اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

روزنامه نگار ترکیه‌ ای در گفتگو با فارس:

کودتای مصر حقانیت ایران درباره دورویی غرب را برملا ساخت

یکی از روزنامه نگاران ترکیه با تاکید بر اینکه دیدگاه ایران در مورد غربی‌ها با کودتای مصر به اثبات رسید، خواهان یکپارچگی دیدگاه‌های ایران و ترکیه و همکاری با یکدیگر شد.

کودتای مصر حقانیت ایران درباره دورویی غرب را برملا ساخت

نوزات چیچک نویسنده و روزنامه نگار ترکیه ای در گفتگو با فارس درباره برکناری محمد مرسی رئیس جمهور مصر توسط نظامیان ارتش این کشور تصریح کرد که این کودتا نشان داد که ایران و ترکیه و کلیه کشورهای اسلامی باید با کنار گذاشتن غرب گرد هم آمده و با یکدیگر همکاری کنند.

کودتای مصر نشانگر عدم صداقت حواریون دموکراسی و انتخابات بود

چیچک درباره ماهیت تحولات اخیر مصر اظهار داشت: کودتایی که در مصر صورت گرفت تنها علیه اخوان المسلمین نبود و در عین حال تلاش برای متوقف ساختن روند موسوم به بهار عربی در منطقه بود. با این کودتا ماهیت رژیم سعودی و به خصوص همدستی این رژیم با قدرت های امپریالیستی نیز برملا شد. اما این کودتا آخرین قطره ای بود که لیوان را سرریز کرد. این کودتا نشان داد که کسانی که دم از دمکراسی و صندوق انتخابات می زنند، تا چه حد در گفتار خود صداقت دارند.

همکاری کشورهای اسلامی یک ضرورت/ دورویی غرب در کودتای مصر

این نویسنده ترک در ادامه تصریح کرد: این کودتا بار دیگر نشان داد که کشورهای اسلامی برای اینکه سر پا باقی بمانند تا چه حد به سیستمی جدید نیاز دارند. در همین راستا کشورهای اسلامی باید با همکاری یکدیگر زبان جدیدی از مدنیت بنا کرده و کار را پیش ببرند. در این کودتا همچنین دورویی غرب را بار دیگر مشاهده کردیم. در این کودتا دورویی بخش عمده ای از جهان اسلام را هم شاهد بودیم. قبلا هم در نوار غزه این اتفاق افتاد، در الجزایر هم همینطور.

کودتاگران بازندگان نهایی در مصر

چیچک خاطرنشان کرد: به عقیده من کودتای مصر به این سادگی ها به نتیجه نخواهد رسید. در مصر اخوان المسلمین حالا دیگر دست از آزادی و قدرت برنمی دارند و به سادگی عقب نشینی نمی کنند. اشتباه مصر طرد این گروه بود، اما باز هم به عقیده من طرف بازنده این بازی کودتاگران خواهند بود.

کودتای مصر حقانیت ایران درباره دوررویی غرب را برملا ساخت

وی افزود: به عقیده من کلیه جهان اسلام باید علیه این کودتا واکنش نشان داده و به اراده مردم مصر احترام بگذارند. در ضمن باید این نکته را هم بگویم که ایران همواره از یک نظریه دفاع می کند و آن این است که: هر چیزی که مغایر با درک دمکراسی غرب باشد با خاک یکسان می شود و کودتای اخیر نشان داد که حق با ایران است.

همکاری ایران و ترکیه بعد از کودتای مصر

این نویسنده ترک در خاتمه این گونه نتیجه گیری کرد: در این کودتا برخی نظریه های ترکیه هم درست از آب درآمد. انشاءالله ترکیه و ایران از این کودتا درس گرفته و با یکدیگر همکاری کنند. در غیر این صورت این روند همه را تحت تاثیر قرار خواهد داد و کسی نمی تواند از تاثیرات این روند بگریزد، نه ترکیه و نه ایران. خواهید دید که این اتفاق در آینده نزدیک در تونس رخ خواهد داد و عده ای تلاش خواهند کرد در ترکیه هم اتفاق بیافتد. به همین دلیل می گویم که باید سیستمی جدید طراحی و پیاده باید کرد، اما بدون به حاشیه راندن دیگری. به عقیده من دیدگاه های ایران و ترکیه باید یک جا جمع شود. اصولا غرب به دلیل اینکه ما از هم جدا شده ایم به راحتی به اینجا می آید و هر کاری که دلش خواست صورت می دهد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول