اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

مدیر خانه فرهنگی ربزه ترکیه در گفتگو با فارس:

غرب بدنبال رهبران میانه‌رو در منطقه/اردوغان رفتنی است

مدیر خانه فرهنگی ربزه ترکیه تأکید کرد تسویه مُرسی نشانگر آغاز یک بازی جدید از سوی غرب است و به نظر می‌رسد آنها خواهان رهبرانی میانه‌رو تر در منطقه هستند، اولین کلید این بازی جدید مُرسی بود و به احتمال زیاد نفر بعدی اردوغان است.

غرب بدنبال رهبران میانه‌رو در منطقه/اردوغان رفتنی است

«ارن اردم» مدیر و سخنگوی «خانه فرهنگی ربزه» ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در استانبول، به تشریح کودتای نظامی در مصر و تاثیر آن بر منطقه خاورمیانه، بحران سوریه و مقاومت بشار اسد در مقابل توطئه اتحاد غربی عربی در منطقه، وقایع پارک گزی میدان تقسیم استانبول و روند صلح دولت آنکارا با رهبر زندانی پ.ک.ک پرداخت.

کودتای نظامی در مصر خواسته میدان تحریر نبود

ارن اردم با اشاره به وقایع اخیر در مصر اظهارداشت: در مصر اخوانی‌ها و جنبش سلفی با نادیده گرفتن هویت تاریخی و فرهنگی مصر نوعی حکومت دیکتاتوری بپا کردند، اجرای کودتای نظامی در مصر خواسته میدان تحریر نبود.

وی افزود: در مصر کودتای نمی‌تواند جایگزینی برای دولت مرسی باشد، اما در نهایت یک کودتا صورت گرفت. اما باید گفت که هر ورود ارتش به خیابان‌ها را نمی‌توان کودتا نامید، کما اینکه در ترکیه نیز وقتی وقایع پارک گزی میدان تقسیم استانبول رخ داد، نظامیان به خیابان‌ها آمدند و با ماشین‌های آب‌پاش و سربازها مردم سرکوب شدند.

مدیر خانه فرهنگی ربزه ترکیه گفت: این یک کودتا نبود. در مصر هم وقتی به دلایل مطرح شده از سوی ارتش و نقشه راه نظامیان مصری نگاه می‌کنیم به راحتی مشخص می شود که حرکت اخیر یک کودتا نبوده و یا اینکه نمی توان گفت اینک دیکتاتوری نظامیان آغاز شده است.

کودتای مصر نشانگر ورشکستگی پروژه خاورمیانه بزرگ

اردم در ادامه خاطرنشان کرد: تا آنجایی که من می‌بینم، این کودتا تصویری از ورشکستگی پروژه خاورمیانه بزرگ آمریکا است. مرسی در چارچوب این پروژه غربی ها تولید شد و تحت لوای آنچه که بهار عربی نامیده شد تبدیل به یک نماد گردید، ولی به یکباره تسویه شد. حالا حزب عدالت و توسعه ترکیه تلاش می کند تا معنای این روند را درک کند و از آنجایی که متوجه شد این روند سرنگونی جدی مرسی است، سیاسیون حزب عدالت و توسعه می گویند مرسی به عنوان برآیند اردوغان از صحنه خارج شد و بدین ترتیب سعی می کنند برای خودشان تبلیغات کنند. این امر نشان می دهد که دوره پیش رو خیلی متفاوت خواهد شد. علاوه بر این فکر می کنم در خاورمیانه هم خیلی از موازنه ها به طور جدی تغییر خواهد کرد.

غرب بدنبال رهبران میانه‌رو تر است/نفر بعدی اردوغان

مدیر و سخنگوی خانه فرهنگی ربزه در مورد بحران سوریه نیز گفت: نباید به غرب خیلی اعتماد کرد. غرب و امپریالیسم آمریکا برای خاتمه دادن به کار بشار اسد دست به هر کاری خواهد زد و اگر نتوانست، این بار بر اساس موجودیت اسد سیاستی جدید پی ریزی خواهد نمود.

 

وی افزود: امپریالیسم جهانی قصد ندارد دست از سر خاورمیانه بردارد، کما اینکه در ژنو نیز شاهد این امر بودیم. در واقع مقاومت بشار اسد باعث شکست پروژه خاورمیانه بزرگ آمریکا شد، زیرا  برای کامل شدن این پروژه می بایست که سوریه و ایران تسویه می شدند، ولی بشار اسد در اینجا این بازی را به هم زد.

 

به گفته این مقام ترکیه‌ای، تسویه مرسی نشانگر آغاز یک بازی جدید از سوی غربی هاست و به نظر می‌رسد غرب خواهان رهبرانی میانه‌رو تر در منطقه است. لذا پروژه خاورمیانه بزرگ شکست خورده و بجای آن شاهد یک غرب جدید هستیم که می خواهد سیاستی پی ریزی کند که مستمرتر باشد. اولین کلید این بازی جدید مرسی بود و به احتمال زیاد نفر بعدی اردوغان است.

اردوغان از نیت غرب برای تسویه‌اش آگاه است

ارن اردم درباره روند این تغییرات و تاثیر آن بر ترکیه نیز تصریح کرد: وقایع پارک‌گزی بیش از آنکه بر سر احداث یک مرکز خرید بزرگ باشد، ناشی از درگیری‌های جاری در منطقه بود. اردوغان این بازی را خیلی خوب تشخیص داد و برای همین با اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان به غرب پیام داد که وی را تنها با جنگ و درگیری می‌توانند سرنگون کنند.

مدیر خانه فرهنگی ربزه ترکیه تصریح کرد: اردوغان می‌داند که غرب درصدد تسویه وی است و به همین دلیل قصد دارد نیروی ویژه خود را ایجاد کند. اصولاً ترکیه همین طوری هم تبدیل به دولت پلیسی شده و اردوغان در تمام این مدت با قرار دادن پلیس در مرکز مواضع خود و تعریف و تمجید از آنان سعی کرد که جبهه مقاومتی تشکیل دهد، زیرا اردوغان به معنای جدی خود را برای درگیری مسلحانه آماده می کند.

اردوغان می‌توانست در پارک گزی با غرب تسویه حساب کند

اردم افزود: اردوغان در وقایع پارک‌گزی جو را متشنج تر کرد و طی این مدت به همه اقشار اعم از هنرمندان و سیاسیون و مردم عادی و نهادهای غیردولتی حمله کرد. اما اردوغان می توانست سیاستی متفاوت‌تر اتخاذ کرده و طی آن با غرب تسویه حساب کند، اما این کار را نکرد و به جای آن ترجیح داد جامعه را به سوی وحشت سوق دهد، به همین دلیل در این بازی بازنده شد و من فکر می‌کنم حزب عدالت و توسعه به دنبال رهبری جدید است.

این مقام ترکیه‌ای گفت: اردوغان می‌داند که رفتنی است و برای همین بوسیله دیاسپورای یهودی و لابی‌های رانت خوار با طرح مفاهیم قدیمی سعی در ایجاد یک سپر حفاظتی در مقابل این آسیب کرد. ترکیه بالاترین میزان سود را به سرمایه می دهد و برای همین سرمایه های خارجی به سوی ترکیه سرازیر شده است. در این شرایط دشوار است که بتوان قبول کرد نخست وزیری که حکومتش بر روی این لابی‌های رانت خوار استوار شده آنها را در مقابل خود قرار دهد.

سرنگونی آنکارا و پ.ک.ک در چاه مشترک

مدیر خانه فرهنگی ربزه در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به روند صلح بین آنکارا و پ.ک.ک اظهارداشت: در دوره پیش رو انتظار دارم حملات تحریک آمیز زیادی به نام کُردها صورت گیرد. وقایع شهرستان لیجه سرآغاز این حرکت های تحریک آمیز بود. این کار تنها راه ایجاد جدایی بین مردم کُرد و پ.ک.ک است.

وی افزود: در حالی که پ.ک.ک بر سر میز مذاکره باقی می‌ماند، شلیک مدام ارتش ترکیه بر روی مردم کُرد باعث ایجاد روند جدیدی از مقاومت این مردم خواهد شد. لذا در این روند دولت آنکارا و پ.ک.ک به اتفاق یکدیگر در چاهی که باز به اتفاق کنده‌اند، خواهند افتاد. در نتیجه همه اینها فکر می کنم باز مردم کُرد ترکیه مورد ظلم واقع شوند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول