند.

این منابع تاکید می‌کنند که ژنرال «عبد الفتاح السیسی»، فرماندهی کل نیروهای مسلح ارتش مصر این اقدام مرسی را به مثابه عبور از خط قرمز دانست، علاوه بر این براساس سیاست خارجی میانه‌رویی که دولت مصر از آن پیروی و درباره آن با فرماندهی ارتش و ریاست جمهوری این کشور به توافق رسیده بود، بیان می‌کند که رئیس جمهوری مصر نمی‌تواند هیچ تصمیمی در رابطه با سیاست خارجی مصر اتخاذ کند، مگر اینکه ارتش این کشور موافقت خود با آن را اعلام کرده باشد.

در حالی‌که مرسی تصمیم قطع روابط با سوریه را تنها با دریافت دستوری از سوی رهبر جماعت اخوان المسلمین که نسبت به احتمال شورش مردم مصر علیه اخوان المسلمین در 30 ژوئن احساس خطر کرده بود و به عنوان راه حلی برای نجات اخوان المسلمین از شرایطی که در کشور برای آنها پیش آمده بود، اتخاذ کرد.

بازتاب‌های تصمیم مرسی در قطع روابط با سوریه را می‌توان در چند نکته خلاصه کرد:

1. به جای اینکه این اقدام وسیله‌ای برای به کنترل در آوردن تظاهرات باشد، عامل نفرت بیشتر مردم مصر از اخوان المسلمین شد. چراکه مردم مصر هیچ‌گاه خاطره وحدت و برادری خود با مردم سوریه را فراموش نمی‌کنند و این خاطره را همواره در اذهان خود زنده نگه‌ داشته‌اند و با مردم سوریه در جنگی که نیروهای هم‌پیمان با اخوانی‌ها از امریکا و غرب گرفته تا برخی از رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس مانند قطر و عربستان سعودی و همچنین سازمان القاعده و گروه‌های سلفی جهادی که در زمان‌های نیاز به کمک اخوانی‌ها نیز می‌شتافتند، ابراز همدردی می‌کنند و دلیل این مدعا هم در دست داشتن پرچم سوریه در دست معترضین مصری و برافراشتن آن برای چندین بار در میدان تحریر همراه با سر دادن شعارهایی مبنی بر سرنگونی محمد مرسی از پست ریاست جمهوری بود. 

2. اتخاذ این تصمیم آخرین راه‌های ارتباطی میان ارتش مصر و اخوان المسلمین را قطع کرد که مرسی به عنوان ریاست جمهوری مصر نماینده آنها بود. این موضوع را صدور بیانیه ارتش در روز آغاز تظاهرات 30 ژوئن و اعطای فرصت 48 ساعته به مرسی برای اتخاذ تصمیمی به منظور پاسخگویی به مطالبات و خواسته‌های مردم مورد تاکید قرار می‌دهد.

3. این تصمیم مرسی علیه سوریه، ملت مصر را بیش از پیش مطمئن کرد که اخوان المسلمین، کشور را به یکی از محورهای تابع قطر تبدیل کرده‌اند. به اعتقاد برخی کارشناسان قطع روابط مصر با سوریه تنها چند روز قبل از کناره گیری «شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی»، امیر سابق قطر از قدرت به وقوع پیوست، تا از این طریق فعالیت‌های خصمانه قطر علیه سوریه از طریق مصر پیگیری و انجام شود که هنوز محمد مرسی و اخوان المسلمین را در قدرت داشتند و از سوی قطر حمایت مالی می‌شدند. 

این بازتاب‌ها و تحولات دیگر روی داده در رابطه با بحران داخلی مصر، مردم این کشور را به قیام علیه محمد مرسی در 30 ژوئن واداشت. محمد مرسی روز 30 ژوئن که بیشتر از چند ساعت نتوانست در برابر این اعتراض‌ها داوم بیاورد، تفاوت بسیاری با محمد مرسی روز 3 ژوئیه داشت که با حضور در میان هواداران خود در ورزشگاه قاهره قطع روابط مصر با سوریه را اعلام کرد.

«اکرم بن حسن العلی»، تحلیلگر سیاسی و متخصص در امور مصر، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره تاکید کرد که حاکمیت اخوان المسلمین در مصر به دست محمد مرسی که به مدت یک سال به طول انجامید، را باید یکی از بدترین دوره‌های تاریخ مصر به شمار آورد، چراکه اخوان المسلمین شکست و ناکامی خود در تمامی زمینه‌های حکومتی و اداره امور کشور را ثابت کردند. 

العلی در ادامه تاکید کرد: سیاست خارجی مصر که در ابتدای انقلاب شاهد تغییر و تحولات بسیار و قابل توجهی بود، اواخر دوره حاکمیت اخوان المسلمین چرخش بسیاری از خود نشان داد. این موضوع موجب شد تا ارتش وارد عمل شود، چون دستگاه نظامی مصر به خوبی از منافع نهفته برای مصر در رابطه این کشور با سوریه و ایران آگاه بود، به همین دلیل ضروری می‌دانست، این رابطه به شکل سابق خود بازگردد، در حالی‌که که اخوان المسلمین این معادله را نقض کرد تا با برکناری محمد مرسی از حکومت مجازات شود.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول