اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جوانی در گفت‌وگو با فارس بررسی کرد

اشتباهات مرسی در حوزه داخلی و خارجی/ جنگ داخلی، مصر را تهدید می کند

دکتر یدالله جوانی با بیان اینکه مرسی در دو حوزه سیاست داخلی و خارجی دچار اشتباهاتی شد، گفت: او در بعضی از سخنرانی‌ها خود آمریکایی‌ها را دوست خطاب و برای پیشبرد اهداف قدرت‌طلبانه به رژیم جعلی صهیونیستی تکیه کرد.

اشتباهات مرسی در حوزه داخلی و خارجی/ جنگ داخلی، مصر را تهدید می کند

یدالله جوانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به تحولات اخیر مصر و تاثیرات آن در منطقه اظهار کرد: مصر یکی از کشورهای بزرگ عربی اسلامی در منطقه است که در ماه‌های اخیر دست‌خوش تغییر و تحولاتی شده است.

این کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه تغییر و تحولات مصر نظر کارشناسان و صاحب نظران مسائل سیاسی را به خود جلب کرده است، افزود: این وقایع موجب شده هر کس به گونه‌ای این تحولات را تحلیل کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به قدمت تاریخی 80 ساله اخوان المسلمین و به دست آوردن یک پیروزی ناقص در صحنه سیاسی کشورشان ادامه داد: رقابت تنگاتنگ این جریان سیاسی در انتخابات گذشته مصر و پیروز شدن این جریان سیاسی در آن انتخابات و معرفی محمد مرسی از سوی این جریان به عنوان رئیس جمهور مصر و به وجود آمدن تغییر و تحولات اخیر در کشور مصر به شکل عجیبی این مطلب را می‌رساند که بحران مصر روز به روز به سمت و سوی جنگ داخلی نزدیک‌تر می‌شود.

وی با بیان ماهیت وقایع اتفاق افتاده اخیر در مصر گفت: دو دسته عامل مهم و خاص در این واقع شریک‌اند که ابتدا عبارتند از رویکرد جریان سیاسی اخوان المسلمین در مصر و سناریوی تنظیم شده توطئه علیه این جریان سیاسی.

جوانی تاکید کرد: ملت مصر که آرمان آنها مبارزه با صهیونیست بود، انتظار داشتند قدرتی که بعد از حسنی مبارک تحویل محمد مرسی داده شده آرمان‌های آنها را به تحقق رسانده و دولتی راهبردی تشکیل دهد.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور مخلوع مصر در دو حوزه سیاست داخلی و خارجی دچار اشتباهاتی شد، تصریح کرد: به عنوان مثال او در بعضی از سخنرانی‌ها خود آمریکایی‌ها را دوست خطاب و برای پیش برد اهداف قدرت‌طلبانه خود تکیه به رژیم جعلی صهیونیستی کرد.

این کارشناس با اشاره به اینکه اخوانی‌ها قبل از سرکار آمدن در صحنه سیاسی کشور مصر شعارها و برنامه‌های مشخصی داشتند، اضافه کرد: بعد از به روی کار آمدن در صحنه سیاسی کشور مصر فعالیت‌هایی که انجام دادند مغایر با شعارها و برنامه‌های گذشته آنها بود.

وی با بیان اینکه این جریان سیاسی به جای تقویت مقاومت در منطقه خواهان تضعیف و از کار انداختن مقاومت شد، ادامه داد: در خلاف مسیر بحران در سوریه شنا کرد و با آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها برای از بین بردن خط مقاومت تلاش‌های فراوانی نمود.

جوانی با اشاره به اینکه محمد مرسی از افراطی گری‌ها و تروریست‌ها حمایت کرد، گفت: شهادت دکتر حسن شحاته از جمله اشتباهات دیگر این جریان سیاسی در مصر بود که با همراهی سلفی‌ها صورت گرفت.

وی با اشاره به دیگر اشتباهات اخوانی‌ها تاکید کرد: بی توجهی به حقوق شهروندان، اقوام و ملت مصر و داشتن نگاه‌های بسته موجب شد تا حتی آنهایی که به این جریان سیاسی در مصر رای داده بودند به سمت و سوی مخالفان محمد مرسی حرکت کنند.

این کارشناس با اشاره به دومین عامل در وقایع اخیر مصر تصریح کرد: دومین عامل را می‌توان سناریوی تنظیم شده توطئه علیه این جریان سیاسی دانست.

وی با بیان اینکه در واقع اخیر در مصر یک نوع کودتای نرم رخ داد، افزود: نمی‌توان از حرکت‌های مردمی در مصر به عنوان عامل خلع مرسی یاد کرد بلکه آنچه از این کودتای نرم پیداست این است که عوامل خارجی در آن به نوعی دست داشته‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ارتش مصر به نفع مخالفان بیانیه صادر کرد در حالی ‌که باید بی‌طرفانه عمل می‌کرد، گفت: کنار گذاشتن محمد مرسی توسط ارتش تبریک‌های کشورهای عربستان و سایران را بلافاصله به همراه خود داشت.

وی اضافه کرد: ارتش مصر از حاکمیت مخالفان سوء‌استفاده کرد و اقدام به بازداشت محمد مرسی و سایر سران و رهبران اخوان المسلمین کرد. 

انتهای پیام/63023/ج40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول