به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، زمینهسازی برای شناسایی و شکوفایی استعدادها در عرصه خدمات و تولید و تلاش برای فراهم کردن زمینه حضور و مشارکت جدی بخشخصوصی در عرصه تولید داخلی و خدمات عمومی مهمترین عامل در تحقق اصل حمایت از فعالان بخش خصوصی و رونق اقتصادی کشور است.
تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی با توجه به شرایط حاکم و نیازهای امروز کشور، نشانه دوراندیشی، تدبیر و آیندهنگری مقام معظم رهبری در راستای اعتلای هرچه بیشتر ایران اسلامی است.
یکی از تکالیف سیاستهای کلی اصل 44 توانمندسازی بخش خصوصی بوده به نحوی که با تصویب نهایی در مجلس به صورت یک قانون لازمالاجرا در آمده است.
در صورتی که سازمانها و نهادها میتوانند با تسهیل شرایط حضور و مشارکت بخش خصوصی علاوه بر جذب سرمایه برای شکوفایی و بهرهمندی از توانمندیهای موجود و ایجاد اشتغال مولد و پایدار، حرکتی بزرگ و اساسی در زمینه حمایت از تولید داخلی با سرمایه ایرانی را فراهم آورند.
برگزاری مزایدهها توسط سازمانها همواره مورد توجه فعالان بخش خصوصی بوده است.
برگزاری مزایده بنادر شمالی کشور امیرآباد و انزلی که این روزها اخبار داغ شرکتهای خصوصی شده است، شایعاتی در این زمینه در بین فعالان حوزه بندری و دریایی شنیده میشود که چرا واگذاری بنادر شمالی کشور از طریق مزایده به بخشخصوصی باید در اواخر عمر دولت دهم و خلأ جابهجایی دولت فعلی و آینده برگزار شود.
طبق گفته برخی از مدیران عامل شرکتهای خصوصی در حوزه خدمات بندری و دریایی، قرارداد شرکتهای فعلی که در حال فعالیت هستند قبل از پایان سال 91 بود و باید این امر انجام میشد و به دلایل نامشخص این مزایده بارها به تعویق و تعلیق افتاد و سرانجام برگزاری مزایده ترمینالهای بنادر شمالی کشور به اواخر دولت دهم موکول شد که شائبههایی را در این زمینه ایجاد کرد.
وزیر راه و شهرسازی نیز در یکی از مصاحبههای خود با اشاره به برگزاری دو مزایده در بندر امام خمینی (ره) و بندر شهید رجایی گفته بود که هنوز مزایدهای باز نشده است، ضمن اینکه برخی میخواهند با انحصارگری تمام منافع را نصیب خود کنند.
علی نیکزاد، معتقد بود که سازمان بنادر فضا را به گونهای فراهم کرده تا بخش خصوصی و دولتی با انجام سرمایهگذاری به هدف توسعه بندر برسند.
*بهتر بود مزایده بنادر شمالی در دولت جدید انجام میشد
عضو هیئت مدیره یک شرکت دریایی در گفتوگو با خبرنگار فارس با اشاره به برگزاری مزایده بندر امیر آباد و انزلی، اظهار کرد: برگزاری مزایده در بنادر شمالی کشور در حالی که کار دولت دهم در حال اتمام است بهتر بود پس از روی کار آمدن دولت جدید مزایدهها انجام میشد.
سعید ایزدیان، با تأکید بر اینکه قراردادها به اتمام رسیده و زمان برگزاری مزایده جدید بستگی به نظر سازمان دارد، افزود: فعالان حوزه بندری و دریایی در کشور شرایط خاص و محدود دارند بنابراین برخی موارد پیش آمده گریز ناپذیر است.
این مسئول، با اشاره به اینکه بنادر شمال و جنوب در کشور شرایط خاص خودشان را دارند، تصریح کرد: در برگزاری مزایدهها در بنادر کشور ممکن است سازمان با تنگناهایی مواجه شده باشد و تصمیم خاص در مزایدهها مدیریتی بوده و یک موضوع مطلق است.
این فعال حوزه خدمات بندری و دریایی با تصریح بر اینکه صنعت دریایی کشور در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، خاطرنشان کرد: دولت آینده باید نگاه ویژهای را به این بخش داشته باشد زیرا توسعه بنادر کشور توسعه اقتصادی را به دنبال دارد.
ایزدیان، با ابراز ناخرسندی از ایجاد محدودیتها از طرف سازمان جهانی دریانوردی به بنادر ایران، گفت: محدودیتهای اعمال شده از سوی سازمان جهانی بنادر علیه بنادر کشور خلاف منشور سازمان جهانی دریانوردی است.
وی اضافه کرد: با توجه به تمام شرایط ایجاد شده در حوزه صنعت دریایی، از دولت آینده میخواهیم با همفکری و تعامل فعالان حوزه بندری و دریایی راه توسعه این حوزه حساس را هموارتر کند.
*برگزاری مزایده بنادر شمال کشور کاملاً قانونی است
عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی ایران بنادر نیز در گفتوگو با فارس با بیان اینکه سازمان بنادر همواره قانون را سرلوحه کارهای خود قرار داده است، اظهار کرد: انجام مزایده واگذاری بنادر شمالی کشور طبق قانون برگزار میشود و شرایط مزایده نیز از طریق روزنامههای کثیرالانتشار اعلام شده است.
عادل تورچی، با اشاره به اینکه مزایده چندین بند دارد که باید شرکت کنندگان تمام شرایط آن را داشته باشند، تصریح کرد: یکی از این شرایط نداشتن بدهی به سازمان و توانایی انجام عملیات در ترمینالها است.
وی با بیان اینکه شرایط مزایده بنادر با گذشته تغییراتی داشته است اضافه کرد: یکی از تغییرات در شرایط مزایده بنادر مدت قراردادها است که از 10 سال به پنج سال کاهش پیدا کرده و این امر به دلیل آنالیز دقیقتر عملکرد شرکتها اعمال شده است.
*قراردادهای بلند مدت موجب توسعه بنادر کشور میشود
یک کارشناس اقتصادی در حوزه بندری و دریایی نیز در گفتوگو با فارس با اشاره به اینکه واگذاری ترمینالها در بنادر شمال و جنوب سابقهای بیش از 10 سال دارد، گفت: در سال 81 نخستین واگذاری بنادر در قالب قرارداد 10 ساله آغاز شد و عملیات تخلیه و بارگیری نیز از همین طریق انجام میگرفت.
هادی حقشناس، با بیان اینکه از آغاز واگذاری مزایدهها در بنادر شمال کشور توسط سازمان به بخشخصوصی به هیچ عنوان ترک تشریفات انجام نشده است، اظهار کرد: اکنون زمان 10 ساله مزایدهها به اتمام رسیده و باید مزایده جدید دوباره برگزار شود در غیر این صورت خلاف قانون خواهد بود.
این مسئول درباره تعلیق و تعویقهای مزایده بنادر شمالی، اذعان کرد: مدت قراردادهای قبلی به پایان رسیده و ترمینالها هرگز بدون مجری نبوده و بهتر است که همزمان با اتمام قرارداد پیمانکار قبلی، پیمانکار جدید بلافاصله جایگزین شود.
به گفته وی، قراردادهای بلند مدت در ترمینالهای بنادر ریسک سرمایهگذاریها توسط بخشخصوصی را افزایش میدهد.
حقشناس با تصریح بر اینکه بنادر ایران مناسب با بنادر حاشیه خلیج فارس و خزر توسعه پیدا نکردهاند، خاطرنشان کرد: بندر دبی و جبلعلی به لحاظ زیرساختها بسیار جلوتر از ما هستند و دلیل آن نیز نگرش و راهبرد بلند مدت آنهاست که البته به دلیل تحریمها یا مسایل دیگر بنادر ایران این راهبرد را ندارند.
وی اضافه کرد: ایران کشوری با ثبات و دارای ظرفیتهای بسیار بالایی است و ما باید به افقهای بلند مدت فکر کنیم.
این کارشناس اقتصادی، با اشاره به مدت قراردادهای واگذاری ترمینالها به بخش خصوصی، تصریح کرد: اگر قراردادها کوتاه مدت باشد اپراتورها نمیتوانند به سراغ ساخت زیرساختها و سرمایهگذاریهای بلند مدت باشند.
وی با تأکید بر اینکه تجهیزات سرمایهای به خاطر حجم وسیع سرمایهگذاریها در مدت چهار سال جواب نمیدهد، یادآور شد: به نظرم اگر سازمان قراردادها را بلند مدت تنظیم کند شاهد رشد و توسعه بنادر کشور خواهیم بود.
*مزایده بندر انزلی طبق قانون انجام میشود/هیچ شائبهای وجود ندارد
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان نیز در گفتوگو با خبرنگار فارس با اشاره به نحوه شرایط شرکت در مزایده حوزه خدمات بندری و دریایی اظهار کرد: درباره مزایده خدمات بندر انزلی و امیرآباد با اعلام و طبق نظر سازمان با قرارداد سه یا پنج ساله از طریق مزایده به شرکتهای دارای شرایط واگذار میکنیم.
فرهاد منصرکوهساری با تأکید بر اینکه شایعات به وجود آمده در زمینه برگزاری مزایده بندر انزلی به هیچ عنوان صحت ندارد، افزود:با توجه به بخشنامههای سازمان، ما نمیتوانیم خارج از آن عمل کنیم و ملاک کار برای ما همواره قانون است.
وی با تصریح بر اینکه انجام مزایدهها کاملاً طبق قوانین و مقررات سازمان انجام میشود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آنالیز عملکرد شرکتها در طرحهای بندری در مدتهای کوتاه راحتتر و منطقیتر بوده به همین دلیل مدت قراردادها سه تا پنج سال پیشبینی شده است.
این مسئول با تصریح بر اینکه جلسات متعددی با فعالان بخش خصوصی برگزار شده است، خاطرنشان کرد: چندین جلسه توجیهی مشترک با فعالان بخش خصوصی برگزار و تمام ابهامات و شرایط مزایده در این جلسه به صورت شفاف بیان شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان اذعان کرد: مزایدهگر طبق قانون شرایط مزایده را تعریف میکند و تمام شرایط لازم برای شرکت در مزایده از طریق روزنامههای کثیرالانتشار اعلام شده و هیچ شائبهای در این زمینه وجود ندارد.
وی ادامه داد: شرکتهایی که به سازمان بدهکار هستند تا زمانی که بدهی خود را تسویه نکنند نمیتوانند در مزایدهها شرکت کنند.
*هیچ شائبهای درباره مزایده بندر امیرآباد وجود ندارد
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران نیز با اشاره به برگزاری مزایده بندر امیرآباد، اظهار کرد: برای برگزاری مزایده دو اپراتور در بندر امیرآباد از طریق آگهی در روزنامه کثیرالانتشار اقدام کردهایم و از این طریق 11 اپراتور متقاضی شدهاند.
سید علی نعیمی، با اشاره به اینکه تمام شرایط در سایت بندر و آگهی عمومی اعلام شده است افزود: استقبال شرکت کنندگان در مزایده ترمینال امیرآباد بسیار بالا بوده است که ظرفیت بسیار بالای این بندر را میرساند.
وی درباره مدت کاهش قراردادها، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در مدت پنج سال درآمد و هزینهها با تغییرات روز پیش میرود بنابراین آنالیز دقیقتر در مدت کوتاهتر میسر میشود.
این مسئول تصریح کرد: هر اندازه مدت قرارداد کوتاه مدت باشد رغبت شرکتهای خصوصی نیز افزایش مییابد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با بیان اینکه شرایط مزایده در این بندر اصلا سختگیرانه نیست، متذکر شد: هر ساله این بندر بیش از 20 تا 25 درصد پیشرفت تخلیه و بارگیری دارد و تنها بندر شمال هستیم که تا این اندازه رشد داشتهایم.
وی با بیان اینکه بندر امیرآباد در سال 88 از ظرفیت یک میلیون تن به 3 میلیون و 523 هزار تن در سال 91 افزایش رسیده است، اذعان کرد: بندر امیرآباد در حوزه تخلیه و بارگیری در سه سال اخیر 25 درصد رشد داشته است.
نعیمی، شایعات به وجود آمده درباره تعویق و تعلیقهای مزایده بندر امیرآباد در سال گذشته را رد کرد و گفت: قبل از اعلام برگزاری مزایدهها به صورت رسمی کارشناسان در حال بررسی افزایش از یک اپراتور به دو اپراتور در این بندر بودهاند تا نتیجه نهایی را به ما اعلام کنند.
وی با بیان اینکه با توجه به نظر کارشناسان و حجم بالای عملیات دو اپراتور برای این بندر در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در مزایده اپراتور بندر امیرآباد 11 شرکت اعلام آمادگی کردهاند و سه هفته آینده نتیجه مزایده طبق قانون اعلام میشود.
این مسئول، با تأکید بر اینکه هیچ شائبه و شایعهای در زمینه برگزاری مزایده این بندر وجود ندارد، متذکر شد: سابقه خدمتی خود را با این موارد بسیار ناچیز و دنیوی خراب نمیکنم و خود را همواره تابع محض قانون میدانم.
وی از تمام فعالان حوزه خبری و محققان خواست تا از نزدیک بندر امیرآباد را مورد بازدید قرار دهند و گفت: از تمام انتقادها و پیشنهادها استقبال و استفاده میکنیم.
به گزارش فارس، بندر امیرآباد یکی از بنادر شمالی کشور است که در حاشیه جنوب شرقی دریای خزر قرار گرفته است و نقش مهمی به لحاظ خطوط ارتباطی حمل و نقل چند وجهی و کریدور شمال و جنوب دارا است.
نزدیکی نسبی به مراکز جمعیتی و بازار مصرف و شبکه ریلی که با اتصال به سرزمین ایران تا مرزهای ورودی در بندرعباس (خلیج فارس) تا کشورهای حوزه دریای خزر وجود دارد از قابلیتهای بالقوه توسعه آتی بندر به حساب میآید.
این بندر از طریق شبکه راهآهن سراسری به بندر شهید رجایی و بندر امامخمینی در جنوب کشور متصل شده است.
بندر انزلی نیز بزرگترین بندر شمال ایران و از فعالترین بندرهای حاشیه دریای خزر است.
بیش از 50 درصد حمل و نقل کالای گیلان از طریق انزلی انجام میشود و از مرز دریایی انزلی سالانه بالغ بر 4 میلیون تن کالا وارد و بیش از 288 هزار تن سوخت و 55 هزار تن کالای غیر نفتی به طور حمل و نقل ترکیبی از طریق این بندر به داخل یا خارج کشور ترانزیت میشود.
نزدیکی به بزرگترین ذخایر نفت و گاز دریای خزر، واقع شدن بندر در محدوده منطقه آزاد و فراهم شدن تسهیلات و امکانات ویژه برای صاحبان کالا، تجار و سرمایهگذاران، نزدیکی با بندر آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر و مجهز به امکانات مدرن تخلیه و بارگیری از ویژگیهای برجسته بندر انزلی محسوب میشود.
انتهای پیام/2300/ق40/ظ1004