اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

گزارش فارس از مواضع متفاوت محافل فلسطینی در قبال تحولات مصر

هر چند گروه‌های مختلف فلسطینی اعلام کردند که در کنار ملت برادر و دوست مصر هستند و در اختلافات و کشمکش‌های داخلی آن دخالت نمی‌کنند اما مواضع برخی محافل فلسطینی حاکی از جانبداری آنان از یک گروه در مقابل گروهی دیگر است.

گزارش فارس از مواضع متفاوت محافل فلسطینی در قبال تحولات مصر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از رام الله، محافل مختلف فلسطینی از جمله جنبش مقاومت اسلامی حماس و جبهه خلق برای آزادی فلسطین در قبال تحولات اخیر در مصر مواضع متفاوتی داشته اند و این در حالی است که گروه‌های مختلف فلسطینی با اعلام حمایت از مصری‌ها تاکید کردند که در کشمکش ها و اختلافات داخلی آن دخالت نمی کنند.

در این میان، نمایندگان گروههای مختلف فلسطینی در نشست مقر جبهه عربی فلسطین در غزه با اعلام اینکه در اختلافات و کشمکش‌های داخلی مصر دخالتی ندارند، از مسئولان این کشور خواستند اجازه ندهند که اوضاع داخلی آن اوضاع غزه را تحت تاثیر قرار دهد به ویژه اینکه غزه با بحرانی روبه رو است که چه بسا با گذشت زمان شدت بیشتری پیدا کند.

جوانان اخوانی کنترل امور را در دست بگیرند

از سوی دیگر ایاد البزم مدیر دفتر اطلاع رسانی در وزارت کشور فلسطین، جوانان اخوان المسلمین در مصر را به اقدام فوری و عملی برای تشکیل گروههایی که هدف از آن در دست گرفتن کنترل مجدد امور  است، فراخواند.

وی در صفحه فیس بوک خطاب به جوانان اخوان المسلمین نوشت: کنترل امور اکنون در دست شما است پس منتظر دستور رهبران خود نمانید بلکه باید اقدام کرده و گروههایی را به منظور کنترل امور تشکیل دهید زیرا این یک فرصت تاریخی است که پیش روی شما قرار گرفته است.

البزه با بیان اینکه برادران شما در غزه الگوی خوبی هستند یادآور شد که دستگیری هر یک از رهبران حماس از سوی اسرائیل در سال‌های گذشته و یا دستگیری آنان از سوی تشکیلات خودگرادان که نمونه آن در سال 1996 رخ داد در حالی صورت می‌گرفت که جوانان حماس زمام امور را در تمام زمینه‌ها در دست گرفته و پشت دشمنان را به خاک مالیدند.

وی همچنین خطاب به نیروهای چپگرا و لائیک که از کودتا علیه محمد مرسی خوشحال شدند گفت: امیدوار نباشید زیرا نبرد واقعی برای پاکسازی شما آغاز شده است.

از سوی دیگر حسام عرفات مسئول سیاسی جبهه خلق برای آزادی فلسطین- شاخه فرماندهی کل نیز در مورد اوضاع جاری مصر گفت: انقلاب مردمی مصر پیروزی چشمگیری را به ثمر نشاند و توانست هدف اصلی خود یعنی سرنگونی مرسی را که نماینده جنبش اخوان المسلمین بود، محقق سازد.

سقوط مرسی تا مدت‌ها اخوانی‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد

وی تصریح کرد که اخوان المسلمین با سقوط مرسی، ضربه ای خوردند که نتایج و بازتابهای آن برای مدتها ادامه خواهد داشت ضمن اینکه پیروزی انقلاب مصر میزان نفرت مصری ها از اخوانی ها و تجربه حکومت آنان را به نمایش گذاشت.

حسام عرفات در مورد ارتباط اوضاع جاری مصر و سوریه نیز اظهار داشت: بی تردید بین حوادث مصر و اوضاع جاری منطقه  به ویژه بحران سوریه روابط تنگاتنگی وجود دارد از همین رو پیروزی انقلاب مصر، منطقه به ویژه سوریه را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد تا جایی که مخالفان مسلح، پوشش سیاسی و پشتوانه مهمی را از دست داده و نقش و تاثیر خود را از دست خواهند داد.

این عضو ارشد در جبهه خلق برای آزادی فلسطین با ابراز شگفتی از حمایت برخی گروههای فلسطین از انقلاب در برخی کشورهای عربی گفت: پیروزی بزرگ ملت مصر نشان داد که نظام‌های استبدادی، زورگو و تکفیری نمی‌توانند در مقابل انقلاب‌های مردمی و ایستادگی آنان دوام آورده و مقاومت کنند.

تجربه اخوانی‌ها با شکست روبه رو شد

فایز ابوعطیه سخنگوی جنبش فتح نیز اوضاع مصر را شکست تجربه اخوانی‌ها در سراسر جهان عربی دانسته و اظهارداشت: حجم اخوان المسلمین در سراسر جهان عرب بیش از ده درصد نیست اما آنان 90 درصد فرصت‌ها را به خود اختصاص داده و آن را هدر دادند.

وی تصریح کرد: تا 50 سال دیگر فرصتی برای اخوانی‌ها فراهم نخواهد شد و آنان اکنون باید عبرت گرفته و به اندازه سهم طبیعی خود در حکومت ها شرکت کرده و خدا را شکر کنند.

ابوعطیه در ادامه اظهار داشت: اخوان المسلمین باید بدانند که در اردن و فلسطین و نیز سوریه مانند سایر احزاب سیاسی هستند بنابراین باید در دولت مشارکت کرده تا زمینه پیروزی برای همه فراهم شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول