اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام‌ جمعه اهل‌ سنت قشم:

مساجد باید برای حضور کودکان جذاب باشد

امام ‌جمعه اهل ‌سنت قشم با بیان اینکه ماه‌ مبارک رمضان بهترین فرصت برای تزکیه نفس است، خواستار جذاب شدن فضای مساجد برای حضور کودکان شد و گفت: نباید در محیط مسجد طوری با کودکان و نوجوانان رفتار کرد که ذهنیت بدی از مسجد پیدا کنند.

مساجد باید برای حضور کودکان جذاب باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، شیخ عبدالرحیم خطیبی عصر امروز در مراسم افتتاح مسجد علی‌ بن‌ ابیطالب (ع) لافت قشم ضمن تبریک پیشاپیش فرا رسیدن ماه رمضان به همه مسلمانان، به رابطه عمیق ماه رحمت الهی و مسجد اشاره کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان مسجد همچون ستاره‌ای درخشان می‌درخشد و مسلمانان بیش از زمان‌های دیگر جذب معنویت آن می‌شوند.

وی ادامه داد: درهای رحمت الهی، اجابت دعا، بهشت و رضوان الهی در این ماه به روی مسلمانان گشوده می‌شود و مسجد مکان باز شدن این درهاست.

امام ‌جمعه اهل ‌سنت قشم با توصیه مسلمانان بر نهایت استفاده از ماه رمضان و تقویت ارتباط با مسجد در این ماه، عنوان کرد: هم مسجد مبارک و پر خیر و برکت است و هم ماه رمضان اما قرار نیست که همه بتوانند از این سفره پر خیر و برکت بهره بگیرند.

وی با بیان اینکه عده‌ای ماه رمضان را درک می‌کنند، اما سود و بهره‌ای از آن نمی‌برند و مورد رحمت و مغفرت الهی قرار نمی‌گیرند، بیان کرد: کسانی که از رحمت و مغفرت ماه رمضان محروم بمانند در روایات، به عنوان دماغ مالیده شده به خاک تعبیر می‌شوند.

شیخ خطیبی با اشاره به آیه 18 سوره مبارکه توبه که می‌فرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ»، « مساجد خدا را تنها کسانى آباد مى‏کنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و نماز برپا داشته و زکات داده و جز از خدا نترسیده‏اند پس امید است که اینان از راه‏یافتگان باشند» ابراز کرد: مسجد مکانی برای تداوم برکت بر وجود انسان است و طبق آیه مبارکه مذکور کسانی که مسجدی را بنا یا تعمیر می‌کنند افرادی هستند که می‌شود بر ایمان آنها گواهی داد.

وی با اشاره به پاداش و ثواب خیرین مسجدساز و آبادکنندگان مسجد در روز قیامت گفت: مسجدسازان زیر سایه عرش الهی در حالی که در امنیت کامل هستند و ترسی و وحشتی ندارند زندگی می‌کنند، چراکه در دنیا قلبش با مسجد گره خورده و با فضای روحانی مسجد ارتباط قلبی با داشته است.

این عالم اهل‌ سنت اضافه کرد: در جهان آخرت برای کسانی که در تاریکی شب به سوی مسجد قدم برمی‌دارند نوری کامل است، چراکه آنها در حالی که دیگران در خواب غفلت بودند برای نیل به معبود از خواب خود گذشتند.

وی با اشاره به اینکه حضور در مسجد از ارزش و فضیلت فراوانی برخوردار است، گفت: با هر قدمی که به سوی مسجد برمی‌داریم گناهی از گناهان انسان محو می‌شود و در‌جه‌ای به درجات شخص اضافه می‌شود.

امام‌ جمعه اهل ‌سنت قشم با اشاره به اینکه آبادی مسجد فقط به شکل و نما نیست، تصریح کرد: مفهوم آبادی مسجد بیشتر در کثرت حضور مردم در مسجد معنا می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نباید با پایان ماه مبارک رمضان با نرفتن به مسجد فضای معنوی به وجود آمده در این ماه را از بین ببریم، اذعان داشت: مسجد محبو‌ب‌ترین مکان نزد خداوند است و حضور در آن یک دستاورد معنوی محسوب می‌شود، بنابراین نباید دستاوردهای معنوی ماه رمضان را بعد از این ماه بزرگ از دست بدهیم.

شیخ خطیبی با اشاره به تأکید بزرگان دین مبنی بر بنای مساجد در محله‌ها و نزدیکی سکونت مردم، یادآور شد: فاصله مسجد نباید زیاد دور باشد تا مسلمانان بتوانند به راحتی نزدیک‌ترین مسجد بروند و نماز به پا دارند.

وی با اشاره به اینکه مسجد اذعان همه ماست و باید نسبت به تمیزی مساجد احساس مسئولیت کنیم، متذکر شد: نباید اینجور جا بیفتد که خش‌بو، مرتب و منظم کردن مسجد تنها به دوش هیئت امنا است؛ بلکه باید مردم نیز در این عمل خیر سهیم باشند.

امام ‌جمعه اهل ‌سنت قشم با بیان اینکه ماه‌ رمضان بهترین فرصت برای تزکیه نفس است، گفت: رستگاری دنیا و آخرت در تزکیه نفس بوده و تمام کتب آسمانی و انبیا الهی بر این مسئله اتفاق نظر داشتند.

وی، نماز، روزه، زکات، صدقه و تلاوت قرآن‌کریم را از وسیله‌های تزکیه نفس دانست و افزود: اگر دیدیم که از اقامه نماز یا تلاوت قرآن‌کریم لذت نمی‌بریم، این نشانه مریضی قلب است؛ همان طور که یک بیمار هر چقدر هم که غذایش لذیذ باشد، اما باز هم نمی‌تواند از میل کردن آن غذا لذت ببرد، بنابراین باید در ماه مبارک رمضان با تلاوت قرآن و دیگر ابزار تزکیه به مداوای قلب خود بپردازیم.

شیخ خطیبی همچنین با اشاره به حضور کودکان و خردسالان در مساجد، بزرگسالان را به ایجاد فضایی زیبا برای این رده سنی حساس توصیه کرد و بیان داشت: مسجد باید برای کودکان جاذب باشد و بتواند کودکان را به سمت مسجد جذب کند، بنابراین بزرگسالان باید از برخورد تندی که ذهنیتی بد در ذهن کودکان از مسجد ایجاد کند، خودداری کنند.

انتهای پیام/88001/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول