اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مقام سابق آمریکا در امور خاورمیانه:

اوباما باید اذعان کند تصمیم ارتش مصر برای عزل مرسی کودتای نظامی بود

یک مقام ارشد سابق آمریکا با انتقاد از سیاست واشنگتن در قبال مصر، تاکید کرده است اوباما باید بپذیرد که آنچه در مصر اتفاق افتاد حقیقتا یک کودتای نظامی بود، بنابراین، کمک‌های نظامی واشنگتن به ارتش مصر باید قطع شود.‬

اوباما باید اذعان کند تصمیم ارتش مصر برای عزل مرسی کودتای نظامی بود

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از نشریه «هیل» چاپ کنگره آمریکا، منتقدان آمریکایی بر این باورند که تغییر موضع دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری این کشور در قبال مصر منجر شده است که دولت واشنگتن از نفوذ در این کشور محروم بماند آن هم در شرایطی که آشوب و اغتشاش مصر را به عنوان یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان عرب درگیر کرده است.

جمهوریخواهان آمریکایی نیز از استراتژی کاخ سفید در قبال مصر انتقاد کرده‌اند.

بر اساس این خبر، اوباما بعد از رها کردن «حسنی مبارک» متحد قدیمی آمریکا، در طول یک سال گذشته از «محمد مرسی» رئیس جمهور منتخب دموکراتیک مصر که از جنبش اخوان المسلمین بود حمایت کرد اما 12 ماه بعد به ارتش مصر عملنا اجازه داد تا از طریق کودتا اولین رئیس جمهور این کشور را که به روشی دموکراتیک روی کار آمده بود، برکنار کند.

«تامارا ویتس» یکی از مقامات سابق و ارشد امور خاورمیانه در دوره «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا که در شرایط فعلی به عنوان رئیس مرکز سیاست خاورمیانه «سابان» در اندیشکده «بروکینگز» فعالیت دارد، بر این باور است که سیاست های دولت آمریکا منجر شده است که این کشور در موضع بسیار ضعیفی برای اعمال نفوذ در نتیجه تحولات مصر قرار بگیرد.

ویتس در مصاحبه با نشریه هیل اعلام کرده است که اوباما نیروهای سکولاری که در حال جنگ برای برتری در مصر هستند را از خود بیزار کرده و به طور همزمان در ساعات نیاز مرسی، در وفاداری به رئیس جمهور مصر ناکام مانده است.

علاوه بر این، «تد کروز» جمهوریخواه ایالت تگزاس نیز گفته است که دولت آمریکا در یکی از برجسته ترین شکست های دیپلماتیک، خود را شریک یک رژیم سرکوبگر در مصر و دشمن مخالفان سکولار و حامی دموکراسی نشان داد.

در ادامه این خبر آمده است که سقوط مرسی نه تنها در مصر که در کل خاورمیانه پیامدهایی خواهد داشت و این در حالی است که دولت اوباما با انتقاداتی روبرو است مبنی بر اینکه فاقد یک هدف منسجم است و در واکنش به رویدادهای مصر بسیار کند عمل کرده است.

دولت اوباما از ژانویه سال 2011 میلادی و شروع انقلاب بهار عربی در مصر و با حمایت و استقبال از خواسته معترضان مصری مبنی بر کناره گیری سریع مبارک از قدرت، مورد انتقاد قرار گرفته است به طوریکه «جان بولتون» نماینده دولت جرج بوش در سازمان ملل که پیشتر رها کردن مبارک را اشتباهی بزرگ توصیف کرده بود، در مصاحبه اخیر خود با فاکس نیوز، با اشاره به تحولات جاری در مصر بعد از عزل مرسی از ریاست، اعلام کرده است که این تحولات نشان می دهد که استدلال وی مبنی بر خطا بودن ترک مبارک، درست بوده است.

بر اساس اظهارات ویتس که به انتقاد از سیاست های آمریکا در قبال مصر از زمان روی کار آمدن مرسی در ژوئن سال 2012 میلادی پرداخته است، مرسی با اینکه شرایط لازم نامشخصی در عرصه دموکراتیک داشت، پیروز انتخابات ریاست جمهوری مصر شد و دولت اوباما به منظور تحت فشار قرار دادن مرسی جهت حفظ پیمان صلح با مصر با اسرائیل و اجرای اصلاحات اقتصادی مورد نیاز صندوق بین المللی پول، سریعا شروع به معاشرت با رئیس جمهور جدید مصر کرد.

از طرف دیگر، «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه سابق آمریکا نیز دو هفته بعد از پیروزی مرسی، عازم قاهره شد تا ارتش این کشور را برای گذار کامل به سوی حکومت غیر نظامی تحت فشار قرار دهد.

ویتس بر این باور است که دولت آمریکا فرصت های زیادی را برای تذکر به مرسی از دست داد به خصوص بعد از اینکه مرسی حکمی را در نوامبر سال گذشته صادر کرد که دادگاه های مصر را از به چالش کشیدن تصمیمات وی منع می کرد. آنچه اهمیت داشت این بود که آمریکا صراحتا نتایج یک انتخابات آزاد و عادلانه در مصر را بپذیرد اما واشنگتن تصور کرد که در حال انجام چنین کاری است ولی آنچه از اقدامات واشنگتن درک می شود باز کردن آغوش سریع به روی اخوان المسلمین به  عنوان شریک جدید واشنگتن بود.

ویتس در پایان اینطور نتیجه گیری کرده است که دولت آمریکا در حال حاضر باید اذعان کند که تصمیم ارتش مصر برای عزل مرسی، حقیقتا یک کودتای نظامی بود و بر همین اساس، واشنگتن باید کمک‌های نظامی خود به ارتش مصر را مسدود کند و هدف از این اقدام نیز تشویق رژیم‌های نظامی به گذار سریع به سمت حکومت غیر نظامی است.

اوباما صرفا خشونت‌ها در مصر را محکوم و اعلام کرده است که واشنگتن از هیچ گروه و یا حزب سیاسی خاصی در این کشور حمایت نخواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا اقدام ارتش مصر در عزل مرسی را محکوم نکرده و چنین حرکتی را نیز کودتای نظامی نخوانده است زیرا استفاده از واژه کودتا منجر می شود که کاخ سفید بر اساس قانون آمریکا، کمک‌های نظامی خود را به ارتش کشور همپیمان خود که کودتا کرده است، متوقف کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول