اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

پایگاه صهیونیستی دبکا فاش کرد

جزئیات هدایای ۱۳ میلیارد دلاری شیوخ عرب به مصر پس از برکناری مرسی

شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس تاکنون ۱۳ میلیارد دلار کمک به حکام جدید قاهره ارائه کرده‌اند که به طرق مختلف در اختیار آنها قرار گرفته و یا تعهد شده است.

جزئیات هدایای ۱۳ میلیارد دلاری شیوخ عرب به مصر پس از برکناری مرسی

به گزارش خبرگزاری فارس، دبکا، پایگاه نزدیک به منابع نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در گزارشی به نقل از منابع اطلاعاتی خود، تصریح کرد که تنها ظرف یک روز، عربستان سعودی و امارات عربی متحده 8 میلیارد دلار به‌صورت پول نقد، وام بدون بهره و مواد سوختی به حاکمان جدید مصر هدیه داده‌اند. این هدایا پس از آن در اختیار مصر قرار گرفت که محمد مرسی، رئیس‌جمهور این کشور با کودتای نرم ارتش، از کار برکنار شد.

به نوشته دبکا، اعطای چنین کمکی در زمان کوتاه، حتی از سوی قدرت‌های بزرگ نظیر روسیه و ایالات متحده نیز در این شرایط بحران اقتصادی کار سختی است.

بر اساس این گزارش، روز سه‌شنبه، 9 جولای، 6 روز پس از کودتای ارتش مصر علیه محمد مرسی، یک هواپیمای حامل وزاری خارجه و انرژی امارات و مشاوران امنیت ملی این کشور در قاهره فرود آمد. این هواپیما حامل 1 میلیارد دلار هدیه نقدی و 2 میلیارد دلارهدیه به صورت اعتبار بلندمدت بود.

در همین راستا و با هماهنگی کامل، عربستان سعودی نیز با 5 میلیارد دلار هدیه پا پیش گذاشت که دو میلیارد دلار آن به بانک دولتی مصر منتقل شد. 2 میلیارد دلار از این هدیه به‌صورت سوخت ارائه شده و 1 میلیارد دیگر صرف بهبود اعتبار واحد پول مصر شد.

بر اساس بخش دیگری از این گزارش، کویت نیز در یک معامله پشت پرده با ریاض، 5 میلیارد دلار برای کمک به مصر تعهد کرده است. این مبلغ قرار است پس از انتخابات پارلمانی 27 جولای کویت پرداخت شود.

به این ترتیب، میزان هدایای شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس به حکومت نظامیان در مصر به 13 میلیارد دلار می‌رسد.

دبکا در پایان گزارش خود تصریح کرده است که این‌گونه کمک‌های ریاض و سایر شیوخ عرب به مصری‌ها، عملا از قدرت چانه‌زنی کمک 1.3 میلیارد دلاری ایالات متحده می‌کاهد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول