اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

در دیدار با رئیس‌جمهور ترکمنستان

تأکید وزرای نفت هند و پاکستان بر اجرای طرح خط لوله «تاپی»

وزرای نفت هند و پاکستان که به منظور حضور در اجلاس طرح خط لوله گاز «تاپی» به «عشق‌‏آباد» سفر کرده‌اند، به صورت جداگانه با رئیس‌جمهور ترکمنستان ملاقات و بر توسعه و گسترش هر چه بیشتر تعاملات در بخش انرژی تأکید کردند.

تأکید وزرای نفت هند و پاکستان بر اجرای طرح خط لوله «تاپی»

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌‏آباد، «مارپادی ویراپان مویلی» وزیر نفت هند در دیدار با «بردی محمداف» تأکید کرد که هند ترکمنستان را به عنوان دوست و شریکی مطمئن تلقی می‏‌کند و قصد دارد سطح تعاملات همه‌جانبه بویژه در بخش اقتصادی و حوزه انرژی را با عشق‌آباد توسعه دهد.

تلویزیون ملی ترکمنستان در گزارشی در این رابطه تصریح کرد: وزیر نفت هند ضمن بررسی مسائل طرح خط لوله گاز تاپی اعلام کرد که «دهلی‏‌نو» با توجه به افزایش نیاز اقتصاد هند به واردات حامل‌های انرژی، علاقمند به واردات گاز ترکمنستان است و مصمم به تحقق هر چه سریعتر خط لوله گاز تاپی است.

این مقام عالی‌رتبه دولت هند تصریح کرد که تحقق خط لوله گاز تاپی موجب تحکیم و گسترش هر چه بیشتر مناسبت دوجانبه میان دهلی‌نو و عشق‏‌آباد شده و تأثیری مثبتی بر برقراری صلح و ثبات در منطقه و گسترش تعاملات منطقه‏‌ای خواهد گذاشت.

از سوی دیگر، «جام کمال خان» وزیر مشاور نفت و منابع طبیعی پاکستان نیز شب گذشته با «قربانقلی بردی‏‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان ملاقات و تأکید کرد که دولت و ملت پاکستان از طرح خط لوله گاز تاپی استقبال می‏‌کنند.

وی افزود: عزم جدی چهار کشور ذینفع در طرح خط لوله گاز تاپی موجب می‏‌شود که این طرح سریع‌تر احداث شود که باعث توسعه و گسترش تعاملات اقتصادی و انرژی بین کشورهای منطقه خواهد شد.

رئیس جمهور ترکمنستان نیز تأکید کرد که خط لوله گاز تاپی یکی از طرح‌های راه‏بردی در زمینه تنوع‌بخشی به صدور حامل‏‌های انرژی به بازارهای بین‏‌المللی و منطقه‌ای می‏‌باشد.     

این گزارش حاکیست که این مقام عالی‌رتبه دولت پاکستان و رئیس جمهور ترکمنستان برخی مسائل مربوط به همکاری‌های دوجانبه میان «اسلام‏‌آباد» و عشق‏‌آباد را نیز مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند.

اجلاس نوبتی کمیته خط‌مشی خط لوله گاز ترکمنستان–افغانستان-پاکستان–هند موسوم به طرح تاپی شب گذشته با امضا موافقت‌نامه خرید و فروش گاز میان ترکمنستان و افغانستان و نیز توافق برای ایجاد یک شرکت بین‏‌المللی مجری این طرح از سوی وزرای نفت چهار کشور ذینفع در آن در عشق‏‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان برگزار شد.

در این اجلاس وزرای نفت ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند و همچنین نمایندگان بانک توسعه آسیا حضور داشتند و طرف‏‌ها ابعاد مختلف و چگونگی تحقق این طرح را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار داده و پروتکل نهایی این اجلاس را امضا و بر تسریع عملی‌سازی آن تأکید کردند.

توافق‌نامه انتقال خط لوله گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و سپس به هند اواخر سال 2010 میان«حامد کرزی»، «آصف علی زرداری» و قربان‌قلی بردی‌محمداف به امضا رسید. طول این خط لوله 1700 کیلومتر خواهد بود که 735 کیلومتر آن از افغانستان و 800 کیلومتر نیز از خاک پاکستان عبور خواهد کرد و وارد هند می‌شود.

چهار کشور افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هند در تلاش برای یافتن اجرا کننده‌ای که بتواند پروژه خط لوله گاز 9 میلیارد دلاری تاپی را بسازد، تصمیم گرفتند که نهادی را در این زمینه تأسیس کنند. 

این در حالی است که شرکت‏‌های روسی و چینی نیز علاقمند به مشارکت در ساخت خط لوله تاپی می‌باشند.

ترکمنستان به منظور دعوت از سرمایه‏‌گذاران برای مشارکت در این پروژه، تورهای تجاری-اقتصادی را در مراکز مالی و بانکی از جمله: اروپا، دوبی، آمریکا و غیره برگزار می‌کند.

به نظر کارشناسان منطقه، یکی از چالش‏‌های بزرگ این پروژه تداوم ناامنی و عبور این خط لوله از مناطقی است که امنیت چندانی در افغانستان ندارند.

همچنین حمایت‌های آمریکا و برخی متحدین این کشور در منطقه از این طرح، خود گواهی است که بیش از اینکه طرح خط لوله گاز تاپی با ضرورتی اقتصادی تدوین شده باشد، پروژه‌ای در برابر خط لوله صلح ایران و با اهدافی سیاسی است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول