اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

در اولین مصاحبه بعد از عزل مرسی

وزیر خارجه مصر اقدام ارتش در کشتن طرفداران مرسی را توجیه کرد

وزیر امور خارجه مصر هرگونه خشونت در کشورش را غیرقابل قبول دانست و گفت: گروه اخوان‌المسلمین بهتر است به خواست مردم گوش فرادهد و به جریان جامعه بپیوندد.

وزیر خارجه مصر اقدام ارتش در کشتن طرفداران مرسی را توجیه کرد

به گزارش خبرگزاری فارس، کامل عمرو وزیر خارجه مصر در اولین مصاحبه خود از زمان اقدام ارتش در خلع محمد مرسی رئیس جمهوری این کشور از قدرت در گفت وگو با شبکه تلویزیونی "سی ان ان" گفت: خشونت در مصر از سوی هر طرفی که باشد، قابل قبول نیست و ارتش به سمت تظاهرکنندگان مسالمت جو تیراندازی نکرده است.

وی این برداشت را که تحولات 24 ساعت گذشته در نزدیک مقر گارد ریاست جمهوری، بکار گیری خشونت علیه تظاهرکنندگان مسالمت جو بود، رد کرد.

عمرو در این مصاحبه درگیری ها بین تظاهرکنندگان و نیروهای گارد ریاست جمهوری را که به کشته شدن دهها نفر و زخمی شدن صدها نفر دیگر منجر شد، تشریح کرد.

وی گفت: سربازان مامور محافظت از نهادهای حساس بوده و نیروهای ضد شورش نیستند بلکه وظیفه نظامی خود را انجام می دهد و در طول 24 ساعت گذشته تلاش هایی برای تعرض به آنها صورت گرفت. دستورات بر این تاکید داشت که لوله تفنگ ها به سمت آسمان و نه تظاهرکنندگان نشانه رفته باشد.

عمرو افزود: اما اگر با گروهی از افراد مواجه شوید که می خواهند به یک ساختمان یورش ببرند و شما افرادی را برای محافظت از این ساختمان گماشته باشید، در این صورت برخی امور تاسف بار ممکن است روی دهد.

وی تصریح کرد: خشونت در هر شرایطی قابل قبول نیست. معتقدم ما این امر را توضیح دادیم. خواهان تظاهرات مسالمت آمیز هستیم و از این تظاهرات استقبال بلکه از آن محافظت می کنیم اما تحولات 24 ساعت گذشته به گونه ای به تصویر کشیده شد که گویی خشونت علیه تظاهرکنندگان مسالمت جو صورت گرفته است. معتقد نیستم که نیروهای ارتش به سمت این تظاهرکنندگان مسالمت جو تیراندازی کرده اند. شایعات بسیاری در مصر وجود دارد و بسیاری از حقایق دستکاری شده است.

وزیر خارجه مصر گفت: محمد مرسی رئیس جمهور عزل شده "در تردد و حرکت آزاد نیست اما به شیوه خوبی برخورد می شود که این امر در راستای تمایل فراوان برای حفاظت از وی می باشد".

وی در پاسخ به وضعیت حزب عدالت و آزادی شاخه سیاسی گروه اخوان المسلمین مصر در دوره انتقالی گفت: معتقدم که حزب مرسی باید به دهها میلیون نفری که به خیابانها آمدند، گوش دهد، درست این ست که به آنها گوش فرا داد و به آنها محلق شد.

عمرو گفت: از نظر من، می خواهم دولتی را ببینم که نماینده همه اقشار جامعه باشد. این مشکلی بود که با آن روبرو شدیم زیرا بسیاری از اقشار مصر احساس کردند که از حیات سیاسی و تصمیم گیری کنار زده شده اند. ما نمی خواهیم این امر تکرار شود.

وی درباره گفتگوهایش با جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت: چیزی که آمریکا به ما می گوید همان چیزی است که همگان می گویند و این امری است که همه ما می خواهیم انجام دهیم. می خواهیم در یک روند سیاسی به سرعت براساس یک جدول زمانی محدود گام برداریم که کسی در آن کنار زده نشود. این امر در اعلامیه قانون اساسی آمد که پایه های گام برداشتن سریع را بنا نهاد. از الان تا اتحابات ریاست جمهوری شش تا هفت ماه زمان داریم.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول