اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

واشنگتن‌پست: رفتار آمریکا فرماندهان ارتش مصر را به استبداد تشویق می‌کند

روزنامه واشنگتن‌پست با انتقاد از ادامه بازداشت رهبران گروه اخوان‌المسلمین مصر نوشت: نوع رفتار آمریکا فرماندهان ارتش مصر را به استبداد تشویق می‌کند.

واشنگتن‌پست: رفتار آمریکا فرماندهان ارتش مصر را به استبداد تشویق می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در سرمقاله خود به بررسی اوضاع مصر و واکنش آمریکا به تحولات این کشور پرداخت و از ادامه بازداشت محمد مرسی رئیس جمهوری مخلوع و رهبران گروه اخوان المسلمین این کشور در سایه دعوتهای مکرر برای برقراری آشتی و بستن به اصطلاح این روزنامه "قرارداد با جریان های اسلامی تندرو" انتقاد کرد.

این روزنامه نوشت: درحالی که بسیاری از مصری ها امیدهای فراوانی دارند که "کودتای نظامی" بسیاری از مشکلات آنها از سال 2011 میلادی را درست خواهد کرد؛ فرماندهان نیروهای مسلح اکنون همان نقض قوانین و اقدامات سرکوبگرانه را مرتکب می شوند که پیش از روی کار آمدن دولت اسلامگرا (دولت محمد مرسی) در مصر وجود داشت.

این روزنامه به تکیه نظام جدید مصر به قدرت بی رحمانه در روز دوشنبه گذشته یعنی تیراندازی سربازان به گروه کثیری از افراد که علیه برکناری محمد مرسی شعار می دادند؛ اشاره کرد و نوشت که این امر 51 کشته برجای گذاشت.

واشنگتن پست همچنین به اعلامیه قانون اساسی عدلی محمود منصور رئیس جمهور موقت مصر که از سوی نیروهای مسلح به این سمت تعیین شد، اشاره کرد و افزود: "این اعلامیه محرمانه و بدون موافقت نیروهای سیاسی" تهیه شد.

به نوشته این روزنامه، فرماندهان ارتش مصر ادعا می کنند که زمان اجرای کودتای خود خواسته های آنها (نیروهای سیاسی) را برآورده می کنند.

واشنگتن پست نوشت: این اعلامیه نه تنها مشتمل بر بدترین فاکتورهای قانون اساسی است که ارتش مصر آن را تعلیق کرد بلکه فاکتورهای بد دیگری را نیز به آن می افزاید به گونه ای که به رئیس جمهور موقت قدرت مطلق می دهد و نیروهای مسلح را از نظارت مدنی معاف می کند. این اعلامیه حاوی احکامی براساس شریعت است که نیروهای لائیک و لیبرال یکسال پیش با این احکام وقتی آنها را (به گفته این روزنامه) اسلامگرایان تندرو پیشنهاد کردند، مخالفت نمودند.

این روزنامه افزود: مصر نیاز به توافقی سیاسی برای جلوگیری از خشونت بیشتر دارد اما درحالی که سخنگوی رسمی نظام جدید مصر امید به دراز کردن دست همکاری به سمت گروه اخوان المسلمین دارد؛ مرسی و رهبران این گروه بازداشت می شوند و در جریان آن، فرماندهان ارتش قراردادهایی با جنبش های اسلامی تندروتر می بندد و به آنها اجازه می دهد که در جستجوی نامزدها برای پست نخست وزیری باشند.

واشنگتن پست نوشت: این رفتار خشک و بی ثمر نباید برای مصری ها که پیش از این در سال 2011 تا 2012 میلادی حکومت نظامی را آزمودند، غیرمنتظره باشد و همچنین به نظر می رسد که گروه اخوان المسلمین قصد ندارد که از اشتباهات خود از جمله برنامه خود برای تجمع و متمرکز کردن قدرت در سال گذشته درسی بیاموزد.

این روزنامه درخصوص آمریکا نیز نوشت: دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا تاکید می کند که قطع کمک ها به مصر به نفع واشنگتن – حتی بعد از اقدامات استبدادی و وحشی نیروهای مسلح مصر- نخواهد بود و دولت آمریکا این پیام را می فرستد که هیچ مسئله ای باعث قطع روابط با ارتش نخواهد شد.

واشنگتن پست درپایان نوشت: این وضعیت باعث تشویق فرماندهان ارتش مصر برای تکمیل رفتار متهورانه و ویرانگر خود خواهد شد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول