اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

گزارش فارس از فعالیت جنبش‌ها و گروه‌های معارض تونسی

آیا نسیم «جنبش تمرد» مصر در تونس وزیدن خواهد گرفت

اگرچه معارضان تونسی به تبعیت از معارضان مصری جنبشی به نام «تمرد» تشکیل داده و خواهان انحلال مجلس ملی موسسان تونس هستند اما تاکید می‌کنند میان تونس و مصر تفاوت‌هایی وجود دارد که موجب می‌شود آنچه در مصر روی داده در تونس رخ ندهد.

آیا نسیم «جنبش تمرد» مصر در تونس وزیدن خواهد گرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از تونس، پس از این‌که «جنبش تمرد» تونس با توجه به تغییر و تحولات جاری در عرصه سیاسی مصر و بعد از برکناری «محمد مرسی» از سمت ریاست جمهوری و حکومت اخوان المسلمین از قدرت در این کشور، از آغاز فعالیت‌های مستقیم خود با هدف سرنگونی «مجلس ملی مؤسسان» تونس و سلب اعتماد خود از تمام مؤسسات و نهادهای مرتبط با این مجلس پرده برداشت، سخنان و مناقشه‌های بسیاری درباره این جنبش در کشور تونس به گوش می‌رسد که از سوی جوانان این کشور تشکیل و سازماندهی آن را اعضایی از احزاب معارض تونسی برعهده گرفته‌اند. 

بنابر گزارش‌های به دست آمده، این جنبش تاکنون بیش از 175 هزار امضا به منظور آماده سازی شرایط برای فعالیت‌های اعتراض آمیز خود با هدف سرنگونی مجلس ملی مؤسسان تونس جمع آوری کرده است. 

محمد بنور: احتمال تکرار تجریه مصر در تونس اندک است

«محمد بنور»، سخنگوی رسمی جنبش تمرد در گفت‌وگوی ویژه‌ای که با خبرنگار خبرگزاری فارس در تونس داشت، گفت که این جنبش، جنبشی خودجوش، مردمی و بدون هیچ‌گونه وابستگی به حزب سیاسی خاص است که در حال حاضر در حال جمع آوری امضا برای همراه سازی مردم با خویش است و در این مرحله دارای هیچ‌گونه فعالیت اعتراض آمیز میدانی نیست، بلکه تلاش می‌کند به فعالیت‌های خود مرحله به مرحله جامه عمل بپوشاند.

اما در خصوص اهداف این جنبش، بنور چنین گفت: اولین هدف این جنبش گرفتن اعتماد از مجلس ملی مؤسسان و قانون اساسی است که از سوی این مجلس تدوین و تصویب خواهد شد و این جنبش بر این باور است که رهاورد چنین قانون اساسی بدون تردید روی کار آمدن حکومتی دیکتاتوری در تونس خواهد بود که به دنبال تامین منافع اقلیت و نه اکثریت جامعه است. به همین منظور این جنبش اعلام کرده که تلاش می‌کند، با ایجاد کمیته‌ای از کارشناسان ضمن یافتن راه حل‌های اقتصادی و اجتماعی برای مشکلات حاکم بر عرصه اقتصادی و سیاسی و اجتماعی تونس، قانون اساسی برای مردم این کشور تدوین کند که همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و اجتماعی بر آن اتفاق نظر داشته باشند.  

سخنگوی رسمی جنبش تمرد در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار خبرگزاری فارس در پاسخ به سوالی که در رابطه با اتهامات وارده به جنبش تمرد مبنی براینکه این جنبش اساسا سیاسی است و به آن میزان که به دنبال تحقق اهداف سیاسی خود است به خواسته‌ها و مطالبات مردمی توجه ندارد، گفت: جنبش تمرد به طور کلی از حزب گرایی اجتناب و دوری می‌کند، اما در مقابل از ورود احزاب سیاسی به این جنبش نه تنها ممانعت نمی‌کند، بلکه استقبال هم می‌کند، البته به این شرط که این احزاب درصدد تحمیل سیاست‌ها و دستور کاری خود را بر جنبش نباشند، چراکه ما در این جنبش بر این باور هستیم که همه باید زیر پرچم کشور گرد هم جمع شوند.  

اما درباره احتمال تکرار شدن تجربه مصر در کشور تونس سخنگوی رسمی جنبش تمرد تاکید کرد که تفاوت‌هایی میان تجربه تونس و مصر وجود دارد که یکی از آنها این است که مصر بیش از تونس از دارای جنبش‌هایی افراطی و تندرو است و همین موجب می‌شود تا احتمال تکرار تجربه مصر در تونس دور از انتظار باشد.

بنور افزود: جنبش تمرد تنها جنبشی نیست که خواهان انحلال مجلس ملی مؤسسان تونس است و تصویب پیش نویس قانون اساسی جدید این کشور را رد کرد و خواهان تغییرات در پیش نویس و نگهداشته شدن آن براساس نظراتی دیگر شد.

هیفا منصور: درصدد ارائه تعریفی دیگر از تحرکات و جنبش‌های سیاسی در تونس هستیم

صرف نظر از جنبش تمرد، جنبش‌های معترض دیگری نیز در این زمینه فعال هستند که می‌توان به «جنبش نسل جدید» تونس اشاره کرد که پیشتر و از سال 2009 میلادی فعالیت خود را به صورت مخفیانه آغاز کرده بود، «هیفا منصور»، رهبر این جنبش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در تونس درباره تفاوت‌های این جنبش با جنبش تمرد این‌گونه سخن می‌گوید: پس از حوادثی که مصر با آن مواجه شد و پس از تحولات سریعی که صحنه سیاسی این کشور را متحول کرد، مشاهده کردیم که در موضع گیری‌های تونس که این وقایع را دنبال می‌کرد، تزلزلی به وجود آمد، گروهی در این میان از این تحولات حمایت کردند و گروهی دیگر مخالف دخالت نظامیان بودند.

اما در رابطه با جنبش تمرد که در این برهه از زمان در تونس شکل گرفت و پای به عرصه سیاسی گذاشت، هیفا منصور معتقد است که این جنبش اگرچه با پشتوانه‌های سیاسی خوبی فعالیت خود را آغاز کرده، بر این باوریم که نمی‌تواند به اهدافی که برای خود ترسیم کرده دست یابد، دلیل این امر هم آن است که این جنبش درد و رنج مردم تونس را از نزدیک لمس و درک نکرده و تنها به انجام برخی گفت‌وگوهای خبری در داخل پانسیون‌ها و بیان اهداف سیاسی خود اکتفا کرده است.

وی افزود: هدف «سازمان نسل جدید» در هم شکستن حاکمیت آنچه نخبه یا نخبگان خوانده می‌شود، بر عرصه سیاسی تونس و ارائه تعریفی دیگر از تحرکات سیاسی و فعالیت و حرکت در راستای جنبش‌های ملی، مردمی و حضور در اماکن عمومی و به عینیت در آوردن شعارهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.

عطیه الرحمونی: مردم تونس تحت تاثیر مردم مصر و نه جنبش تمرد آن هستند

در این خصوص «عطیه الرحمونی»، از فعالان سیاسی تونس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در تونس تاکید کرد که مردم تونس، تحت تاثیر جنبش تمرد مصر نیستند، بلکه آنان تحت تاثیر مردم مصر و حوادث جاری در این کشور طی دو سال بعد از انقلاب این کشور هستند که مانند آن در مناطق سلیانه، قفصه، الکاف، قابس و سیدی بوزید تونس روی داد.

الرحمونی در ادامه افزود: هنگامی‌که «منصف المرزوقی»، رئیس جمهوری موقت تونس و هئیت همراهش از سوی مردم با سنگ مورد حمله قرار گرفتند، این بدین معنا بود که مردم با ائتلاف‌ سه گانه حاکم بر تونس مخالف هستند و نظام سیاسی جدیدی که در کشور شکل گرفته نتوانسته آنگونه که باید رابطه خود با رژیم گذشته را قطع کند، در نتیجه مردم تونس روحیه انقلابی خود را همچنان حفظ کرده و این روحیه همچنان در وجود آنان پا برجاست.

وی همچنین افزود انقلاب در تونس همچنان ادامه دارد و با وجود تشکیل حکومت‌های جدید، جنبش‌های انقلابی به فعالیت‌های خود در کشور ادامه می‌دهند و در این میان اگر خواسته‌های مردم تحقق پیدا نکند، مردم آماده هستند، بار دیگر به خیابان‌ها و میدان‌ها بیایند و اهداف و خواسته‌های انقلابی خود را محقق کنند تا ثابت کنند، این مطالبات و خواسته‌ها تنها یک شعار نیستند، بلکه در ذهن و جان جوانان و آرمان‌های بلند ملت تونس نقش بسته است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول