اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عبدالباری عطوان:

الازهر با حمایت از کودتا مرتکب اشتباهی بزرگ شد/ سناریوی عراق و سوریه در مصر

سردیبر مستعفی روزنامه القدس‌العربی نوشت که همان طرحی که در عراق و سوریه در جریان است و ویرانی و میلیون‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشته، در مصر در حال پیاده شدن است.

الازهر با حمایت از کودتا مرتکب اشتباهی بزرگ شد/ سناریوی عراق و سوریه در مصر

به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالباری عطوان سردبیر مستعفی روزنامه القدس العربی در مقاله‌ای که یک روز قبل از استعفای خود از این روزنامه نوشت، تاکید کرد مسئولیت کشتاری که دیروز در مقابل مقر گارد ریاست جمهوری در قاهره صورت گرفت و  در پی آن 50 نفر کشته و صدها تن زخمی شدند بر عهده ارتش مصر است. ارتش باید دارای انضباط بیشتری بوده و نسبت به حفظ جان مردم بسیار کوشا باشد. ارتش همچنین در حال حاضر بر کشور حاکم شده و حفظ جان مردم از مهمترین مسئولیت‌های آن است.

به نوشته القدس العربی، اینکه یک گروه تروریستی در بین تظاهرکنندگان وجود دارد، نمی‌تواند برای خیلی‌ها قابل قبول باشد. هر قدر این گروه خطرناک یا مسلح باشد قتل 50 نفر و زخمی شدن صدها تن که جراحت بیشتر آنها وخیم است حاکی از وجود اشتهای زیاد برای قتل و اعمال بیش از حد قدرت است.

در ادامه این مقاله آمده است : مصر خشونت و آشفتگی‌های خونین را تجربه می کند و اوضاع امنیتی غیر قابل کنترل شده است. کسی که فکر می کند ارتش به منظور صیانت از امنیت ملی، دست به کودتا زده است، نمی‌تواند درکی درست و عمیق از اوضاع مصر داشته باشد.

وی با اشاره به موضع گیری شیخ الازهر در قبال حوادث اخیر مصر نوشت: دکتر احمد الطیب حق دارد در اعتراض به آشفتگی اوضاع تحصن کند اما این تحصن اعتراض‌گونه هیچ فایده‌ای برای او ندارد و اگر هم داشته باشد نتیجه معکوس خواهد داشت. شیخ طیب با اینکه احترام زیادی برای جایگاه علمی وی قائل هستیم، اما باید بگوئیم در شرایطی که ما و همگان انتظار داشتیم موضعی بی‌طرفانه اتخاذ کند و با همه جناح‌ها به طور یکسان برخورد کند با ورود به سیاست و تأیید کودتا مرتکب اشتباهی بزرگ شد.

عبدالبار عطوان نوشت: تمامی گروه‌های مردمی مصر می‌توانند اعتراضات مسالمت‌آمیز داشته باشند. از طرفی اپوزیسیون هم این حق را داراست که به منظور براندازی حکومت مرسی میلیون‌ها نفر را به میدان‌های اصلی قاهره و دیگر شهرها بکشانند. در همین راستا هواداران رئیس جمهور برکنار شده می‌توانند برای بازگرداندن وی به کاخ ریاست جمهوری دست به تظاهرات بزنند چرا که این فرد در قالب انتخاباتی دموکراتیک و سالم رئیس جمهور شده است.

 

 

عبدالباری با انتقاد از عملکرد یکساله مرسی نوشت: ما محمد مرسی را به خاطر اشتباهات زیادی که در دوران کوتاه ریاست جمهوری‌اش که بیش از یکسال به طول نینجامید سرزنش می‌کنیم، ما با وجود اینکه در بسیاری از مواضع با حامیان اخوان المسلمین اختلاف نظر داریم، از آنها به علت اینکه وارد خیابانها شدند و به شکل مسالمت آمیز نسبت به دلایل و بهانه‌های سرنگونی رئیس جمهور منتخب اعتراض کردند، انتقاد نمی‌کنیم

 

وی درباره تداوم پیامدهای درگیری در مصر هشدار داد و نوشت: حوادث خشونت آمیز چند روز گذشته صدماتی را بر ما وارد ساخته است. ما در طی سالها زندگی در مصر هرگز باور نمی‌کردیم روزی جوانی کم سن و سال به طرزی وحشیانه و کینه توزانه از بالای منبع آب به پایین پرتاب شده و جان خود را از دست بدهد. آیا نه این است که این جوان دارای نگرشی سیاسی متفاوت از قاتلانش بوده است.

این نه آن مصری است که ما می‌شناسیم و کسانی که این جنایت را مرتکب شدند هیچ نسبتی با این کشور و مردم پاک طینت آن ندارند. مبالغه نیست اگر بگوئیم این افراد از اسلام که دین گذشت، مهربانی و حامی مظلوم و مخالف خونریزی است، بویی نبرده‌اند.

عبدالباری عطوان افزود: شکی نیست که طرف سومی وجود دارد که میراث‌دار دوران فساد و تباهی بوده و علاوه بر آنکه خیر و آرامش مصر را نمی‌خواهد در پی شعله‌ور ساختن آتش فتنه به منظور کشاندن کشور به جنگ داخلی طولانی مدت و ریختن خون هزاران نفر است. جای بسی تأسف است که ما می‌بینیم درباره عاملان این جنایت‌ها هیچ تحقیق واقعی صورت نمی گیرد.

سردبیر مستعفی القدس العربی تاکید کرد: برای هزارمین بار می گوئیم که ما می‌دانیم بعد از دروغی که در قالب وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق تبلور یافت، توطئه‌ای در حال شکل گیری است. امروز نیز مصر با همان طرحی روبروست که عراق با آن روبرو شد. آری عراق ویران شد، ارتش این کشور منحل شد؛ بهترین علمای آن کشته شدند؛ در باتلاق تجزیه و اختلافات طایفه‌ای غرق شد؛ ملیون‌ها زن بیوه و چهار ملیون کودک یتیم شدند. همان طرح امروز نیز در سوریه در حال جریان است.

وی از تحولات جاری و درگیری های اخیر در مصر ابراز تاسف کرد و نوشت: ما امروز شاهد وضعیتی بسیار تأسف بار و اسفناک در مصر هستیم. ما به منظور کاستن از حجم خسارت‌ها – هر چند امکان پایان بخشیدن به آن فراهم نباشد – از تمامی اطراف و جناح‌ها در خواست می‌کنیم از لجبازی خود دست برداشته و به منظور ایجاد اتحاد و از بین بردن آتش فتنه قبل از شکل‌گیری و گرفتار آمدن کشور و مردم در آن، سطح توقعات خود را پایین آورند.

در این مقاله از عقلا و بزرگان مصر خواسته شده است که به صحنه برگردند و نظر تمامی اطراف را جلب نمایند. به این معنا که باید اعتبار از دست رفته مرسی بازگردانده شود و حداکثر در طی دو ماه آینده انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان بر اساس برنامه‌ای که کمیته کارشناسان تهیه خواهد کرد، برگزار شود. این کمیته باید بندهای مورد توافق در نشست‌های کمیته مؤسسان قبل از خروج افراد مستقل و نمایندگان دیگر احزاب از آن را مد نظر قرار دهد. باید گفت موارد مورد اختلاف از 20 درصد تجاوز نخواهد کرد و این بدان معناست که مأموریت کمیته کارشناسان بسیار آسان و کوتاه مدت خواهد بود.

در پایان این مقاله آمده است: رها کردن کشور در آتش جنگ خونین داخلی و روی آوردن به سرزنش و متهم کردن یکدیگر نشانه اوج بی مسئولیتی است و لجاجت و کوتاه نیامدن از مواضع، تنها به پیچیده‌تر شدن اوضاع خواهد انجامید و قطعاً هیچ کس برنده نخواهد شد. در این میان این تنها ملت مصر است که بازنده خواهد شد و در این باره باید به سرنوشت مردم الجزایر، عراق و در نهایت سوریه نگاه کرد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول