اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نقشه راه برای برون‌رفت از بحران بحرین/ آزادی زندانیان سیاسی، تقسیم قدرت و بازخواست ناقضان حقوق بشر

سه سازمان که مقر آنها در شهر لندن پایتخت انگلیس قرار دارد، نقشه راهی را برای برون رفت از بحران بحرین ارائه داده‌اند که لزوم آزادی زندانیان سیاسی، تقسیم قدرت و بازخواست ناقضان حقوق بشر از جمله مهمترین توصیه‌های آن است.

نقشه راه برای برون‌رفت از بحران بحرین/ آزادی زندانیان سیاسی، تقسیم قدرت و بازخواست ناقضان حقوق بشر

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه الوسط بحرین، سازمان قرن آینده، موسسه "فالیو ویب" و دیده بان حقوق بشر نزدیک به سفارت بحرین در لندن گزارش مشترکی را درباره بحرین به منظور برون رفت از بحران مداوم این کشور از آغاز سال 2011 میلادی تهیه کردند.

این بیانیه با اشاره به اینکه بحرین "بر سر یک دوراهی قرار دارد"، برضرورت ادامه جلسات گفت وگو بین مخالفان و حکومت برای حل بحران تاکید کرد.

این گزارش خواهان "ادامه گفت و گو برای تضمین دستیابی مردم به گزینه‌های مشروع و قانونی خود در انتخابات ملی آینده در اواخر سال 2014 میلادی" شد و افزود: برداشت دیگری نیز وجود دارد که خواهان ضرورت انحلال پارلمان کنونی و اجرای انتخابات زودهنگام بعد از بازنگری در تقسیم حوزه های انتخابیه است.

این گزارش آورده است: مشارکت کامل مخالفان اصلی در انتخابات اینده امری حیاتی برای ثبات بحرین در آینده است.

در این گزارش بر ضرورت ادامه اصلاحات بیشتر همراه با امتیازدهی‌های مهم بویژه در زمینه نمایندگی مردمی و آزادی بیان تاکید شده است که سود آن به همه بخش های جامعه بحرین خواهد رسید.

این گزارش از "از جمله از مخالفان خواست تا در مقابل خشونت را به طور آشکار محکوم کنند و به نقش مشخص و مقبول شاه در دولت بحرین به گونه ای که نگرانی دستگاه حاکم را برطرف کند، اذعان کنند".

این درحالی است که رهبران احزاب و جمعیت‌های مخالف بحرینی تاکنون بارها در سخنرانی های خود بر ماهیت مسالمت آمیز اعتراضات مردمی و نفی خشونت تاکید کرده اند و درمقابل گفته اند که حکومت در مقابل تظاهرات مسالمت آمیز مردمی از خشونت شدید و سرکوب استفاده می‌کند.

این گزارش تاکید کرد: بحران در بحرین به نوبه خود درگیری بین شیعیان و اهل سنت نیست بلکه درخصوص سطح اصلاحاتی که در این کشور اجرا خواهد شد.

درگزارس سه سازمان یاد شده تاکید شد: دولت بحرین باید موازنه را به آینده سیاسی خود بازگرداند و اذعان کند که وقت آن رسیده است تا رهبران جوان کار رسیدگی و حل و فصل امور داخلی کشور را آغاز کنند.

این گزارش افزود: دولت باید به اصل آزادی بیان و اندیشه احترام بگذارد و درمقابل انتقادات هرچند شدید تسامح به خرج دهد و به حق برگزاری تجمعات و تظاهرات مسالمت آمیز براساس قانون احترام بگذارد و تدابیر لازم را برای عدم شک و تردید در وفاداری هریک از گروه‌ها یا افراد به کشور و ممنوعیت سخنرانی‌های طائفه‌ای از هر طرفی که باشد، اتخاذ کند.

این گزارش سپس توصیه‌های مشخصی را به دولت بحرین ارایه کرده است که شامل لزوم "اصلاح قانون انتخابات در بحرین، تقسیم قدرت، اعلامیه حقوق شهروندان، بازخواست ناقضان قانون یا حقوق بشر، آزادی زندانیان اندیشه، استقلال رسانه‌ها، تمرکز زدایی قدرت، بازسازی مساجد ویران شده، همکاری با جامعه بین‌المللی و بهبود مهارت‌های گفت‌وگو" است.

این گزارش همچنین در توصیه‌های خود به مخالفان بحرینی خواهان "محکومیت خشونت، ادامه مشارکت درگفت وگوها در بحرین، اذعان علنی به نقش روشن شاه در آینده بحرین، نمایندگی بیشتر زنان و جوانان در داخل جمعیت‌های مخالف و دولت، ایجاد یک دیدگاه وسیع و تعیین روشن دیدگاه اقتصادی و اجتماعی خود، تشویق شیعیان به شرکت در زمینه‌های مختلف" شده است که در مورد آخری کمیته حقیقت یاب توصیه کرده است که شیعیان وارد نیروهای امنیتی شوند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول