اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور:

روستاهای بالای 30 خانوار صاحب دهیاری می‌شوند

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: تاکنون روستاهای بالای 40 خانوار دهیاری داشتند و از این پس روستاهای بالای 30 خانوار صاحب دهیاری می‌شوند.

روستاهای بالای 30 خانوار صاحب دهیاری می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محسن کوشش‌تبار در چهارمین همایش یک روزه سراسری دهیاری‌های استان قزوین که در سالن اجتماعات دانشگاه تربیت معلم استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: تقبل زندگی روزمره مردم از امور حساس به شمار می‌رود و حاجت مردم برای مدیر جمهوری اسلامی ایران نعمت الهی است. 

وی خطاب به دهیاران افزود: شما دهیاران گرچه به ظاهر محیط کوچکی را مدیریت می‌کنید، اما قطع یقین محبوب‌ترین انسان‌ها را اداره می‌کنید، چراکه هرکس ساده و روان‌تر با خداوند ارتباط برقرار کند نزد خداوند عزیزتر است و روستائیان چنین مردمی هستند، بنابراین عزت شما بیشتر می‌شود. 

این مسئول با اشاره به پیشرفت‌های قابل تحسین دهیاری‌ها در مدت زمان شکل‌گیری آنان عنوان کرد: در سراسر ایران اسلامی، دهیاران در دهه‌ای که دهه عدالت و پیشرفت نام گرفته کارنامه خوب و قابل تحسینی دارند. 

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: زمانی که ماده 194 در برنامه پنجم محقق و آیین نامه اجرایی آن تبیین شد و در واقع مدیر ارشد روستایی معنا گرفت، وزارت کشور و وزیر کشور عزم خود را جزم کردند تا بحث مدیر ارشد روستایی که دهیار است را براساس قانون برنامه پنجم با سرعت بیشتری پیش ببرد. 

کوشش‌تبار بیان کرد: استان قزوین از جمله استان‌های برتر و موفق در زمینه توجه و رسیدگی به مسائل مربوط به روستاها به شمار می‌رود؛ به طوری که حتی در روستاهای 20 خانوار که دهیاری ندارند نیز شاهد توزیع عادلانه اعتبارات هستیم که جای تقدیر و تشکر از استاندار قزوین و دیگر مسئولان این استان دارد. 

وی با بیان اینکه موضوع آموزش در حوزه دهیاری‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: از زمان شکل‌گیری دهیاری‌ها تاکنون آموزش در ابعاد تخصصی خود در حوزه دهیاری‌های کشور از حوزه مدیریت شهری بیشتر بوده تا با برنامه‌ریزی و آموزش صحیح این نهال نوپا که مولود 10 ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است به درستی بارور شده و رشد کند. 

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: تاکنون دو میلیون نفر ساعت آموزش برای 28 هزار دهیار در کشور صورت گرفته است که نشان دهنده توجه به این نهاد عمومی مردمی است.

کوشش‌تبار اضافه کرد: این اعداد از جمله اعداد مهم برای نظام جمهوری اسلامی ایران و معنا بخشیدن به مردم‌سالاری دینی به شمار می‌روند و همایش‌هایی از این دست نماد کامل مردم سالاری دینی است. 

وی ادامه داد: دهیاری‌ها از نهادهای عمومی مردمی هستند که هم گوشه چشمی به سعادت بشر دارند که بعد معنوی فعالیت دهیاری‌ها به شمار می‌رود و هم چشم و چراغ شهروند روستایی برای توسعه همه جانبه روستاها شده‌اند. 

این مسئول با اشاره به افزایش سطح سواد دهیاران سطح کشور گفت: نمونه بارز مشارکت بین مردم و دولت دهیاری‌ها هستند و باید به شوراهای اسلامی روستاهای استان قزوین به دلیل بالا بودن سطح سواد اعضای آنان تبریک گفت. 

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور یادآور شد: در پنج سال گذشته، بیش از 50 درصد دهیاران تحصیلات دیپلم و زیردیپلم داشتند و امروز 84 درصد دهیاران دارای مدرک دیپلم به بالا هستند و 50 درصد به طور تقریبی لیسانس و فوق دیپلم هستند که این تحول نشان دهنده ایجاد زیرساخت مدیریتی در کشور است. 

کوشش‌تبار با اشاره به پیگیری موضوع استخدام دهیاران بیان کرد: یکی از ابعادی که در طرح جامع دهیاری‌ها دنبال می‌شود استخدام دهیاران است که در حال حاضر به وسیله دولت پیگیری می‌شود و اگر دهیاران نیز موضوع استخدام را دنبال نکنند، ما به صورت جدی این بحث را پیگیری می‌کنیم. 

به گفته وی در حال حاضر 37 هزار روستای بالای 20 خانوار در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود 28 هزار روستا دارای دهیاری هستند که در نوع خود در سطح جهان بی‌سابقه است. 

این مسئول افزود: در ابتدای دولت نهم فقط 14 هزار روستا در سطح کشور دارای دهیاری بودند که با توجه به مساعدت دولت نهم و دهم این عدد افزایش یافت و در چند ماه آینده نیز با تکیه بر آیین‌نامه 194 تعداد روستاهای دارای دهیاری به 30 هزار می‌رسد که نشان‌دهنده پوست‌اندازی سیستم سنتی موجود در روستاهاست. 

85 درصد روستاهای از نظر جمعیتی با خدمات دهیاری‌ها مدیریت می‌شوند

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه 85 درصد روستاهای کشور از نظر جمعیتی با خدمات دهیاری‌ها مدیریت می‌شوند، اذعان داشت: 16 هزار و 800 دستگاه ماشین آلات عمرانی در 28 هزار روستا توزیع شده است که این به معنای درآمد پایدار است. 

کوشش‌تبار افزود: در چهار سال اخیر، 500 شرکت تعاونی در کل کشور تأسیس شده و تعداد تعاونی‌های فعال در سطح کشور به 814 تعاونی با اشتغال‌زایی 4 هزار نفر به صورت مستقیم رسیده است که این امر نشان دهنده توجه به درآمد پایدار و اشتغال‌زایی است. 

وی با بیان اینکه استان قزوین از ظرفیت موجود برای درآمدزایی و اشتغال‌زایی به خوبی استفاده کرده است، اظهار کرد: در خدماتی که بخشی از آن در نمایشگاه دستاوردهای دهیاری‌ها در معرض دید قرار گرفته استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان برای درآمدزایی و اشتغال به خوبی قابل مشاهده است. 

این مسئول افزود: استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان موجب شکل‌گیری 23 تعاونی دهیاری شده که اشتغال‌زایی را نیز به دنبال دارد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: برای بررسی این امر که هر بخشی روی چه موضوعی سرمایه‌گذاری کند باید کمیته‌ای در استان قزوین تشکیل شود. 

کوشش‌تبار عنوان کرد: با توجه به مزیت نسبی که استان دارد، می‌تواند برای کشور الگو باشد زیرا استان قزوین از جمله استان‌هایی است که در کشاورزی، صنعت و حتی گردشگری ظرفیت بالایی دارد و این ظرفیت‌هایی است که دهیاران با مشارکت شوراها باید به آن بپردازند. 

وی تصریح کرد: قانون ارزش افزوده در سال جاری تغییراتی کرده و بخشی از این موضوع که باید در امور دست دهیاران باز گذاشته شود، محقق می‌شود. 

این مسئول ضمن تأکید بر توجه بیشتر به مسائل فرهنگی روستاها گفت: یکی از موضوعات و اولویت‌های مهم، مسائل فرهنگی است، دهیاران باید توجه داشته باشند که این موضوع مغفول واقع نشود، ما موظف هستیم در برابر امور فرهنگی جوانان در روستاها کار کنیم و دهیاران باید به تمام ابعاد روستاها، جامعه زنان، مردان و جوانان فکر کنند و برای آنها برنامه داشته باشند و نباید فقط به عمران، پسماند و بحث‌های اقتصادی توجه شود. 

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: دهیاران باید برای بحث فرهنگی در روستاها برنامه داشته باشند و ساخت حسینیه، مسجد و خانه عالم نیز باید از این زاویه مورد توجه قرار گیرد. 

انتهای پیام/77010/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول