اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم شیرازی:

درگیری‌ها در جهان اسلام با وسوسه اجانب صورت می‌گیرد/ مذاکره جای نبرد را بگیرد

یکی از مراجع تقلید قم گفت: بر اثر وسوسه‌های اجانب کشورهای اسلامی میدان جنگ برادران با هم شده است و در سوی دیگر اسرائیل، آمریکا و اروپا امن و امان است و در سوریه، مصر، عراق، بحرین، پاکستان و... آتش به پا شده است.

درگیری‌ها در جهان اسلام با وسوسه اجانب صورت می‌گیرد/ مذاکره جای نبرد را بگیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد تصریح کرد:‌ 25 آیه از سوره احزاب را در ماه رمضان سال گذشته تفسیر کردیم و امسال تفسیر این سوره را از آیه 26 ادامه خواهیم داد.

وی معاملات، عبادات و سیاست را سه بخش از احکام اسلامی دانست و بیان کرد: بخش سوم سیاست اسلامی است و قضاوت، حدود، تعزیرات و... در این بخش قرار می‌گیرد و تمام این مسائل در فقه ما آمده و کم و کاستی در هیچ کدام از بخش‌ها در اسلام وجود ندارد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه باید بدانیم که تمام این احکام و مقررات فلسفه خود را دارد افزود: بخشی از فلسفه احکام عقلی بوده و عقل آنها را درک می‌کند، بخشی از فلسفه احکام در قرآن مجید و کلام ائمه معصومین آمده است و البته ممکن است بخشی از فلسفه احکام را درک نکنیم و این به دلیل محدود بودن علم ما است. هرچه که بتوانیم فلسفه احکام را بفهمیم نشاط و انگیزه ما در انجام اعمال دینی بهتر خواهد شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی یکی از مهم‌ترین فلسفه‌های روزه را تقوا دانست و تاکید کرد:‌ تقوا مقابله با هوای نفس و وسوسه‌های شیطان است و کسی که تقوا پیشه کند تسلیم خواسته‌های نفس خود نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه معصومین تقوا را در حد و درجه بسیار بالا داشتند بیان کرد: هرگز وسوسه‌های شیطان و هوای نفس در معصومین(ع) اثر نمی‌کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مقاومت انسان در برابر گرسنگی و تشنگی موجب تقویت تقوا می‌شود اضافه کرد: گرامی‌ترین و مقرب‌ترین افراد نزد خداوند باتقواترین افراد است و تقوا گذرنامه ورود به بهشت است.

وی با بیان اینکه روزه همانند بسیاری از احکام اسلام فایده مادی و معنوی دارد بیان کرد: روزه ماه مبارک رمضان زکات بدن است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان حدیثی از امام صادق(ع) بیان کرد: خداوند روزه را واجب کرده است که اغنیا درد گرسنگی را احساس کنند تا انگیزه کمک به نیازمندان در ایشان پیدا شود. در ماه رمضان سعی کنید به محرومان کمک‌های بیشتری داشته باشید و هرکس به اندازه توانایی خود به محرومان کمک کند.

وی با اشاره به اینکه باید در ماه مبارک رمضان به فکر یتیمان، دردمندان، بیماران و زندانیان بی‌گناه بود بیان کرد: باید در این ماه همه اعضا و جوارح انسان روزه باشد و زبان از دروغ و غیبت و چشم از نگاه‌های هوس آلود باز نگه داشته شود.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه تاکید کرد: ای کاش در ماه رمضان در کشورهای اسلامی اسلحه‌ها را زمین گذاشته و با مذاکره مشکلات را حل می‌کردند.

وی گفت: بر اثر وسوسه‌های اجانب کشورهای اسلامی میدان جنگ برادران با هم شده است و در سوی دیگر اسرائیل، آمریکا و اروپا امن و امان است و در سوریه، مصر، عراق، بحرین، پاکستان و... آتش به پا شده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت:‌ آیا نباید ما بیدار شویم، در ماه رمضان قرآن زیاد خوانده می‌شود و قرآن می‌گوید اگر دو برادر با یکدیگر دچار اختلاف شدند دیگران بین اینها را اصلاح کنند.

وی تصریح کرد: ای کاش در ماه رمضان همه به خود بیایند و مذاکرات جای جنگ و نبرد را گرفته و سبب شود بر خلاف نیت دشمنانِ اسلام صلح و صفا در کشورهای اسلامی ایجاد شود.

انتهای پیام/2258/خ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول